• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Ska väl inte vara några problem att få det servat i Sverige men ska du ha originaldelar till glas och krona så får antingen du eller urmakaren beställa det från Squale.

Okej, tack! Hur funkar det om man kör utan originaldelar? Går det också? Kan tänka mig att det är lite dyrare att köpa hem från Squale, än att lösa det så.

Kära Squale-vänner, här kommer århundrades chans för er att lägga vantarna på en unik klocka! I "Stora tråden om mikromärken och andra 'affordables'" har vi tillsammans med Squale och Gnomon tagit fram en egen "Microtrådsklocka". Jag vet att inbitna Squale-fans hellre hade sett en mer unik klocka som 1521 eller 2002 men då hade tyvärr kostnaderna dragit iväg så valet föll istället på 1545.

Det finns i skrivande stund 12 platser kvar för de som är intresserade. Specifikationerna och grov skiss är följande [Notera att skissen felaktigt visar runt datumfönster. Det kommer vara rektangulärt med vit ram]:

• Squale 1545 with 40mm case (non-GMT version)
  • Oyster Bracelet
  • Domed sapphire crystal without date magnifier (same as on e.g. the 1545 Militaire)
  • Green bezel insert (same as on the 1545 Mint)
  • Dial from the 1545 Classic (glossy black with applied indexes) with custom logo
  • Hands from the 60 Atmos (same as on e.g. the 6045/BLU) with steel hour and seconds hand and orange minute hand.
  • Date wheel with black background and white text

Custom logo specifications:

• Dial from the 1545 Classic (glossy black with applied indexes) as stated above.
  • Remove "1545Y"
  • Replace "20 ATM" with a μ (Greek lower case letter for mu / micro prefix)
cEp0KoY.jpg

Regler för gruppköpet:
Alla anmälningar är bindande utan undantag. Om du skulle vilja hoppa av är det okej ENDAST under förutsättning att du själv ordnar en ersättare. Olovliga avhopp kommer, förutom att göra livet surt och deppigt för de som drar i gruppköpet, leda till en svartlistning från framtida gruppköp.

Köpet sker via Gnomon Watches i Singapore och 25% moms plus avgifter som tillkommer är ditt ansvar som köpare och bör därmed räknas med i kalkylen.

Beräknat pris är $484 USD och 50 exemplar kommer tillverkas. Ett exemplar per person (tills annat anges). Betalning sker individuellt direkt till Gnomon Watches enligt instruktioner som kommuniceras ut till anmälda deltagare i gruppköpet.

Bindande anmälan görs genom att fylla i formuläret som länkas nedan. (Svaren kan bara ses av mig och kommer endast användas för att samordna med Gnomon (och givetvis inte delas med något annan part). Användarnamnet kommer användas för att sköta kommunikationen på klocksnack. ) De som fått plats läggs till i en seperat PM-konversation där framtida statusuppdateringar kommer ske.

Mycket grov tidsplan:
  1. Anmälningar öppna tills 50 st.
  2. Betalning sker.
  3. Produktion börjar.
  4. Plågsam väntan x antal månader (I bästa fall december men kan mycket väl bli senare. Tidsplan kommer uppdateras så fort vi vet mer).
  5. Klockorna skeppas från Singapore.
  6. Momsbetalning och paketöppning x 50.
https://docs.google.com/forms/d/e/1...ORL-sActpxraKz5YYa9yELUw/viewform?usp=sf_link
Wow, vilken grej!! Riktigt häftigt och bra styrt. Ser onekligen ut som ett riktigt fint bygge :) Får se om jag hakar på, men väldigt kul initiativ och bra chans oavsett!

