• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

v0n

Patek
2-Faktor
Ok, vill inte döda festen här MEN Marina Militare är väl trademarkat av Richemont Group/Panerai?
Trodde det hade löpt ut men verkar gälla till 2025...har Squale/Gnomon hittat ett kryphål, liten limiterad upplaga som flyger under radarn eller vad tror ni?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ok, vill inte döda festen här MEN Marina Militare är väl trademarkat av Richemont Group/Panerai?
Trodde det hade löpt ut men verkar gälla till 2025...har Squale/Gnomon hittat ett kryphål, liten limiterad upplaga som flyger under radarn eller vad tror ni?
Hur kan de få trademark på det? Kan jag få trademark på att skriva Svenska Marinen på en klocka t.ex? 🤔
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Här blev det canvas. Landar ett orange waffle på måndag för att maxa sommarkänslan ☀️
20220715_181629-01.jpeg

20220715_181850-01.jpeg
 

Islay

Panerai
2-Faktor
Fantastiska bilder på alla nya MM. Synd att man är bortrest och inte kan hämta ut pjäsen.
Undrar om man kan förlänga liggtiden hos ombudet?🤔
 

Norp

Rolex
2-Faktor
Efter några timmar på armen så måste jag säga att jag är väldigt förvånad över hur pass bekväm den är. Fantastiskt bra!
PSX_20220715_215355.jpg
Håller med, riktigt skön att bära :D

20220715_220330-01.jpeg

SLA025 VS Squale MM
20220715_222441-01.jpeg

Slutspammat för idag, trevlig helg på er!
20220715_193753-01.jpeg

Snyggt 😍 Trevlig helg!

Obligatoriska bilden på paketet i bilen! 😄
D70FF000-57E9-465C-93EB-206382C240E9.jpeg


Och sen hem fort som f*n och öppna upp!! 😎

06C18EF3-97AD-4D39-8A60-19CF94B429E3.jpeg
8B0E9454-B6B9-482B-AAE5-7F2ADA456707.jpeg


Sådär ja!! Jäklar vad bra den är 😍

Sitter som en smäck på handleden, perfekt storlek! 👌🏼
Wohoo, äntligen! Ser kanon ut 😍
 

v0n

Patek
2-Faktor
Ok, vill inte döda festen här MEN Marina Militare är väl trademarkat av Richemont Group/Panerai?
Trodde det hade löpt ut men verkar gälla till 2025...har Squale/Gnomon hittat ett kryphål, liten limiterad upplaga som flyger under radarn eller vad tror ni?
Trist ämne jag vet, men även trist kan vara intressant imo. Ni får väl hålla för öronen eller nåt 😁
Måste gå till botten med det här, @mårt @Palenkovich t.ex sitter ni på någon matnyttig kunskap på ämnet i fråga?
Tack på förhand✌🏼
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Trist ämne jag vet, men även trist kan vara intressant imo. Ni får väl hålla för öronen eller nåt 😁
Måste gå till botten med det här, @mårt @Palenkovich t.ex sitter ni på någon matnyttig kunskap på ämnet i fråga?
Tack på förhand✌🏼
Panerai har trademark ja, men utrustning som är till Marina Militare specifikt undantas. Jag har inte läst tråden ovan så jag vet inte om det gäller här, men jag vet andra som har gjort MM-grejer och försökt skänka till flottan för att det ska ses som utrustning. Fusk helt enkelt. 😂 Hoppas inte Squale sysslar med sånt.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Panerai har trademark ja, men utrustning som är till Marina Militare specifikt undantas. Jag har inte läst tråden ovan så jag vet inte om det gäller här, men jag vet andra som har gjort MM-grejer och försökt skänka till flottan för att det ska ses som utrustning. Fusk helt enkelt. 😂 Hoppas inte Squale sysslar med sånt.
Aha, kan väl inte räknas som utrustning då om MM själva inte använder klockan i fråga om jag tolkar det rätt?
Luktar liiite fiskfusk, men funderar på om gamla kopplingen som finns mellan Squale och MM eventuellt är legit ändå på något vis? 🤔
 

PNM

Panerai
Panerai har trademark ja, men utrustning som är till Marina Militare specifikt undantas. Jag har inte läst tråden ovan så jag vet inte om det gäller här, men jag vet andra som har gjort MM-grejer och försökt skänka till flottan för att det ska ses som utrustning. Fusk helt enkelt. 😂 Hoppas inte Squale sysslar med sånt.

