Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Behöver ett verk ”gå in sig” eller håller de en konstant nivå från nytt?
En bekant lägger sin Rolex på ett speciellt sätt för att jämna ut gångavvikelse. Gäller det även dessa verk?
Behöver ett verk ”gå in sig” eller håller de en konstant nivå från nytt?
En bekant lägger sin Rolex på ett speciellt sätt för att jämna ut gångavvikelse. Gäller det även dessa verk?
Ett urverk innehåller oljor vars egenskaper förändras över tid vilket påverkar gången. Dessutom kan olika faktorer som gravitation, magnetism och temperatur påverka. Tourbillon är en komplikation som motverkar gravitation, det används "avancerade" material i bland annat balansfjäder för att motverka temperatur och så vidare. Men just gravitation och magnetism är två stora bovar och gravitationen gör att det har betydelse i vilket läge klockan befinner sig. Som @MortenH säger så är nivåer av urverk ofta mer beroende av hur justerade de är snarare än vad de innehåller (sanning med modifikation). Ta ETA's "grades" standard, elaborée, top och COSC, så har de två första samma material i sej men är olika justerade och lika för de två högre graderna. Oavsett vilket så lär ett urverk aldrig gå lika över tid utan behöver servas och justeras ibland. Allt detta visste du kanske...Alla mekaniska verk går lite olika beroende av position. Om du klurar att att det fortar lite på armen men går lite långsammare t..ex när den ligger med glaset ner kan du utnyttja "fenomenet" och lägga den så på natten för att jämna ut avviken.
Finns väl lite olika åsikter om hur mycket ett verk måste gå in sig. Är det COSC skall det gå enligt det som nytt.
SnyggtTillbaka i Squale-träsket. Fattar inte varför jag lämnade. Den absolut bästa dykaren under 10 kakor hands down. Här på Boeralis-gummi...
![]()
Stenhård!Tillbaka i Squale-träsket. Fattar inte varför jag lämnade. Den absolut bästa dykaren under 10 kakor hands down. Här på Boeralis-gummi...
![]()
Vilken entré! Välkommen till trevliga Squale-tråden!Vad är ett lämpligt första inlägg efter att ha lurkat en längre tid? Det här naturligtvis!
![]()
Tack så mycket! Jag ska göra mitt bästa för att förtjäna det vänliga välkomnandet!Vilken entré! Välkommen till trevliga Squale-tråden!
BoooM! Jag vill nog påstå att den där är unik på forumet. Galet snygg!Vad är ett lämpligt första inlägg efter att ha lurkat en längre tid? Det här naturligtvis!
![]()
Jäkligt snygg den där!Vad är ett lämpligt första inlägg efter att ha lurkat en längre tid? Det här naturligtvis!
![]()
Oväntat ändå. Tycker verkligen om den borstade varianten av 60 atmos. Tack så mycket!BoooM! Jag vill nog påstå att den där är unik på forumet. Galet snygg!Varmt välkommen i tråden!
Jag ska försöka hitta en balans så det inte blir överexponering. Tackar!Mycket bilder på den där vill vi ha framöver![]()
Jag har aldrig sett den i verkligheten men ser jäkligt läcker ut på bild!Oväntat ändå. Tycker verkligen om den borstade varianten av 60 atmos. Tack så mycket!
Så öm och vacker men samtidigt benhård! Älskvärd till tusen!Drog på lite så färgglatt jag törs gå så här på morgonen, ser nu att jag satt bandet åt fel håll
Morgontrött...
![]()
Blev riktigt snyggt faktiskt. Har den en någorlunda liknande färg som tavlan så hade det ju funkat utmärkt. Men det är svårt att veta...Jag är hemskt ledsen att jag har skändat dina bilder @TobiasD! Var bara tvungen att prova.
Följande bilder är redigerade i POWERPOINT!![]()
![]()
![]()
![]()
Känns som att man kommer att se ut ungefär så här i mörkret.Jag är hemskt ledsen att jag har skändat dina bilder @TobiasD! Var bara tvungen att prova.
![]()
![]()
![]()
Coolt ju!Känns som att man kommer att se ut ungefär så här i mörkret.
![]()
Nej, det är väldigt svårt att veta. Känns ju sådär att chansa också för de kostar ändå en tusenlapp. Matchar det så kan dock bli jäkligt häftigt!Blev riktigt snyggt faktiskt. Har den en någorlunda liknande färg som tavlan så hade det ju funkat utmärkt. Men det är svårt att veta...
Nu finns den till salu hos P&CJag är hemskt ledsen att jag har skändat dina bilder @TobiasD! Var bara tvungen att prova.
![]()
![]()
![]()
Skulle du sälja visarna?Den är ruskigt cool, jag blir bara så jäkla störd över att jag försöker göra en så svart (blästrad) som möjligt åså släpper de denna med helsvarta visare...
Fattar ni vad dyr den där jäkla klockan kommer bli till slut
Någon som vill köpa blästrad vridring och krona samt svarta lumade visare till 1521?![]()
Jag har redan beställt en via @Jbagen men tack för tipset. Han har beställt två men vet inte om de andra redan är såld.Nu finns den till salu hos P&C
https://www.pageandcooper.com/squale-50-atmos-1521-full-lume-dial/
@Jbagen Kommer även ni få in denna?