Wow, vilken grej!! Riktigt häftigt och bra styrt. Ser onekligen ut som ett riktigt fint bygge :) Får se om jag hakar på, men väldigt kul initiativ och bra chans oavsett!
Tack! Det har varit rätt mycket jobb men kul att vi fick ihop det till sist. :) Klart att du ska vara med, kul att testa. Kan säljas för Lolex-premium sen om du tröttnar, är ju Limited Edition, very rare! :D

Kära Squale-vänner, här kommer århundrades chans för er att lägga vantarna på en unik klocka! I "Stora tråden om mikromärken och andra 'affordables'" har vi tillsammans med Squale och Gnomon tagit fram en egen "Microtrådsklocka". Jag vet att inbitna Squale-fans hellre hade sett en mer unik klocka som 1521 eller 2002 men då hade tyvärr kostnaderna dragit iväg så valet föll istället på 1545.

Det finns i skrivande stund 12 platser kvar för de som är intresserade. Specifikationerna och grov skiss är följande [Notera att skissen felaktigt visar runt datumfönster. Det kommer vara rektangulärt med vit ram]:

• Squale 1545 with 40mm case (non-GMT version)
  • Oyster Bracelet
  • Domed sapphire crystal without date magnifier (same as on e.g. the 1545 Militaire)
  • Green bezel insert (same as on the 1545 Mint)
  • Dial from the 1545 Classic (glossy black with applied indexes) with custom logo
  • Hands from the 60 Atmos (same as on e.g. the 6045/BLU) with steel hour and seconds hand and orange minute hand.
  • Date wheel with black background and white text

Custom logo specifications:

• Dial from the 1545 Classic (glossy black with applied indexes) as stated above.
  • Remove "1545Y"
  • Replace "20 ATM" with a μ (Greek lower case letter for mu / micro prefix)
cEp0KoY.jpg

Regler för gruppköpet:
Alla anmälningar är bindande utan undantag. Om du skulle vilja hoppa av är det okej ENDAST under förutsättning att du själv ordnar en ersättare. Olovliga avhopp kommer, förutom att göra livet surt och deppigt för de som drar i gruppköpet, leda till en svartlistning från framtida gruppköp.

Köpet sker via Gnomon Watches i Singapore och 25% moms plus avgifter som tillkommer är ditt ansvar som köpare och bör därmed räknas med i kalkylen.

Beräknat pris är $484 USD och 50 exemplar kommer tillverkas. Ett exemplar per person (tills annat anges). Betalning sker individuellt direkt till Gnomon Watches enligt instruktioner som kommuniceras ut till anmälda deltagare i gruppköpet.

Bindande anmälan görs genom att fylla i formuläret som länkas nedan. (Svaren kan bara ses av mig och kommer endast användas för att samordna med Gnomon (och givetvis inte delas med något annan part). Användarnamnet kommer användas för att sköta kommunikationen på klocksnack. ) De som fått plats läggs till i en seperat PM-konversation där framtida statusuppdateringar kommer ske.

Mycket grov tidsplan:
  1. Anmälningar öppna tills 50 st.
  2. Betalning sker.
  3. Produktion börjar.
  4. Plågsam väntan x antal månader (I bästa fall december men kan mycket väl bli senare. Tidsplan kommer uppdateras så fort vi vet mer).
  5. Klockorna skeppas från Singapore.
  6. Momsbetalning och paketöppning x 50.
https://docs.google.com/forms/d/e/1...ORL-sActpxraKz5YYa9yELUw/viewform?usp=sf_link

Repost på denna (om alla klockor inte paxats) ikväll sisådär 22:30-23:00 när WiS Sverige fått i sig lite vin under Fredagsmyset:D

Väldigt kul med mikrotråds-Squalen. Nästan exakt den 1545 jag önskat att skulle tillverkas, lite osäker bara på den gröna bezeln. Helt perfekt annars. Tror nog ändå det blir ett köp bara man ännu ryms med.
Det finns fortfarande plats så det är bara att signa upp! Vill du ha en svart vridring så kan du modda den med en sån här:
http://www.gnomonwatches.com/accessories/squale-strap/squale-20-atmos-black-ceramic-bezel-insert

Köper du den för $90 så är det totalt bara $4 dyrare än vad en off the shelf-1545 skulle ha kostat! :)

Det finns fortfarande plats så det är bara att signa upp! Vill du ha en svart vridring så kan du modda den med en sån här:
http://www.gnomonwatches.com/accessories/squale-strap/squale-20-atmos-black-ceramic-bezel-insert

Köper du den för $90 så är det totalt bara $4 dyrare än vad en off the shelf-1545 skulle ha kostat! :)

Tor nog jag åtminstone skall testa den gröna om jag väljer att gå med. Men bra och veta att man kan köpa en svart vridring skilt!