Detta är ju en reissue av en modell som användes av italienska flottan som jag förstår så oavsett det juridiska så känns det ju helt legitimt - dvs om Squale har ”fuskat” här känns det helt befogat givet historiken. Dock känns det rimligt att reissues är ok juridiskt också - känns som en konflikt mellan copyright och trademark annars?
 

v0n

Patek
2-Faktor
Detta är ju en reissue av en modell som användes av italienska flottan som jag förstår så oavsett det juridiska så känns det ju helt legitimt - dvs om Squale har ”fuskat” här känns det helt befogat givet historiken. Dock känns det rimligt att reissues är ok juridiskt också - känns som en konflikt mellan copyright och trademark annars?
Du tänker så ja. Äh, släpper det här nu tror jag men tycker det du säger låter väldans rimligt 👍🏼
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Detta lilla resereportage är tänkt dom fortsättning på mitt tidigare inlägg om event inför släppet av Squale Marina Militare.

Ja, jag vet knappt var jag skall börja.

Kom till den lilla (och helmysiga) byn Camaiore lite nordost om Pisa.


Squale eventet tillägnat Squale MM skulle återupptas efter siestan.
20 km västerut i Viareggio var fru och dotter i vårt hyrda hus, utan bil eller möjlighet att ta sig till affären för att köpa sådan onödiga saker som vatten. Det var ont om tid, så jag dumpade dem där innan jag körde till eventet. Bäst så utifall det skulle bli dyrt tänkte jag. Dock skapade detta agerande en tidspress.

30 minuter kvar till öppning. Gick en runda på byn. Vilken underbar söndagseftermiddag. Alla var ute på byn, alla finklädda eftersom det var söndagsmässa. Ja, förutom några få turister. Som att komma in i en film.

17:30.
Till klockbutiken.
De öppnade jalusierna och jag gick in. Sade godafton till damen i butiken. Kikade i montrarna.
B5692D6D-2D54-442F-9B64-CD82C48892E1.jpeg


Fanns en del trevligt.

17:40
Frun ringer, lätt irriterad. Nu ville hon handla för att sedan landa med ett glas vin efter den långa bilresan från Sverige.
Squale killarna inte på plats. Tog mitt andra ärende med damen.

Att min SUB39 behövde service.
Nu kunde hon inte ett enda ord engelska, och mina fraser som innehöll ord som Servizio och Ripetazione togs inte emot väl. No, no servizio. Vendito solo var svaret jag fick. (Bara sälja).


Jaha, skitsamma. Ingen service och irriterad fru. Jag åker till huset och servar klockan i Svea rike till hösten.

Kollade mina mail på måndagen. Hade då fått mail från urmakaren hos den nämnda handlaren. Självklart kan de serva en Squale med SW200 urverk. 1-2 veckor och 120-150 euro.

Åker tillbaks till Camaiore med ursäkten att vi måste bada i vattenfallen ovanför stan. 😊
252A498A-C94F-45AC-8DF7-32F89B12B5F7.jpeg


Lämnar familjen i värsta parkeringskaoset och kör ner till stan för att parkera och lämna in klockan.
Hade en härlig pratstund med urmakaren. Glömde dock att ta inlämningskvittot. Slarvigt av mig, jag vet.


10 dagar senare får jag att mess att klockan var klar.
Åker dit, köar en stund, skamsen över att jag inte har något munskydd nu när Covid skenar i landet.
Min tur. Äntligen.


Urisen ser mig, slår hjärtligt och välkomnande ut med armarna som om jag vore en kär gamman vän. Viftar med min påse.
Han Visar protokoll och förklarar att den är att den är servad och klar och förklarar att den också är trycktestad.


Frågar om länken jag var sugen på hade kommit. Svaret var nekande. Nono. Squale you know, 🤌.

Next wednesday - maybe.
Jaha. Skit också tänkte jag, men jag får väl köra hit igen.

Bad att få betala servicen. Urmakaren såg förnärmad ut

Nono. You pay il conto later.
Jag förstod ingenting.

Jag försökte igen, posso pagare?? Il conto grazie??


Svaret var ett förnärmat NO!! 🤌🏻 🤌🏻


You pay when collect bracelet!!


Vilken kille.

Där är vi nu.


Den nya stållänken till SUB39 på väg, kommer nästa vecka. Min fina Squale tickar snällt på. Min Sjöö Sandström WT36 får ta siesta en tid.
Men att få detta förtroende år 2022, jag en totalt okänd turist. Lite häftigt.

Kontentan av detta är, att det finns bra folk där ute.
 

Bilagor

  • A75573C4-C412-4078-836E-01AABC9A9FD5.jpeg
    A75573C4-C412-4078-836E-01AABC9A9FD5.jpeg
    766.9 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:
Topp