Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fick hem ett gäng nya band till 1521:an idag så tänkte köra lita bandbonanza! Här är hela min uppsättning som används. Alla till vänster om klockan och det som är monterat på klockan är från Squale, allt till höger om är från Watchgecko, Royalstraps och Borealis.
En jämförelse av Squales gummin, de är inte så enhetliga i sina längder med det är kanske iofs bra, finns något för alla!
En jämförelse i tjocklek på Squales olika tropic med tunnaste överst och tjockast längst ner. Jag trodde att alla var av samma typ men det är en jäkla skillnad!
Fick hem detta idag också för att jag tänkte att det kunde bli coolt men det passar inte alls för det fastnar i bandhornen. Delen som går in mellan bandhornen är typ en millimeter för kort. Har sett att andra här använder det bandet på 1521, hur har ni gjort?
Lite wristshots också. Först ut ett Zuludiver 285, sannolikt tillverkat av Bonetto Cinturini och samma typ som det blåa Squale-gummit och samma som jag fick i svart som original på min 60 Atmos. Tyvärr så är de väldigt långa och även på innersta hålet sitter de lite löst. Hade hoppats på att 20mm skulle vara lite kortare men tyvärr inte.
Det andra är ett Tropic-style från Squale och det som var längst ner i högen på bilden där jag jämförde tjockleken. Byggt som en tank men ändå bekvämt när det sitter på armen. Känns som att det skulle överleva en hajattack! Gripenbro skickade tyvärr med ett blästrat spänne men det är inte hela världen även om det varit snyggare med ett blankt.
Edit: Kom på att det är detta som Squale kallar för Supertropic! Har också Squales logga ingjuten i gummit längst ut på flärpen vilket är jäkligt coolt.
Sist ut ett Tropic Type II som Squale så fint kallar det. Har en lite rolig funktion där den lilla orangea grejen längst ut har en liten pin (se tjockleksbilden) som håller in änden på bandet. Ganska kort så passar perfekt på mina klena handleder och utan tvekan det bekvämaste och snyggaste gummit jag haft. 7/5.
Nu får ni slänga upp lite bilder på era bandkombinationer också!
Vaaa? Hur menar du nu? Jag tycker att det är det bästa när det kommer till dykare i alla fall. Det finns några undantag där jag föredrar länk men det är inte många.Anar jag en förkärlek för gummi?
Vaaa? Hur menar du nu? Jag tycker att det är det bästa när det kommer till dykare i alla fall. Det finns några undantag där jag föredrar länk men det är inte många.
Ja, det är intressant för det är precis tvärtom för mig. Kan byta till länk ibland men tröttnar snabbt och byter tillbaka till gummi. Jag kan dock tycka att det är synd att Squale inte har länk (förut mesh) till någon av sina klassiska modeller. De tillverkade ju ett gäng rätt coola länkar på 60-/70-talet.Lustigt ändå. Är riktigt gött med gummi på dykare, i synnerhet under badsäsong, men jag tröttnar snabbt och byter tillbaka till länk. Kul att det skiljer sig åt, klocknördar emellan.
Vad jag vet så är det Mark på Long Island Watch som har tagit fram den tillsammans med Squale och den är US only. Squale säljer för övrigt inte sina 1545 i Europa förutom de som är NOS 38mm.jag försöker hitta en sådan här squale "1545-orig" i europa men går bet.
har plöjt igenom en hel drös med web-shoppar men inget spår av denna.
heter den något annat här eller är det en "usa-only" modell?
https://www.squalewatches.com/Squale_1545_ORIG_Dive_Watch_p/1545-orig.htm
jag försöker hitta en sådan här squale "1545-orig" i europa men går bet.
har plöjt igenom en hel drös med web-shoppar men inget spår av denna.
heter den något annat här eller är det en "usa-only" modell?
https://www.squalewatches.com/Squale_1545_ORIG_Dive_Watch_p/1545-orig.htm
Jag stod och vägde mellan denna och Gnomons variant när jag skulle göra min mod men det föll på den senare för jag gillade inte index på den amerikanska varianten. Hade man valt den som @timetravelpilot har postat bild på så hade man utan tvekan kommit närmre originalet från Blancpain.Sparkar nog in öppna dörrar, men det måste sägas: Den där versionen + JL´s (med fler) handmod skulle bli oerhört lik Blancpain Fifty Fathoms Squale. Alltså mycket positivt.
