• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
På tal om slitna italienska Squale ligger det en 1553 på Ebay för vad jag tror inte är jättefarliga pengar? Hade nog budat själv om den varit lite större än 38 mm.
s-l1600.jpg
Rätt okej men kanske lite dyr med tanke på att lumen på visarna inte matchar tavlan. Jag köpte min 1553 för 2800kr på Ebay, de brukar vara rätt billiga. Kul klockor helt klart! 💪
IMG_1466.jpg
 

anders65

Breitling
Viktig och högst vetenskaplig undersökning coming up. Hur uttalar ni Squale?
Själv har jag numer ett schizofrent förhållande till uttalet då jag sedan jag fick upp ögonen för märket uttalat det amerikanskt (skwäjl) men sedan ett tag tillbaka fick jag höra hur ordet ska uttalas på italienska (skwuall eh). Jag har numer alltså en klar uppfattning vad som egentligen är korrekt men kan inte riktigt förlika mig med att gå omkring och låta italiensk när jag säger vad det är för märke.

Nu vill jag höra vad ni andra fantaster har att säga om den ack så viktiga uttalsfrågan.
mvh
Viktig och högst vetenskaplig undersökning coming up. Hur uttalar ni Squale?
Själv har jag numer ett schizofrent förhållande till uttalet då jag sedan jag fick upp ögonen för märket uttalat det amerikanskt (skwäjl) men sedan ett tag tillbaka fick jag höra hur ordet ska uttalas på italienska (skwuall eh). Jag har numer alltså en klar uppfattning vad som egentligen är korrekt men kan inte riktigt förlika mig med att gå omkring och låta italiensk när jag säger vad det är för märke.

Nu vill jag höra vad ni andra fantaster har att säga om den ack så viktiga uttalsfrågan.
mvh
Ställde frågan till Nelly Maggi på Squale.ch, hon svarar att det är franskt uttal som gäller och då låter det SKUÄL.
 

Norp

Rolex
2-Faktor
Qué? Det känns som att något slags internskämt swishar förbi över huvudet på mig...

Ja, den verkar bara vara lite trasig. 😁
Haha nejdå! Jag bara sökte lite på företaget och hans nick passar rätt bra in med innehavaren av bolaget. Han registrerade sig även här idag och detta var typ det första han skrev. Men är verkligen bara en vild gissning :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag har ingen vidare koll på Squale som märke men det känns som att de har fått ett ganska rejält uppsving och fått mer erkännande de senaste åren? Vi får väl se hur det går nu när man ska introducera Maggiklockor i utbudet men jag får i alla fall uppfattningen att det är fler average joes som känner till Squale idag än för bara något år sedan. De kanske arbetar offensivt med att utöka sitt nätverk av återförsäljare m.m.? Innan Zackrissons så fanns märket knappt i Sverige även om vi ett tag där hade GripenBro.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
(Bortbytt!)

Någon här inne som är intresserad av en 1521FL som jag har haft ute på ”byteslördag”? Gärna mot någon billigare Squale+pengar (1515, 1553, 1545) eller mot en 2002 om man kan sy ihop ett byte med pengar eller kanske en annan klocka (har en blå Matic också men bara mot en 2002)?

9B5A62EB-CD53-46B9-994B-70C314520984.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp