• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Halloj! Är inne på denna del av forumet för första gången (måste ju vara en sån också). Införskaffade idag min Squale nr 2 via Mcnulty som uppmannade mig att skriva något, så här gör jag ett försök.

Har alltså idag fått lägga fingrarna på en 1521 PVD eller 50 Atmos Blackout som vissa valt att kalla den. Storleksmässigt smidig med sina 41mm och slimmade form och med 48mm mellan de nedåtgående luggarna, ytterligt diskret (för Squale) där endast visare, timmarkeing och datum bryter av tillsammans med trycket på bezelringen. Tittar man lite närmare just på bezelringen (lupp) så ser man att trycket kunde ha varit bättre men ser vid normalt påseende helt ok ut. Den kom med ett lite klent orginalgummi men var monterad på ett väsentligt mycket bättre uppgraderat Squale gummi som verkligen gör skillnad för klockans hela intryck.
Det hela klan förklaras som en klassisk smart dykare och tool watch för alla sammanhang helt enkelt.

Mycket kan beskrivas liknande även för min första Squale klocka då även den är en 1521, men en Ocean med mesh, den fungerar dock absolut bäst på sommaren med mycket sol, då den vekligen kliver fram som en superfavorit som får många att slänga en extra blick, klocktokar eller ej. Meshen är lite meckig att få till rätt storlek på men antingen ett besök hos en urmakare eller om man har lite tålamod och några enklare klockverktyg så löser man det själv på några minuter. Håll dock reda på fram och baksida på de justerlänkar som sitter på. När jag fick denna klocka så satt ett antal länkar med avigan ut så att säga.

Hur som helst, det som slog mig mest idag när jag fick klockorna i min hand är hur olika man kan uppfatta två så lika klockor, framför allt kände jag själv hur olika storlekarna kändes. Inte förren jag i princip höll upp klockorna mot varandra så kunde jag acceptera att de faktiskt har samma storlek. Har lagt med lite bilder nedan så ni kanske förstår vad jag menar. Bägge klockorna känns idag som keepers men har sina egna tidpunkter och platser för användning.
Lite bilder kommer här.
/Peter
IMG_20200401_210630[1].jpg
IMG_20200401_175422_1[1].jpg
IMG_20200401_214617[1].jpg
IMG_20200401_214853[1].jpg

Insåg att jag bommade den obligatoriska Lume bilden :) så här kommer den.
IMG_20200403_193044[1].jpg
IMG_20200403_193044[1].jpg

Senast ändrad:
Halloj! Är inne på denna del av forumet för första gången (måste ju vara en sån också). Införskaffade idag min Squale nr 2 via Mcnulty som uppmannade mig att skriva något, så här gör jag ett försök.

Har alltså idag fått lägga fingrarna på en 1521 PVD eller 50 Atmos Blackout som vissa valt att kalla den. Storleksmässigt smidig med sina 41mm och slimmade form med 48mm mellan de nedåtgående luggarna, ytterligt diskret (för Squale) där endast visare, timmarkeing och datum bryter av tillsammans med trycket på bezelringen. Tittar man lite närmare just på bezelringen (lupp) så ser man att trycket kunde ha varit bättre men ser vid normalt påseende helt ok ut. Den kom med ett lite klent orginalgummi men var monterad på ett väsentligt mycket bättre uppgraderat Squale gummi som verkligen gör skillnad för klockans hela intryck.
Det hela klan förklaras som en klassisk smart dykare och tool watch för alla sammanhang helt enkelt.

Mycket kan beskrivas liknande även för min första Squale klocka då även den är en 1521, men en Ocean med mesh, den fungerar dock absolut bäst på sommaren med mycket sol, då den vekligen kliver fram som en superfavorit som får många att slänga en extra blick, klocktokar eller ej. Meshen är lite meckig att få till rätt storlek på men antingen ett besök hos en urmakare eller om man har lite tålamod och några enklare klockverktyg så löser man det själv på några minuter. Håll dock reda på fram och baksida på de justerlänkar som sitter på. När jag fick denna klocka så satt ett antal länkar med avigan ut så att säga.