Saknar min gamla när jag ser den där, så läckra gröna nyanser. Sen var den ju lite stor för min sparrisarm... :( Men så fin.:)
Förstår att du saknar den. Riktigt najs färg.
Trist för dig med storleken, personligen föredrar jag egentligen 43-45 mm på dykare, men denna funkar bra ändå. Det den saknar i storlek väger den upp med färg :)

Nu är det slut på min otrohet med Casio och jag är tillbaka till Squale! :D
PSX_20191009_080828.jpg

Ovanpå det så blev det lite paketöppning på kontoret idag. :cool:
PSX_20191009_080856.jpg

PSX_20191009_080929.jpg

PSX_20191009_081006.jpg

Får se om den stannar, ville mest se den i verkligheten. :)

Senast ändrad:
Hur är den då? Jag såg den på K&S för någon vecka sedan och blev nyfiken.
Jag vet ärligt talat inte vad jag tycker. På sätt och vis så tycker jag att den är cool men det är något som inte tilltalar mig till 100%. Kanske för att det inte är en riktig Squale men kanske också för att jag inte riktigt fastnat för boettformen. Den är häftig på bild men bärs rätt dåligt eftersom den är så platt. Det är också sjukt tight mellan bandhorn och boett så det är svårt att få dit ett ordentligt band. Tavlan gillar jag däremot, den är riktigt cool med sin mossgröna färg. :)

Jag en annan version av den som MRP SA har tillverkat åt North Eagles.
YViv882.jpg

5h0cEXj.jpg

Jag vet ärligt talat inte vad jag tycker. På sätt och vis så tycker jag att den är cool men det är något som inte tilltalar mig till 100%. Kanske för att det inte är en riktig Squale men kanske också för att jag inte riktigt fastnat för boettformen. Den är häftig på bild men bärs rätt dåligt eftersom den är så platt. Det är också sjukt tight mellan bandhorn och boett så det är svårt att få dit ett ordentligt band. Tavlan gillar jag däremot, den är riktigt cool med sin mossgröna färg. :)

YViv882.jpg

5h0cEXj.jpg

Den svarta var ju helt klart mer personlighet i. Den funkar helt klart. Och alltid intressant med inspel på en modell. Har tittat på den vanliga varianten, men ingen kärlek för min del.

YViv882.jpg

5h0cEXj.jpg
Den ser lite svårburen ut och kanske lite för rund för min smak. North Eagles-utgåvan ser stenhård ut även om den lär bäras exakt likadant!

Den svarta var ju helt klart mer personlighet i. Den funkar helt klart. Och alltid intressant med inspel på en modell. Har tittat på den vanliga varianten, men ingen kärlek för min del.
Ja, den är ju lite roligare men sitter ju tyvärr också kass på armen. Hade velat hitta ett härjat PVD-mesh som passar i stilen, det hade kunnat bli cool. Kommer nog att sälja den istället för jag använder den aldrig.

Den ser lite svårburen ut och kanske lite för rund för min smak. North Eagles-utgåvan ser stenhård ut även om den lär bäras exakt likadant!
Ja, den är svår, speciellt om man har smala och runda armar som jag har. :meh:

Nu är det slut på min otrohet med Casio och jag är tillbaka till Squale! :D
PSX_20191009_080828.jpg

Ovanpå det så blev det lite paketöppning på kontoret idag. :cool:
PSX_20191009_080856.jpg

PSX_20191009_080929.jpg

PSX_20191009_081006.jpg

Får se om den stannar, ville mest se den i verkligheten. :)
Tycker den är riktigt cool! Ett tunt gummi, något i stil med vintage tropic hade suttit fint

Tillbaka
Topp