• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Efter att ha kört passaround-Orient hela dagen så får den nyanlända Squalen lite handledstid. :smug:
PSX_20200304_202426.jpg

Jag har noll koll på var Squale tillverkar sina klockor faktiskt men det stämmer säkert. Cool teknik med kolfibret i alla fall. Vet du hur hållbart sånt är?
Allt jag säger stämmer. ;)
Pressad kolfiber är inte särskilt hållbart. Det vet alla som hade mc/bilskärmar i kolfiber. Bra hållfasthet men dåligt repmotstånd. Det är därför de flesta tillverkarna gått över till att gjuta komposit istället för att laminera.

Allt jag säger stämmer. ;)
Pressad kolfiber är inte särskilt hållbart. Det vet alla som hade mc/bilskärmar i kolfiber. Bra hållfasthet men dåligt repmotstånd. Det är därför de flesta tillverkarna gått över till att gjuta komposit istället för att laminera.
Du hade fel om färgen på lumen på den nya STO-Turtlen så försök inte med mig! :D ;)

Låter på ett sätt som ett dåligt materialval på ett dykarur då men å andra sidan är väl kanske hållfastheten viktigare än lite repor. Frågan är om det är så snyggt när det blir slitet men det får vi väl se. :)

Du hade fel om färgen på lumen på den nya STO-Turtlen så försök inte med mig! :D ;)

Låter på ett sätt som ett dåligt materialval på ett dykarur då men å andra sidan är väl kanske hållfastheten viktigare än lite repor. Frågan är om det är så snyggt när det blir slitet men det får vi väl se. :)
Är ju färgblind :confused:

Nej, det blir inte snyggt. Finns ökända foton på gamla Hublot och APs med samma material som ser typ överkörda ut.

De lär inte heller ha en egen fabrik.
Man pressar ihop lagren likt plywood.

Jag har noll koll på var Squale tillverkar sina klockor faktiskt men det stämmer säkert. Cool teknik med kolfibret i alla fall. Vet du hur hållbart sånt är?
Squale påstår själva att de producerar och bygger ihop sina klockor i sin fabrik i Grenchen. Eller menar ni deras boetter i kolfiber specifikt? :)

Squale påstår själva att de producerar och bygger ihop sina klockor i sin fabrik i Grenchen. Eller menar ni deras boetter i kolfiber specifikt? :)
Åk dit och kolla. ;)
Det finns MASSVIS med definitioner på ”egen fabrik”, tror knappast de tillverkar sina egna delar, snarare plockar ihop dem. Inte ens BREITLING tillverkar sina egna kompositboetter.

Åk dit och kolla. ;)
Det finns MASSVIS med definitioner på ”egen fabrik”, tror knappast de tillverkar sina egna delar, snarare plockar ihop dem. Inte ens BREITLING tillverkar sina egna kompositboetter.
Haha, nja så engagerad är jag inte! Även om en resa till Schweiz hade varit trevligt :cool:

Och att det finns massvis med definitioner på fabrik i klockbranschen var nytt för mig, är väl samma med ”producera” då antar jag. Försöker inte säga emot eller påstå vad som är rätt eller fel. Anmärkningsvärt av dem att skriva ut att man har det då tycker jag, men låter väl bättre såklart :)

Haha, nja så engagerad är jag inte! Även om en resa till Schweiz hade varit trevligt :cool:

Och att det finns massvis med definitioner på fabrik i klockbranschen var nytt för mig, är väl samma med ”producera” då antar jag. Försöker inte säga emot eller påstå vad som är rätt eller fel. Anmärkningsvärt av dem att skriva ut att man har det då tycker jag, men låter väl bättre såklart :)
Finns massvis med tillverkare som skriver ”in-house”om sina urverk också när det inte är det. Inga nyheter direkt, man får ta den mesta informationen om tillverkning med en nypa salt.

Uppföljning på Barton-banden som damp ner igår (sjukt snabb frakt).

Jag beställde alltså ett Smoke grey elite silikon och ett svart ”vanligt” silikon trots att jag läst ett par sisådär omdömen gällande kvaliteten på dessa. Första intrycken är dock helt enligt @Silverglantz lovord - tunna fina band med en mjuk, lätt känsla på handleden! Måste säga att jag är minst lika imponerad av det vanliga bandet - ytan är ordentligt matt och så nice - nästan svårt att avgöra om det är gummi eller något annat. Min enda anmärkning än så länge är väl att smoke grey upplevs som ljusare än på många bilder men det betyder nog bara att det blir ett svart dito down the road (om de första håller ihop någorlunda...)
4DE72F7A-8027-4DB9-9261-8DEE58E03E1D.jpeg

Tack till @Silverglantz för tipset och @gdae för länken!
/J
Varifrån köpte du dom?

Hoppsan! Ändå inte en helt illa design; kan uppskatta den. Det här med gummibandet då... När får en lägga vantarna på det?
Ingen aning, har inte fått mycket information direkt. Skulle vara April som den releasas, de kanske menar det är då den går att köpa?

Någon som har testat Squale´s egna tropic, nedan? Kanske t.o.m har bilder på det tillsammans med en polerad blå 1521? Det känns som att jag håller på att halka ner i Squale-träsket igen. Körde svart borstad 1521 för ngt år sen men den polerade blå har växt i mitt tycke. En sådan tillsammans med ett orange tropic och man är kitad för sommarlov tänker jag. :)
upload_2020-3-5_8-47-19.png

Så det du säger är att jag inte ska börja jobba förrän om 20 minuter. Okej då! By the way, jag gissade ju faktiskt på en hellumad tavla utifrån beskrivningen på din låda. Poäng till mig, wohoo! :D
Inte hel förtjust i färgen på tavlan men smaken är som baken, Eterna har en Kontiki med lumetavla som jag tycker har lyckats bättre med konceptet.

Bilagor

• ETERNA-KonTiki-Diver-1290.41.59.1753-129041591753.jpg
    ETERNA-KonTiki-Diver-1290.41.59.1753-129041591753.jpg
    206 KB · Visningar: 2
Så jävla bra! Men du, ingen lumeshot..? :D Enda ändringarna jag skulle vilja göra på den är ett roligare vridringsinlägg och ett svart datumhjul. Är din final design?
Inget lumeshot ännu, ska försöka fixa ett senare idag :) Var inte beredd på att det skulle gå att börja släppa bilder på den redan...
Håller med, jag tror det är final design. Men är inte säker.

Snygga bilder! Grym liten klocka! Men det känns som om det borde funnits några lumeshots va? ;)
Tack :) Haha ja det hade ju varit bra, ska fixa något under dagen. :)

Någon som har testat Squale´s egna tropic, nedan? Kanske t.o.m har bilder på det tillsammans med en polerad blå 1521? Det känns som att jag håller på att halka ner i Squale-träsket igen. Körde svart borstad 1521 för ngt år sen men den polerade blå har växt i mitt tycke. En sådan tillsammans med ett orange tropic och man är kitad för sommarlov tänker jag. :)
upload_2020-3-5_8-47-19.png
Jag har båda hemma. Gummit är lite tunnare än vanligt men supermjukt och trevligt.

Tillbaka
Topp