• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Ett tag sedan man postade här inne :)
IMG_1800.JPG

Är det bara jag som har haft otur eller har Squale generellt rätt dålig tidshållning? Det är alltid lite av ett lotteri men samtliga Squale jag har haft (fem-sex stycken?) har konsekvent legat på typ +/-10spd. 🤔

Visserligen inom spec men andra klockor som haft samma urverk har nästan alltid presterat bättre och jag har läst många kommentarer där folk varit besvikna på tidshållningen hos just Squale. Märkligt om så skulle vara fallet då det är ett vanligt förekommande urverk men det känns samtidigt som att det inte kan
vara ett sammanträffande.

Man kan ju anta att Squale inte kontrollerar urverken, utan bara skickar iväg klockorna till kund. Men det innebär ju inte att verket skulle vara dåligt. Ett piano är ju inte kasst bara för att det är ostämt. Först när det är stämt kan man bilda sig en uppfattning om hur bra det är.

Samma sak med ett urverk. Det måste ruckas. Det finns ju de som säljer COSC-certifierade klockor och använder samma ETA2824-verk som Squale, så något fel på det är det knappast.

Det som jag tycker är avgörande är verkets regelbundenhet. Om en ny klocka ibland går 10s för fort, och nästa dag 7s för långsamt så är det bara att kasta: -Verket är för dåligt för att ruckas. Men om avvikelsen varje dag är EXAKT den samma så är det bara en justeringsfråga.
Min Matic gick -8s/dag, men jag noterade att avvikelsen var väldigt konstant. Det är ju lätt att rucka själv, men jag ville ändå att den skulle täthetstestas efteråt, så jag lämnade in den.

Resultat blev väldigt bra. Klockjäveln drar sig 0.2s/dag och är extremt regelbunden.

Squale är ju ganska billiga jämfört med andra märken och någonstans måste det synas. De lär inte ta sig tiden att rucka sina klockor innan leverans.

Screenshot_20211109-185020_Atomic Clock & Watch Accuracy Tool (with NTP Time).jpg

Tänkte precis skriva att det var jäkligt orättvist men jag ser nu att jag faktiskt fick samma mejl igår, haha. 😁 Aja, är man ouppmärksam så får man skylla sig själv! Aquastar ska också släppa en ny klocka idag och jag hoppas att en av dem inte är attraktiv för mig för jag har inte råd med båda. :nailbiting:
SMSAAAA LÅÅÅÅNAAAA! 😂😂😂

Tänkte precis skriva att det var jäkligt orättvist men jag ser nu att jag faktiskt fick samma mejl igår, haha. 😁 Aja, är man ouppmärksam så får man skylla sig själv! Aquastar ska också släppa en ny klocka idag och jag hoppas att en av dem inte är attraktiv för mig för jag har inte råd med båda. :nailbiting:
Svåra tider med alla dess släpp 😂😂

Såg den här på insta nyss. Någon form av logo ser det ut som, frågan är vad?! 🧐
900D7E0D-FC5C-4BCA-B8E8-56E7A883B65F.png

Tillbaka
Topp