Hur som heslt, det som slog mig mest idag när jag fick klockorna i min hand är hur olika man kan uppfatta två så lika klockor, framför allt kände jag själv hur olika storlekarna kändes. Inte förren jag i princip höll upp klockorna mot varandra så kunde jag acceptera att de faktiskt har samma storlek. Har lagt med lite bilder nedan så ni kanske förstår vad jag menar. Bägge klockorna känns idag som keepers men har sina egna tidpunkter och platser för användning.
Lite bilder kommer här.
/Peter
Välkommen till tråden! Och vilken förstapost, bravo!
:squale:
Riktigt bra, svårslagen duo det där. Härligt att du blev nöjd! :)

Har nog lite större handleder än dig så jag har inte märkt det där med spännet. Känns som något de borde fattat. Men klockan i stort är riktigt najs :)
Efter att ha haft klocka hela eftermiddagen så känner jag att det spelar mindre roll. Tittar man så ser det ganska fult ut men å andra sidan, vem Fan kollar på spännet med den tavlan på andra sidan..? :D Tänkte att det eventuellt kunde bli lite obekvämt när bandet viker sig men har inte märkt det alls. :)

Sorry, bommade ditt första intryck :banghead: Smala band är jag inte mycket till övers för, men nog är det stiligt!
Jag gillar när de smalnar av ganska mycket för det passar stilen tycker jag. Gillar dock inte när det blir för mjuka band så att klockan åker runt på armen.

Kvällens lume!
PSX_20200401_224259.jpg

Har alltså idag fått lägga fingrarna på en 1521 PVD eller 50 Atmos Blackout som vissa valt att kalla den. Storleksmässigt smidig med sina 41mm och slimmade form och med 48mm mellan de nedåtgående luggarna, ytterligt diskret (för Squale) där endast visare, timmarkeing och datum bryter av tillsammans med trycket på bezelringen. Tittar man lite närmare just på bezelringen (lupp) så ser man att trycket kunde ha varit bättre men ser vid normalt påseende helt ok ut. Den kom med ett lite klent orginalgummi men var monterad på ett väsentligt mycket bättre uppgraderat Squale gummi som verkligen gör skillnad för klockans hela intryck.

Hur som helst, det som slog mig mest idag när jag fick klockorna i min hand är hur olika man kan uppfatta två så lika klockor, framför allt kände jag själv hur olika storlekarna kändes. Inte förren jag i princip höll upp klockorna mot varandra så kunde jag acceptera att de faktiskt har samma storlek. Har lagt med lite bilder nedan så ni kanske förstår vad jag menar. Bägge klockorna känns idag som keepers men har sina egna tidpunkter och platser för användning.
Lite bilder kommer här.
/Peter
Ja jäklar, du bara flyger in i här med dubbla 1521or och kör värsta recensionen. Kul! :happyhappy: Riktigt bra duo du har där, de kompletterar som du säger varandra väldigt bra. Varmt välkommen in i tråden! :)

Sådär, då var det dags! :pompus:
PSX_20200401_122811.jpg

Första intrycket är att det är en sjukt trevlig tavla och det är verkligen en shapeshifter. I vanlig inomhusbelysning är den gul men så fort den kommer ut i naturligt ljus så blir den gul/grön. Jag förväntade mig att tavlan skulle vara blank men den är mer åt det matta hållet.
PSX_20200401_121906.jpg
PSX_20200401_121831.jpg

PSX_20200401_123455.jpg

Det är bara två saker som jag inte gillar med den och det första är att de har gjort bezeln till 120 klick istället för 60 klick som jag har på mina andra 50 Atmos, det känns inte alls lika bra när man vrider på den. Tråkigt att de har försämrat något som fungerar och jag förstår verkligen inte varför.

Det andra är att om man har så smala handleder som jag så är spännet så smalt att när jag drar upp bandet så långt som det behövs så får det inte plats i spännet. I kid you not... Det är så pass mjukt att man kan tvinga dit det men det ser inte bra ut. Inte ens om man flyttar ut det ett hål från där behöver ha det så får det plats. Hur tänkt ni där? :confused:
PSX_20200401_122557.jpg

Ett steg längre ut och intvingat.
PSX_20200401_122616.jpg

För övrigt så är det nya spännet väldigt bra även om jag gillar det gamla bättre. :)
PSX_20200401_122645.jpg

Lumen kan man såklart inte klaga på, här efter fem sekunder i solljus och sen bild tagen i normalt ljus inne i rummet. :cool:
PSX_20200401_122531.jpg

För att sammanfatta det så tycker jag att klockan är fantastisk och kommer att bli en klar favorit i samlingen. :happyhappy: Ledsen för crappy bilder, ska se om jag kan ta några vettiga när jag har jobbat klart!
Grymt kul, en fin liten rackare det där! Grattis!

Ja, en sån tavla med BGW9 hade varit rätt coolt. @TobiasD, var du inte på Squale om en sån tavla? Vit med full-lume?

Tag Heuer har redan en sån. Synd att klockan är ful så in i he****e (som allt annat de gör nu för tiden).
231341.JPG

51251.JPG
Haha, håller helt med - hur tänkte designavdelningen där egentligen?? Vit tavla med full lume känns däremot helt ok!

Tillbaka
Topp