Finns flerFan, vet inte om jag ville ha de svaren...
Okej, jag erkänner! Ångrar försäljningen liiiiite kanske
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Finns flerFan, vet inte om jag ville ha de svaren...
Okej, jag erkänner! Ångrar försäljningen liiiiite kanske
Den är grym, men siktet är inställt på Doxa Sub 200...
Doxan är grym. Jag va sjukt sugen på den oranga som låg på k&s för ett tag sedan.Den är grym, men siktet är inställt på Doxa Sub 200...
10,000kr gentemot 12,000 för Squalen
Färgen är det svåra för mig. Riktigt jobbigt att välja färg.Doxan är grym. Jag va sjukt sugen på den oranga som låg på k&s för ett tag sedan.
Sorry för off topic i squale-tråden
Vore asballt om det gick! Har du originalgummit på också eller? Skulle behöva ett nytt till min 1515. Är väl ett bonetto cinturini eller liknande, som sitter på (tror jag), men vore kul med ett från SqualeJag ska nog maila Squale och fråga om de har en NOS bezel till min 1515. Hade varit riktigt coolt.
Då får du byta hela för du får INTE paja det där vridringsinlägget!Jag ska nog maila Squale och fråga om de har en NOS bezel till min 1515. Hade varit riktigt coolt.
Ja det var det jag tänkte. Hela bezelenDå får du byta hela för du får INTE paja det där vridringsinlägget!
Är inte den nuvarande bezeln original?Ja det var det jag tänkte. Hela bezelen
Inget fel på det jag har nu, det är ju supercoolt! Men hade varit kul med en originalbezel också
Den är original Squale men inte till just den här klockan/modellen. Den är till 1515 med automatiskt verk, inte kvarts.Är inte den nuvarande bezeln original?
Bara en tanke, det kan inte vara så att någon bytt verk till ett kvarts då?Den är original Squale men inte till just den här klockan/modellen. Den är till 1515 med automatiskt verk, inte kvarts.
Skål och tack detsamma!Skål och trevlig fredag och helg
Säker på det? Märkligt med olika bezels till automat och kvarts.Den är original Squale men inte till just den här klockan/modellen. Den är till 1515 med automatiskt verk, inte kvarts.
Detta får @MaBr svara på, jag har ingen aning!Bara en tanke, det kan inte vara så att någon bytt verk till ett kvarts då?
Kan vara ett sätt att särskilja klockorna. Jag vet inte. Det är så jag uppfattat det från @MaBrSäker på det? Märkligt med olika bezels till automat och kvarts.
Okej inte jag heller, var bara en tankeDetta får @MaBr svara på, jag har ingen aning!
Kanske men är skeptisk. Vore intressant att veta.Kan vara ett sätt att särskilja klockorna. Jag vet inte. Det är så jag uppfattat det från @MaBr
Kan vara ett sätt att särskilja klockorna. Jag vet inte. Det är så jag uppfattat det från @MaBr
Njae, jag skulle vilja säga att det är indirekt relaterat. På 60-/70-talet så tillverkade Squale sina 1515 med den typen av vridringsinlägget som @TobiasD har på sin med då tillverkade de inga kvartsklockor.Kanske men är skeptisk. Vore intressant att veta.
Stämmer säkert. Anledningen till varför jag är skeptisk till att avfärda bezeln såsom rätt till klockan är just att Squale inte har varit rädda att blanda ref och delar. Behöver i sig inte betyda att bezeln inte kom till klockan från början. Har sett flera 1515 med quartz och den bezeln.Njae, jag skulle vilja säga att det är indirekt relaterat. På 60-/70-talet så tillverkade Squale sina 1515 med den typen av vridringsinlägget som @TobiasD har på sin med då tillverkade de inga kvartsklockor.
Senare gick Squale över till de platta akryl-inläggen och ännu senare till aluminium. I den vevan så började man även tillverka klockorna med kvarsverk. Eftersom det inte finns något cleant bryt vad jag vet så kan det säkert vara så att det finns övergångsmodeller.
Sen är Squale ökända för att själva slänga ihop Franken av NOS-delar så det är inte omöjligt att en klocka tillverkad på 80-talet med kvarts kan ha ett gammalt vridringsinlägg från 60-talet från fabrik.
Nej, inget är omöjligt när det är Squale. Det har alltid varit rörigt verkar det som och sjukt dåligt dokumenterat.Stämmer säkert. Anledningen till varför jag är skeptisk till att avfärda bezeln såsom rätt till klockan är just att Squale inte har varit rädda att blanda ref och delar. Behöver i sig inte betyda att bezeln inte kom till klockan från början. Har sett flera 1515 med quartz och den bezeln.
Verkligen. Samma sak med kronorna. Vissa klockor från samma tidsperiod kom med signerade kronor, andra inte. Min uppfattning är att nuvarande Squale inte har särskilt bra koll själva.Nej, inget är omöjligt när det är Squale. Det har alltid varit rörigt verkar det som och sjukt dåligt dokumenterat.
Nej, det är tyvärr väldigt uppenbart. De gånger jag har ställt frågor till dem så har de inte kunna svara vilket är rätt tråkigt. Samtidigt blir det lite spännande.Verkligen. Samma sak med kronorna. Vissa klockor från samma tidsperiod kom med signerade kronor, andra inte. Min uppfattning är att nuvarande Squale inte har särskilt bra koll själva.
Samma här. Därför hade jag själv inte lagt ens den minsta ansträngning för att försöka köpa en original bezel av dem. Man kan ju få precis vad som helstNej, det är tyvärr väldigt uppenbart. De gånger jag har ställt frågor till dem så har de inte kunna svara vilket är rätt tråkigt. Samtidigt blir det lite spännande.
Mitt tips är att bildgoogla mycket och fråga någorlunda kunnigt folk, sedan gå på känsla och bara leva med att man inte alltid kan veta hur klockan levererades från början. Det är ju dock inte särskilt svårt att avgöra ifall delarna är original (Squale) eller inte.Det är precis därför jag upplever det som svårt med vintage Squale. Lurigt att veta om klockorna är reko eller inte då Squale själva har gjort "frankens".
Finns det någon bra sida eller forumpost för läsning om Squales äldre modeller?
Så är det ju absolut. Men jag som har ägt mycket vintage seiko är van vid att det är lätt att hitta detaljerad info om olika referenser och deras historia.Mitt tips är att bildgoogla mycket och fråga någorlunda kunnigt folk, sedan gå på känsla och bara leva med att man inte alltid kan veta hur klockan levererades från början. Det är ju dock inte särskilt svårt att avgöra ifall delarna är original (Squale) eller inte.
Håller med. Jag har själv ägt flera vintage Squale och hittills lyckats att undvika att trampa fel. Men visst vore det kul med mer samlad och detaljerad info.Så är det ju absolut. Men jag som har ägt mycket vintage seiko är van vid att det är lätt att hitta detaljerad info om olika referenser och deras historia.
Inte fullt lika enkelt med Squale, men minst lika spännande