• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Som vanligt helt omöjlig att ta bra bilder på men den där tavlan... :wideyed:
PSX_20200408_075912.jpg

Idag sportar jag denna skönhet:
71203C26-2DC0-491B-9BA1-9054807BFA8D.jpeg

Kört ett mini COSC test på några av mina klockor. Dvs kollat tidshållning över 5 dagar (inte 10, blev för mycket). Avläsning varje dag vid samma tid, alla klockor vilandes på rygg. Inte mätning av tiden när de används på armen, det är del två.

Bra resultat för denna rackare, klart inom COSC för Squale 30 Atmos: +3, +5, +4, +3, +3 =+18

COSC-certified chronometersmust accurateto within -4/+6 seconds a day

Idag sportar jag denna skönhet:
71203C26-2DC0-491B-9BA1-9054807BFA8D.jpeg

Kört ett mini COSC test på några av mina klockor. Dvs kollat tidshållning över 5 dagar (inte 10, blev för mycket). Avläsning varje dag vid samma tid, alla klockor vilandes på rygg. Inte mätning av tiden när de används på armen, det är del två.

Bra resultat för denna rackare, klart inom COSC för Squale 30 Atmos: +3, +5, +4, +3, +3 =+18

COSC-certified chronometersmust accurateto within -4/+6 seconds a day
Bra tidhållning men det har ju tyvärr ingenting med COSC att göra. Ska du ens komma i närheten av ett COSC-test så får du i alla fall byta position på dem. :) Här är bara ett kort utkast om vad COSC är:

ISO 3159 gives the definition of the balance spring oscillator wristwatch chronometer. Only movements or watches that meet the accuracy requirements of this standard receive an official chronometer certificate.

The checks performed by the COSC consist of static tests performed in the laboratory. Each individual movement/watch undergoes a battery of tests specific to each of the four types, for several consecutive days, in five positions and at three different temperatures (8°, 23° and 38°C).

On the day of receipt of the movement (day 0), the COSC carries out the following:

• tests the numbers engraved on the movement (in relation to the list supplied by the applicant).
  • places the movement in a 5-slot clasp.
  • winds the movements (delivered unwound) according to the instructions of the manufacturer
  • places the parts in an enclosure at 23°C (± 1°C), where they must remain for at least 12 hours so that their temperature stabilises before the test phase commences.

Then, for 15 days for wristwatches and pocket watches, 19 days for carriage clocks and on-board clocks, and 13 days for quartz timekeeping instruments – a long and rigorous time period – the parts undergo daily tests. Every day, including weekends, the instruments are measured and wound. On the basis of the measurements, 7 elimination criteria are calculated for Type I. If and only if the 7 criteria are met, the movement / watch is certified as a chronometer.

What are the 7 criteria?

• average daily rate
  • mean variation in rates
  • greatest variation in rates
  • the difference between rates in horizontal and vertical positions
  • largest variation in rates
  • variation in rate depending on temperature
  • rate resumption

Stora (52mm lug-lug) och fula tycker jag. Hur blev de här fantastiska klockorna på perfekta 40mm...
8df3a304f0da7307ef03a5e2970dbf75.jpg

IMG_3758-Edit.jpg

75231106_164942951286329_8491826249437804966_n.jpg

...det här vulgära monstret på 44mm..? :meh: Vad är det för visare? Varför PR? Varför ett sånt datum? Vad gjorde ni med Squale? :confused: Dessutom för 24-28' beroende på modell. Neeej tack!
MSTR-Black-4.jpg
Ja, jösses. 52 mm är verkligen en överdrift. Av någon anledning har jag inte tänkt på visarna, men de var långt ifrån attraktiva. Tavlan känns ovanligt obalanserad. Tycker inte heller om formen på datumfönstret. Tusen tack för utförliga exempelbilder!

Ja, jösses. 52 mm är verkligen en överdrift. Av någon anledning har jag inte tänkt på visarna, men de var långt ifrån attraktiva. Tavlan känns ovanligt obalanserad. Tycker inte heller om formen på datumfönstret. Tusen tack för utförliga exempelbilder!
Det var så lite så! De gamla är fantastiska och jag önskar bara att de kunde gjort en ny version av den istället. Den är ju helt rätt i tiden! :)

Dessa Corona tider... Ni som har order på Squlae, blir så trött på bristen av svar, fick ju mail förra veckan och uppföljningsmail i måndags med en del hål i dock att leverans till 95% av alla orders att det skall gå i veckan. Dock efter det inga svar, har väldigt svårt svårt att förstå detta (jobbar man hemma i Italien, Schweiz, Frankrike mm så räknas det inte som att man skall svara på sina mail) har fortfarande stort hopp då jag fick besked att det går denna vecka. Men vill bara meddela att leverans denna vecka inte kommer att hända till Er då jag inte fått något idag och på fredag är det långfredag. Jag jobbar dock på det och försöker så gott jag kan. Corona är ju verkligen besvärligt men mail hemifrån borde ju vara safe att skicka utan att bli smittad:)

Dessa Corona tider... Ni som har order på Squlae, blir så trött på bristen av svar, fick ju mail förra veckan och uppföljningsmail i måndags med en del hål i dock att leverans till 95% av alla orders att det skall gå i veckan. Dock efter det inga svar, har väldigt svårt svårt att förstå detta (jobbar man hemma i Italien, Schweiz, Frankrike mm så räknas det inte som att man skall svara på sina mail) har fortfarande stort hopp då jag fick besked att det går denna vecka. Men vill bara meddela att leverans denna vecka inte kommer att hända till Er då jag inte fått något idag och på fredag är det långfredag. Jag jobbar dock på det och försöker så gott jag kan. Corona är ju verkligen besvärligt men mail hemifrån borde ju vara safe att skicka utan att bli smittad:)
Vi ska nog inte döma någon alltför hårt dessa dagar. För många företag är det att transporterna nollas som gör att allt står still, även om mailen förstås fortfarande borde fungera ;). Hursomhelst, keep up the good work, den som väntar på något gott, osv.

Tack för info, vi väntar och ser helt enkelt :)

Vi ska nog inte döma någon alltför hårt dessa dagar. För många företag är det att transporterna nollas som gör att allt står still, även om mailen förstås fortfarande borde fungera ;). Hursomhelst, keep up the good work, den som väntar på något gott, osv.
jag håller med, blir dock frustrerad då jag inte får svar, men tiderna är som de är och all heder åt Squale som försöker leverera från Schweiz när de är förbjudna från Italien. Mitt egna samvete dock gör mig frustrerad när jag lovar saker som inte hålls

Tack för uppdateringen! Vi håller tummarna det inte dröjer allt för länge :)

edit: tog bort min trögtänkthet

Senast ändrad:

Jag tycker du gör en grymt bra jobb, kul med att märket fått ett uppsving och att det kommer fram fler roliga modeller. Keep it going strong

Tillbaka
Topp