• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

Kraftig frånlandsvind idag. Höjdpunkten under snorklingen var att i precis rätt motljus stöta på en vacker manet vars tunna slöja av trådar blev klart synlig – följde den en lång stund.
A01E8D6D-8365-406E-84C6-B4900DBB18C5.jpeg
Tintin i hajsjön?

Edit: Lago Squale?:p
 
Ledsen vänner, har helt glömt bort detta. :bag: Nu ska vi råda bot! Det stämmer att boetten heter FF96 och användes till Blancpain, både den militära och den civila varianten. Nu till lite mått. :)

Vi tar det roliga först, tjockleken. 1521 mäter 12,85mm på höjden vilket ändå känns respektabelt för en dykare med 500m WR.
PSX_20200807_110639.jpg


Jämför vi då med FF96 som mäter 15,65mm från baksida till glas och 16,35mm inkl vridringsinlägget så är 1521 en riktig tunnis. :D
PSX_20200807_110430.jpg

PSX_20200807_110454.jpg


Vridringen är väldigt lik
PSX_20200807_110739.jpg

PSX_20200807_110548.jpg


Boetten är nästan identisk
PSX_20200807_110804.jpg

PSX_20200807_110612.jpg


Lug-lug är också rätt lika
PSX_20200807_110714.jpg

PSX_20200807_110523.jpg


Så förutom höjden så är det inte mycket som skiljer mellan dessa två. :)
Va kul att du jämförde dessa med bilder och allt, stort tack :) Nog är det en liten knubbis men den sitter jäkligt bra ändå tack vare den grymma boetten.
 
Va kul att du jämförde dessa med bilder och allt, stort tack :) Nog är det en liten knubbis men den sitter jäkligt bra ändå tack vare den grymma boetten.
Det märks att den är hög även på armen men några 16mm känns det verkligen inte som och den är väldigt bekväm. Jag tror att det är för att någon millimeter är under klockan och någon över så det blir en bra balans.
 
Tintin i hajsjön?

Edit: Lago Squale?:p
Jag har inte den, så det fick bli närmaste möjliga. Rackham den rödes skatt, som sagt. Inte att förväxla med Rackham den rödes katt eller Rackham den rödes skratt.

TILLÄGG: Tintin i Hajsjön är ju ett besynnerligt väsen, som alla vet. Lite som Tintinvärldens svar på Never say never again.
 
Ledsen vänner, har helt glömt bort detta. :bag: Nu ska vi råda bot! Det stämmer att boetten heter FF96 och användes till Blancpain, både den militära och den civila varianten. Nu till lite mått. :)

Vi tar det roliga först, tjockleken. 1521 mäter 12,85mm på höjden vilket ändå känns respektabelt för en dykare med 500m WR.
PSX_20200807_110639.jpg


Jämför vi då med FF96 som mäter 15,65mm från baksida till glas och 16,35mm inkl vridringsinlägget så är 1521 en riktig tunnis. :D
PSX_20200807_110430.jpg

PSX_20200807_110454.jpg


Vridringen är väldigt lik
PSX_20200807_110739.jpg

PSX_20200807_110548.jpg


Boetten är nästan identisk
PSX_20200807_110804.jpg

PSX_20200807_110612.jpg


Lug-lug är också rätt lika
PSX_20200807_110714.jpg

PSX_20200807_110523.jpg


Så förutom höjden så är det inte mycket som skiljer mellan dessa två. :)
Man tackar för tilltalande visuell presentation av boetter!
 
Haj-ubåten är definitivt med, minns dock inte hur det är med näktergalen från Milano!
Kan vara så att dom smälter ihop för mig. Har dom flesta på kassett som jag minns att jag lyssnade mycket på som barn.
Kan därför inte se något modernt Tintin då alla har fel röst.o_O

Hade även en kassett med dom värsta av Bröderna Grimms sagor och en med HC Andersen.
Kanske inte så konstigt att jag blev som jag blev.

Att lyssna på en historia om en flicka som tvingas tömma en damm på vatten med en hålslev innan man går och lägger sig...:rolleyes:

Men favoriten är ändå den om den galna skräddaren som klippte av en pojkes tummar för att han vägrade sluta suga på dom.:p

Edit: ursäkta att jag förväxlade skvalletråden med gillestugan.:bag:
 
Hur djupt går du ner?
Låt oss säga så här, jag har minst 596 meter till godo på Maticen. Kalmarsund är ju inte så djupt.

Befann mig för övrigt på behörigt avstånd när en familj svanar jagade upp en familj badande människor som just hade klivit ned i vattnet. Respektingivande djur. Efter det höll jag betydligt bättre uppsikt över vad som hände ovanför vattenytan så att jag inte skulle dyka upp som en oinbjuden gäst hos svanfamiljen. Det hade nog blivit allt annat än Gevalia.
 
Kan vara så att dom smälter ihop för mig. Har dom flesta på kassett som jag minns att jag lyssnade mycket på som barn.
Kan därför inte se något modernt Tintin då alla har fel röst.o_O

Hade även en kassett med dom värsta av Bröderna Grimms sagor och en med HC Andersen.
Kanske inte så konstigt att jag blev som jag blev.

Att lyssna på en historia om en flicka som tvingas tömma en damm på vatten med en hålslev innan man går och lägger sig...:rolleyes:

Men favoriten är ändå den om den galna skräddaren som klippte av en pojkes tummar för att han vägrade sluta suga på dom.:p

Edit: ursäkta att jag förväxlade skvalletråden med gillestugan.:bag:
Återkommer om näktergalen senare.
 
Låt oss säga så här, jag har minst 596 meter till godo på Maticen. Kalmarsund är ju inte så djupt.

Befann mig för övrigt på behörigt avstånd när en familj svanar jagade upp en familj badande människor som just hade klivit ned i vattnet. Respektingivande djur. Efter det höll jag betydligt bättre uppsikt över vad som hände ovanför vattenytan så att jag inte skulle dyka upp som en oinbjuden gäst hos svanfamiljen. Det hade nog blivit allt annat än Gevalia.
Just when i thought i was out, They pull me back in.

Jaja. Mer gillestugesnack i skvalletråden.:bag:

Jag har en gång placerat en båt i fart under en svan i flykt i akt och mening att fotografera på nära håll. Det var dumt.
Det blev något lattjo med lyftkraften för svanen när jag kom in under, så det slutade med att jag hade en svan i båten. Obra deluxe.:cigar:
 
Just when i thought i was out, They pull me back in.

Jaja. Mer gillestugesnack i skvalletråden.:bag:

Jag har en gång placerat en båt i fart under en svan i flykt i akt och mening att fotografera på nära håll. Det var dumt.
Det blev något lattjo med lyftkraften för svanen när jag kom in under, så det slutade med att jag hade en svan i båten. Obra deluxe.:cigar:
Haha! Låter som en bedrift.

Och Castafiore, mer känd som Näktergalen från Milano, är vare sig med i Rackham den rödes skatt eller föregångaren i historien, Enhörningens hemlighet. Men! Jag vill minnas att hon förekommer i den hysteriska Steven Spielberg/Peter Jackson animerade filmen Enhörningens hemlighet som i huvudsak hämtar stoff från de två böckerna som handlar om Rackham den röde skatt.
 
Tillbaka
Topp