• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

God morgon! Måndag morgon och jobb igen...
sqAUG24.jpg

Någon som vet något om dessa länkar?
Enligt personen ska den vara Squale orginal och såldes även direkt av ZRC men då endast i polerat/borstat utförande. Verkade vara orginal till tex 100 atmos squale eagle star.

Tänkte att det kanske kunde vara något för min härjade 50 atmos :cool: Han har även den där boetten som är mer sliten än min, någon har varit brutal när vridringen skulle av.

20200824_100029.jpg

20200824_100017.jpg
20200824_100040.jpg

Enligt personen ska den vara Squale orginal och såldes även direkt av ZRC men då endast i polerat/borstat utförande. Verkade vara orginal till tex 100 atmos squale eagle star.

Tänkte att det kanske kunde vara något för min härjade 50 atmos :cool: Han har även den där boetten som är mer sliten än min, någon har varit brutal när vridringen skulle av.

20200824_100029.jpg

20200824_100017.jpg
20200824_100040.jpg
Aww, vad har de gjort med den där stackars boetten..? :sorry:

Jag har sett den länken på ett helt gäng 2001or i alla fall men aldrig i PVD-utförande. Jäkligt cool länk oavsett om den är original eller inte och den kommer nog att passa bra till din 50 Atmos. :) Skulle inte tro att det är Squale som som har fixat PVD-behandlningen genom Beretta för jag har aldrig sett en Squale-länk eller boett där ytbehandlingen flagnar sådär. Hur mycket begär han?

stackars boett, någon som har ”finlirat” med en vinkelslip..? Boetten och tillhörande krona/hals skulle jag dock kunna vara intresserad av om du har lust att sälja.

20200824_100029.jpg

20200824_100017.jpg
20200824_100040.jpg

Aww, vad har de gjort med den där stackars boetten..? :sorry:

Jag har sett den länken på ett helt gäng 2001or i alla fall men aldrig i PVD-utförande. Jäkligt cool länk oavsett om den är original eller inte och den kommer nog att passa bra till din 50 Atmos. :) Skulle inte tro att det är Squale som som har fixat PVD-behandlningen genom Beretta för jag har aldrig sett en Squale-länk eller boett där ytbehandlingen flagnar sådär. Hur mycket begär han?
Jadu jag vet inte :hilarious:

Okej tack för input! :)
Det är det enda han har sett i svart också skrev han men som du säger så är det iaf en läcker länk även om det inte är orginal Squale, som då ska vara tillverkad av (?) ZRC om jag förstått allt rätt.

85$ ink frakt begär han. Rimligt? Jag har ingen koll :angel:

stackars boett, någon som har ”finlirat” med en vinkelslip..? Boetten och tillhörande krona/hals skulle jag dock kunna vara intresserad av om du har lust att sälja.
Ja det är ju synd om den rackarn!
Det är tyvärr inte mina utan jag blev erbjuden att köpa länken av en trevlig herre på instagram men kan såklart fråga om även boetten är till salu om du vill? :)

Det är det enda han har sett i svart också skrev han men som du säger så är det iaf en läcker länk även om det inte är orginal Squale, som då ska vara tillverkad av (?) ZRC om jag förstått allt rätt.

Det är tyvärr inte mina utan jag blev erbjuden att köpa länken av en trevlig herre på instagram men kan såklart fråga om även boetten är till salu om du vill? :)
Jag har ingen aning om det är ett bra pris men det hade jag lätt gett för den, är ju inte mycket pengar även om den är härjad och den lär bli svår att få tag på så man hittar den nog inte billigare någon annanstans. :)

Jag har ingen aning om det är ett bra pris men det hade jag lätt gett för den, är ju inte mycket pengar även om den är härjad och den lär bli svår att få tag på så man hittar den nog inte billigare någon annanstans. :)
Helt rätt, den lär ju matcha jäkligt fint också! Är väl inte så mycket att fundera på egentligen :)

Har inte frågat men det kanske kan fungera då jag tror "hylsorna" för bandstiften är fjädrande eller vad man ska säga? Har du någon klocka som är 18mm som behöver en länk om den inte faller mig i smaken? ;)
Nej, haha. :D Tänker mer att den funkar till fler klockor om det är fjädrande ändar. :) Jag har för övrigt bara en PVD som har 18mm mellan bandhornen och den är NOS så det hade inte varit snyggt med en härjad länk till den.

Nej, haha. :D Tänker mer att den funkar till fler klockor om det är fjädrande ändar. :) Jag har för övrigt bara en PVD som har 18mm mellan bandhornen och den är NOS så det hade inte varit snyggt med en härjad länk till den.
Haha nej det hade nog inte blivit någon fin kombo :D Ja precis, jag tror den är utformad så men det visar sig :)

Hej Squalers!
Var inne och kikade på Gnomons hemsida och såg att de skriver ”ETA 2824-2/SW200” ang urverk på 1545-modellerna. Varför gör man så? Hur vet man om man får ett ETA eller Selitta? o_O

Ja tack, fråga gärna! Snygg länk, kanske kan du få den billigare om jag köper boetten ;)

De borde ju själv hålla reda på det men som konsument är nog enda chansen att öppna och kolla. :)
Så är det. Min 1521 har ETA men jag hade varit okej med Sellita också. Det är bra grejer. Sellita tillverkar komponenter och hela urverk åt ETA och har gjort det ganska länge innan de började tillverka urverk med egna namn som kopior på 2824 osv, när patenten gick ut.

Så är det. Min 1521 har ETA men jag hade varit okej med Sellita också. Det är bra grejer. Sellita tillverkar komponenter och hela urverk åt ETA och har gjort det ganska länge innan de började tillverka urverk med egna namn som kopior på 2824 osv, när patenten gick ut.
Jepp, det är i princip exakt samma urverk. Jag har ett Selitta i min Sinn 104 och det tickar på precis som alla andra. Kvalitetsmässigt så är det säkert ingen skillnad skulle jag tro. Man får ju till och med en extra juvel med i Selitta. :D

Om ni själva hade fått regissera Squales reklam, hur hade ni gjort då? Jag hade nog försökt få till mer typ Le Grand Bleu-vibbar, och bara Andrea Bocelli som soundtrack.
Jag hade nog försökt fånga lugnet i djupet snarare än en actionfylld scen med en segelbåt. Ska man ha lite historik i det så hade ju en fridykare som långsamt seglar neråt i djupet varit ett bättre tema för Matic. :)

Jepp, det är i princip exakt samma urverk. Jag har ett Selitta i min Sinn 104 och det tickar på precis som alla andra. Kvalitetsmässigt så är det säkert ingen skillnad skulle jag tro. Man får ju till och med en extra juvel med i Selitta. :D
Ja precis, i automatmekanismen sitter en extra juvel :)
Om det hjälper eller inte vet jag inte men mer är alltid bättre eller? ;)

Tillbaka
Topp