• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Men duu, nu kom jag på en sak. Kolla här vad jag hittade för ett tag sen: https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.co.uk/ulk/itm/183893642135

Kan den vara äkta? :confused:
PSX_20190905_231329.jpg

PSX_20190905_231338.jpg
Den är bara 34 mm? Verk och krona ser definitivt rätt nya ut, inte 50-tal eller tidigt 60-tal. Tavlan ser också väldigt ren ut så lär inte vara radium. Men vem vet, kan ju vara rätt gamla delar Squale haft. Man tillverkar ju inte en ny liten fakeboett, knappast lönt. Har tyvärr väldigt dålig koll på Squale.

JA där är den där den skumma jäkeln på bukten utan sekundvisare vi garvade åt i somras. Säljarens beskrivning var ju lustig men den gick faktiskt för en skaplig peng så nu vet man ju inte vilket ben man ska stå på :nailbiting: Herr Von Buren chillade med sina polare och drack grappa hela dagarna men dokumentation var uppenbarligen inte hans starka sida
Ja, får man bita i det sura nu och kanske ångra för att man skrattade åt den? :eek: Det är synd att det är så dåligt med dokumentation men samtidigt så är det också det som gör det lite spännande (och italienskt).

Den är bara 34 mm? Verk och krona ser definitivt rätt nya ut, inte 50-tal eller tidigt 60-tal. Tavlan ser också väldigt ren ut så lär inte vara radium. Men vem vet, kan ju vara rätt gamla delar Squale haft. Man tillverkar ju inte en ny liten fakeboett, knappast lönt. Har tyvärr väldigt dålig koll på Squale.
Den gör mig så förvirrad så jag vet knappt var jag ska börja men...
1. Jag har aldrig sett en Squale med hajloggan uppe.
2. Jag har aldrig sett den versionen av loggan där hajen och Von Buren-loggan är ihopsatta. Hajen brukar vara nere och Von Buren-märket uppe tillsammans med texten Squale.
3. Jag har aldrig sett en Squale utan sekundvisare. Med tanke på att Squale var 100% inställda på funktion före form, hur kan man skippa det som visar om klockan tickar eller inte?

Ja, får man bita i det sura nu och kanske ångra för att man skrattade åt den? :eek: Det är synd att det är så dåligt med dokumentation men samtidigt så är det också det som gör det lite spännande (och italienskt).

Den gör mig så förvirrad så jag vet knappt var jag ska börja men...
1. Jag har aldrig sett en Squale med hajloggan uppe.
2. Jag har aldrig sett den versionen av loggan där hajen och Von Buren-loggan är ihopsatta. Hajen brukar vara nere och Von Buren-märket uppe tillsammans med texten Squale.
3. Jag har aldrig sett en Squale utan sekundvisare. Med tanke på att Squale var 100% inställda på funktion före form, hur kan man skippa det som visar om klockan tickar eller inte?
Har som sagt inte denna koll på just Squale, men hade jag vetat det du skrev här ovan hade jag dömt ut den som fake. Fortfarande lite förvirrande då jag kan tycka att boetten borde vara äkta på något vis. Ser inte logiken att göra en fake i en liten boett med damverk för att sedan Squale-märka den.

• Like
Reactions: v0n
Har som sagt inte denna koll på just Squale, men hade jag vetat det du skrev här ovan hade jag dömt ut den som fake. Fortfarande lite förvirrande då jag kan tycka att boetten borde vara äkta på något vis. Ser inte logiken att göra en fake i en liten boett med damverk för att sedan Squale-märka den.
Lägg där till säljarens beskrivning så luktar det ännu mer fisk. För många frågetecken...hade varit betydligt enklare om det funnits ett exemplar att faktiskt jämföra med.

Det är det som gör mig så förvirrad också. Det känns som ett hopplock av delar och sen har någon tryckt Squale på tavlan i efterhand. Verket ser inte ut att höra till klockan och visarna liknar inget Squale har gjort tidigare och samma sak gäller layouten på tavlan. Själva boetten är dock väldigt lik den de gjorde till BPs Bathyscaphe. Jag skulle säga att det är en franken med fejktavla i alla fall men man kan aldrig vara hundra.

Lägg där till säljarens beskrivning så luktar det ännu mer fisk. För många frågetecken...hade varit betydligt enklare om det funnits ett exemplar att faktiskt jämföra med.
Fast om den hade varit ok är väl förklaringen rätt rimlig? Den är ju inte använd och verkar inte heller ha sålts till allmänheten.

Fast om den hade varit ok är väl förklaringen rätt rimlig? Den är ju inte använd och verkar inte heller ha sålts till allmänheten.
Att man bara "råkar köpa" en enhörning i mint condition på en resa till Schweiz ser jag som otroligt. Och sen lägga ut den på bukten av alla ställen?

Är fortfarande mycket tveksam till hela upplägget men jag hör dig :) Jag hade förmodligen inte gjort likadant utan hade ju kollat upp vad det faktiskt rör sig om hos någon annan än lokala urmakaren.
Tror tyvärr typ ingen vet vad det är för något, och där har vi vårt problem idag. Intressant men har tyvärr låga förhoppningar om att detta skulle vare en av de första Squalemärkta uren.

Hur är det med boettmärkning hos Squale/Von Buren? De som legotillverkades behövde inte ha någon märkning alls som kan bindas till företaget? Tex EP SA var betydligt bättre på att märka sina boetter.

• Like
Reactions: v0n
Tror tyvärr typ ingen vet vad det är för något, och där har vi vårt problem idag. Intressant men har tyvärr låga förhoppningar om att detta skulle vare en av de första Squalemärkta uren.

Hur är det med boettmärkning hos Squale/Von Buren? De som legotillverkades behövde inte ha någon märkning alls som kan bindas till företaget? Tex EP SA var betydligt bättre på att märka sina boetter.
Stämmer bra, finns Squale-boetter helt utan Squale-märkning. När det gäller sekundvisaren så såg jag förresten nu att klockan i annonsen faktiskt har en sekundvisare men den på eBay har det inte. Det lutar ändå mer och mer åt att det delvis är äkta vara.

Stämmer bra, finns Squale-boetter helt utan Squale-märkning. När det gäller sekundvisaren så såg jag förresten nu att klockan i annonsen faktiskt har en sekundvisare men den på eBay har det inte. Det lutar ändå mer och mer åt att det delvis är äkta vara.
Synd det är så dåliga bilder, för jag misstänker att det är samma klocka.

Tillbaka
Topp