• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Kronan på den här är fastare och skruvas in/ut bättre än min moderna 1521! Riktigt krispig. Det enda ålderstecknet den har (bortom utseendet) är att vridningen är ganska lös. Men den linjerar bättre än Seikos för 10,000kr år 2020 :rolleyes:
EDAA13C3-9A8B-4AC8-B483-C91C8BA0A54F.jpeg
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Jag ska nog maila Squale och fråga om de har en NOS bezel till min 1515. Hade varit riktigt coolt.
Vore asballt om det gick! Har du originalgummit på också eller? Skulle behöva ett nytt till min 1515. Är väl ett bonetto cinturini eller liknande, som sitter på (tror jag), men vore kul med ett från Squale :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Kan vara ett sätt att särskilja klockorna. Jag vet inte. Det är så jag uppfattat det från @MaBr

Kanske men är skeptisk. Vore intressant att veta.
Njae, jag skulle vilja säga att det är indirekt relaterat. På 60-/70-talet så tillverkade Squale sina 1515 med den typen av vridringsinlägget som @TobiasD har på sin med då tillverkade de inga kvartsklockor.

Senare gick Squale över till de platta akryl-inläggen och ännu senare till aluminium. I den vevan så började man även tillverka klockorna med kvarsverk. Eftersom det inte finns något cleant bryt vad jag vet så kan det säkert vara så att det finns övergångsmodeller.

Sen är Squale ökända för att själva slänga ihop Franken av NOS-delar så det är inte omöjligt att en klocka tillverkad på 80-talet med kvarts kan ha ett gammalt vridringsinlägg från 60-talet från fabrik.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Njae, jag skulle vilja säga att det är indirekt relaterat. På 60-/70-talet så tillverkade Squale sina 1515 med den typen av vridringsinlägget som @TobiasD har på sin med då tillverkade de inga kvartsklockor.

Senare gick Squale över till de platta akryl-inläggen och ännu senare till aluminium. I den vevan så började man även tillverka klockorna med kvarsverk. Eftersom det inte finns något cleant bryt vad jag vet så kan det säkert vara så att det finns övergångsmodeller.

Sen är Squale ökända för att själva slänga ihop Franken av NOS-delar så det är inte omöjligt att en klocka tillverkad på 80-talet med kvarts kan ha ett gammalt vridringsinlägg från 60-talet från fabrik.
Stämmer säkert. Anledningen till varför jag är skeptisk till att avfärda bezeln såsom rätt till klockan är just att Squale inte har varit rädda att blanda ref och delar. Behöver i sig inte betyda att bezeln inte kom till klockan från början. Har sett flera 1515 med quartz och den bezeln.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Stämmer säkert. Anledningen till varför jag är skeptisk till att avfärda bezeln såsom rätt till klockan är just att Squale inte har varit rädda att blanda ref och delar. Behöver i sig inte betyda att bezeln inte kom till klockan från början. Har sett flera 1515 med quartz och den bezeln.
Nej, inget är omöjligt när det är Squale. Det har alltid varit rörigt verkar det som och sjukt dåligt dokumenterat.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Verkligen. Samma sak med kronorna. Vissa klockor från samma tidsperiod kom med signerade kronor, andra inte. Min uppfattning är att nuvarande Squale inte har särskilt bra koll själva.
Nej, det är tyvärr väldigt uppenbart. De gånger jag har ställt frågor till dem så har de inte kunna svara vilket är rätt tråkigt. Samtidigt blir det lite spännande. :D
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Det är precis därför jag upplever det som svårt med vintage Squale. Lurigt att veta om klockorna är reko eller inte då Squale själva har gjort "frankens".

Finns det någon bra sida eller forumpost för läsning om Squales äldre modeller?
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Det är precis därför jag upplever det som svårt med vintage Squale. Lurigt att veta om klockorna är reko eller inte då Squale själva har gjort "frankens".

Finns det någon bra sida eller forumpost för läsning om Squales äldre modeller?
Mitt tips är att bildgoogla mycket och fråga någorlunda kunnigt folk, sedan gå på känsla och bara leva med att man inte alltid kan veta hur klockan levererades från början. Det är ju dock inte särskilt svårt att avgöra ifall delarna är original (Squale) eller inte.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Mitt tips är att bildgoogla mycket och fråga någorlunda kunnigt folk, sedan gå på känsla och bara leva med att man inte alltid kan veta hur klockan levererades från början. Det är ju dock inte särskilt svårt att avgöra ifall delarna är original (Squale) eller inte.
Så är det ju absolut. Men jag som har ägt mycket vintage seiko är van vid att det är lätt att hitta detaljerad info om olika referenser och deras historia.

Inte fullt lika enkelt med Squale, men minst lika spännande
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Så är det ju absolut. Men jag som har ägt mycket vintage seiko är van vid att det är lätt att hitta detaljerad info om olika referenser och deras historia.

Inte fullt lika enkelt med Squale, men minst lika spännande
Håller med. Jag har själv ägt flera vintage Squale och hittills lyckats att undvika att trampa fel. Men visst vore det kul med mer samlad och detaljerad info.
 
Topp