Kul post!Fick hem ett gäng nya band till 1521:an idag så tänkte köra lita bandbonanza! Här är hela min uppsättning som används. Alla till vänster om klockan och det som är monterat på klockan är från Squale, allt till höger om är från Watchgecko, Royalstraps och Borealis.
En jämförelse av Squales gummin, de är inte så enhetliga i sina längder med det är kanske iofs bra, finns något för alla!
En jämförelse i tjocklek på Squales olika tropic med tunnaste överst och tjockast längst ner. Jag trodde att alla var av samma typ men det är en jäkla skillnad!
Fick hem detta idag också för att jag tänkte att det kunde bli coolt men det passar inte alls för det fastnar i bandhornen. Delen som går in mellan bandhornen är typ en millimeter för kort. Har sett att andra här använder det bandet på 1521, hur har ni gjort?
Lite wristshots också. Först ut ett Zuludiver 285, sannolikt tillverkat av Bonetto Cinturini och samma typ som det blåa Squale-gummit och samma som jag fick i svart som original på min 60 Atmos. Tyvärr så är de väldigt långa och även på innersta hålet sitter de lite löst. Hade hoppats på att 20mm skulle vara lite kortare men tyvärr inte.
Det andra är ett Tropic-style från Squale och det som var längst ner i högen på bilden där jag jämförde tjockleken. Byggt som en tank men ändå bekvämt när det sitter på armen. Känns som att det skulle överleva en hajattack! Gripenbro skickade tyvärr med ett blästrat spänne men det är inte hela världen även om det varit snyggare med ett blankt.
Edit: Kom på att det är detta som Squale kallar för Supertropic! Har också Squales logga ingjuten i gummit längst ut på flärpen vilket är jäkligt coolt.
Sist ut ett Tropic Type II som Squale så fint kallar det. Har en lite rolig funktion där den lilla orangea grejen längst ut har en liten pin (se tjockleksbilden) som håller in änden på bandet. Ganska kort så passar perfekt på mina klena handleder och utan tvekan det bekvämaste och snyggaste gummit jag haft. 7/5.
Nu får ni slänga upp lite bilder på era bandkombinationer också!
Go for it! Ska bli väldigt spännande att se.Hahaha. Roligt att syftet var så enkelt att genomskåda. Tänkte att detta skulle bli min första modifikation. Kändes lagom avancerat att "bara" byta visare.
Tack så mycket!Kul post!
Det där gummit passar så sjukt bra till den blästrad boetten och det matta vridringsinlägget. Har ett likadant men det ser för jäkligt ut till den polerade versionen så jag använder inte det.Desk diving med blå gummi
Desk diving med blå gummi
Riktigt snyggt! vad heter den blästrade varianten av 1521:an?Det där gummit passar så sjukt bra till den blästrad boetten och det matta vridringsinlägget. Har ett likadant men det ser för jäkligt ut till den polerade versionen så jag använder inte det.
Min 1521:a fick komma ut och leka i regnet idag! Har varit helt åsidosatt sen jag fick min MKII Paradive.
”1521 Blasted”Riktigt snyggt! vad heter den blästrade varianten av 1521:an?
Tack gode Squaleguden att det är utan mercedesvisare. Så mycket snyggare nu!
Håller med,men vet inte om bezel är lika bra med åldrad lume?Tack gode Squaleguden att det är utan mercedesvisare. Så mycket snyggare nu!
Jag gillar det! Den håller ihop designmässigt och den blir mer egen med Old Radium-lumeHåller med,men vet inte om bezel är lika bra med åldrad lume?
Sant kanske blir lurad endel av bilden med.Jag gillar det! Den håller ihop designmässigt och den blir mer egen med Old Radium-lume
Vet inte vilket ben jag ska stå på. Har också lite invändningar gällande lumen, känns lite obalanserat tillsammans med det röda och blå men kan nog upplevas annorlunda IRL som du sa.Sant kanske blir lurad endel av bilden med.
Ja lite så,men ändå finns det något som säger beställ och testa.Vet inte vilket ben jag ska stå på. Har också lite invändningar gällande lumen, känns lite obalanserat tillsammans med det röda och blå men kan nog upplevas annorlunda IRL som du sa.
Färgmatch på lysmassan ser ju inte heller 100% ut om man säger så, men igen...bilden kan vara missvisandeJa lite så,men ändå finns det något som säger beställ och testa.