• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

"-Läckert men dyrt" sa hästen. Kul att ha dem i tråden :)!
Hejsan svejsan Squale tråden! Klipper in min Squale Duo från Microtråden, Squale 1545YG och nyförvärvet Squale Corallo Chrono CCYG

IMG_20190420_143901.jpg
IMG_20190918_155612.jpg

Page and Cooper har fått in två stycken av sina Limited Edition Squale Master, en svart och en blå. Ingen som vill köpa den blåa till mig som en tidig julklapp? :cool: Är sjukt sugen men £2500 är för mycket för mig. :sorry:
576a0e9fd0c3ab3a077146a296750d8a.jpg

4bd1dcbd7673c90cac42830a1f613438.jpg

https://www.pageandcooper.com/squale-vintage-master-758/
https://www.pageandcooper.com/squale-vintage-master-757/
Jo du. NOS bakelit är förmodligen det sexigaste som finns. Finns det ens någon som använder sig av materialet överhuvudtaget längre?

Jo du. NOS bakelit är förmodligen det sexigaste som finns. Finns det ens någon som använder sig av materialet överhuvudtaget längre?
Håller med, det är fan bäst med vridringsinlägg I plast! Nja, kanske inte exakt samma sorts plast i dagens vridringsinlägg men Squale har det på både 2002:an och 60 Atmos. Sen har jag även det på min Vostok och min MKII. Den sistnämnda är akrylplast enligt spec. :)

Man gjorde typ aldrig det, man använde plast som det är på denna. Man slutade ju rätt snabbt med det och idag finns det safir ist.
Nä, just bakelit var väl inte sådär väldigt vanligt men plast användes i ganska stor utsträckning hos Squale och används fortfarande. Det är en helt annan känsla än safir.

japp tänkte på just bakelit, ursäkta om det blev lite otydligt. Men nog har Squale använt sig av det materialet, fanns ju i gamla 2001 tex?
Iofs är väl bakelit just härdad plast om jag inte är helt ute och cyklar
Squale_Diver_AS01046_1_grande.jpg
Härdad vet jag inte om man kan kalla den, var första plasten som inte var speciellt bra i de flesta applikationerna. Vet inte hur genomskinlig man kunde få den men fanns ingen anledning till att använda bakelit när modern plast kom. Mao kan jag inte tänka mig att den moderna Squalen ovan hade bakelit.

Härdad vet jag inte om man kan kalla den, var första plasten som inte var speciellt bra i de flesta applikationerna. Vet inte hur genomskinlig man kunde få den men fanns ingen anledning till att använda bakelit när modern plast kom. Mao kan jag inte tänka mig att den moderna Squalen ovan hade bakelit.
Jag säger inte emot, kan ärligt inte uttala mig om vad som är vad och hur man ser skillnaden med blotta ögat :)

Squale själva säger att det är bakelit som används, även i de nya. Har hört det både från deras VD och från deras eget material. Här är deras egen beskrivning på en 60 Atmos: "The highlight of this 70's inspired bezel is the gorgeous bakelite inlay with hand inserted multifaceted steel markers." Om det stämmer eller bara är marketing bullshit har jag ingen aning om. :)

Här är i alla fall dagens Squale från 60-talet med vridringsinlägg i plast. Får passa på att hälsa alla en glad fredag! :smug:
PSX_20190920_082736.jpg

Jag tycker man kan se om det är bakelite eller modern plast på nyansen och färgen. Bakelite är mer åt pastellhållet och inte lika klar i färgerna och nästan lite mjölkig, medan plast är mycket klarare i färgerna och går att få mer skarp i nyansen.

Jag tycker man kan se om det är bakelite eller modern plast på nyansen och färgen. Bakelite är mer åt pastellhållet och inte lika klar i färgerna och nästan lite mjölkig, medan plast är mycket klarare i färgerna och går att få mer skarp i nyansen.
Vad har du för belägg på att det ena är bakelit? Plast åldras och alla jag polerat upp har blivit väldigt klara.

Tillbaka
Topp