• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Fredagsklockan är på! Ha en fin dag tråden. ✌️
PSX_20211126_081642.jpg

Lökig lansering… väldigt söligt och tråkigt
35E2C600-7ABC-4962-95DD-D023C1D495B4.png
Ja, jag förstår det inte riktigt. Hade de haft lite längre inslag med historia, tillverkning etc så hade det kanske varit intressant men nu är det bara några snabba klipp. 🤨

Här är i alla fall en bild på tavlan innan den är klar.
PSX_20211128_091437.jpg

Ser ut som att det blir en tolkning av de här gamla tavlorna. 👍
a034695fd13920541b20e990107a1c77.jpg

Kul med de små dimensionerna. Men priset är helt enkelt galet för en Squale, limiterad eller ej.
Ja, alltså 27K för den där plus en kniv, så rolig var den inte. Sen blir jag lite förundrad över dimensionerna, är den verkligen 14,5mm tjock? 🤔 Ingen bild från sidan så... Det enda som var kul var boetten och att det är plexi men resten är meh. 22mm på en 40mm boett känns så jäkla off också, känns klumpigt.
Scatola2.png
TRIBUTE---BACK.png
TRIBUTE.png

PSX_20211201_205305.jpg

Ser ut som om plexiglaset bygger på några mm. Ja, inget 100% släpp på pappret. Får se om det dyker upp fler rörliga bilder så att det går att få en uppfattning. Kul att de försöker göra något speciellt. Hoppas att tavlan är bättre ”live”. Beskrivningen är bra:

The dial is then degreased and polished by hand. Its black patina comes from a galvanic plating bath and electrodeposition process. The Grenèe finish is then applied, an artisan technique in which silver dust is brushed onto it, giving it the matte and rough finish look typical of the manufacturing process in the 70s.

76A0B10D-EB44-4E91-A3C1-F8E4CEFE59F8.jpeg

Jag gillar proportionerna. 22 mm band är för brett men deras 20 mm blir ju flimsigt smala vid spännet, så då kanske 22 mm är ett bättre alternativ.
Bra patinering på lumen tycker jag. Befriande att inte behöva se kaffesumpsgula visare och index bredvid en kritvit datumskiva.
Men kniven..fifan! Vad är det för skruv på handtaget? Det ser ut som en själva snurran på en gammal tändare. Det kanske är en vidareutveckling på tändstickorna i Ramboknivens handtag..

Ja, alltså 27K för den där plus en kniv, så rolig var den inte. Sen blir jag lite förundrad över dimensionerna, är den verkligen 14,5mm tjock? 🤔 Ingen bild från sidan så... Det enda som var kul var boetten och att det är plexi men resten är meh. 22mm på en 40mm boett känns så jäkla off också, känns klumpigt.
Scatola2.png
TRIBUTE---BACK.png
TRIBUTE.png

PSX_20211201_205305.jpg
Intressant att man kan köpa en "riktig" vintage i bra skick för den där pengen. Och hur jäkla svårt ska det vara att tillverka 30 stycken visarset som iaf påminner om originalvisarna?

Intressant att man kan köpa en "riktig" vintage i bra skick för den där pengen. Och hur jäkla svårt ska det vara att tillverka 30 stycken visarset som iaf påminner om originalvisarna?
Nej, för de pengarna ska det vara 100% custom på den, man kan inte bara ta delar från 1521an och känna sig nöjd med det. Ska du hitta en vintage som är så dyr så får du hitta en Master med Spirotechnique på tavlan i riktigt fint skick och då vet jag vilken jag hade valt. 😁

Tillbaka
Topp