• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Detta lilla resereportage är tänkt dom fortsättning på mitt tidigare inlägg om event inför släppet av Squale Marina Militare.

Ja, jag vet knappt var jag skall börja.

Kom till den lilla (och helmysiga) byn Camaiore lite nordost om Pisa.


Squale eventet tillägnat Squale MM skulle återupptas efter siestan.
20 km västerut i Viareggio var fru och dotter i vårt hyrda hus, utan bil eller möjlighet att ta sig till affären för att köpa sådan onödiga saker som vatten. Det var ont om tid, så jag dumpade dem där innan jag körde till eventet. Bäst så utifall det skulle bli dyrt tänkte jag. Dock skapade detta agerande en tidspress.

30 minuter kvar till öppning. Gick en runda på byn. Vilken underbar söndagseftermiddag. Alla var ute på byn, alla finklädda eftersom det var söndagsmässa. Ja, förutom några få turister. Som att komma in i en film.

17:30.
Till klockbutiken.
De öppnade jalusierna och jag gick in. Sade godafton till damen i butiken. Kikade i montrarna.
B5692D6D-2D54-442F-9B64-CD82C48892E1.jpeg


Fanns en del trevligt.

17:40
Frun ringer, lätt irriterad. Nu ville hon handla för att sedan landa med ett glas vin efter den långa bilresan från Sverige.
Squale killarna inte på plats. Tog mitt andra ärende med damen.

Att min SUB39 behövde service.
Nu kunde hon inte ett enda ord engelska, och mina fraser som innehöll ord som Servizio och Ripetazione togs inte emot väl. No, no servizio. Vendito solo var svaret jag fick. (Bara sälja).


Jaha, skitsamma. Ingen service och irriterad fru. Jag åker till huset och servar klockan i Svea rike till hösten.

Kollade mina mail på måndag onsdagen. Hade då fått mail från urmakaren hos den nämnda handlaren. Självklart kan de serva en Squale med SW200 urverk. 1-2 veckor och 120-150 euro.

Åker tillbaks till Camaiore med ursäkten att vi måste bada i vattenfallen ovanför stan. 😊
252A498A-C94F-45AC-8DF7-32F89B12B5F7.jpeg


Lämnar familjen i värsta parkeringskaoset och kör ner till stan för att parkera och lämna in klockan.
Hade en härlig pratstund med urmakaren. Glömde dock att ta inlämningskvittot. Slarvigt av mig, jag vet.


10 dagar senare får jag att mess att klockan var klar.
Åker dit, köar en stund, skamsen över att jag inte har något munskydd nu när Covid skenar i landet.
Min tur. Äntligen.


Urisen ser mig, slår hjärtligt och välkomnande ut med armarna som om jag vore en kär gamman vän. Viftar med min påse.
Han Visar protokoll och förklarar att den är att den är servad och klar och förklarar att den också är trycktestad.


Frågar om länken jag var sugen på hade kommit. Svaret var nekande. Nono. Squale you know, 🤌.

Next wednesday - maybe.
Jaha. Skit också tänkte jag, men jag får väl köra hit igen.

Bad att få betala servicen. Urmakaren såg förnärmad ut

Nono. You pay il conto later.
Jag förstod ingenting.

Jag försökte igen, posso pagare?? Il conto grazie??


Svaret var ett förnärmat NO!! 🤌🏻 🤌🏻


You pay when collect bracelet!!


Vilken kille.

Där är vi nu.


Den nya stållänken till SUB39 på väg, kommer nästa vecka. Min fina Squale tickar snällt på. Min Sjöö Sandström WT36 får ta siesta en tid.
Men att få detta förtroende år 2022, jag en totalt okänd turist. Lite häftigt.

Kontentan av detta är, att det finns bra folk där ute.
Underbart reportage, tack för den härliga läsningen. 😊 Italienare alltså, de är verkligen ett speciellt folk. 😅 Bra pris på servicen minst sagt, tur att du väntade!
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Ajdå! Någon som vet vad en såhär kallas och man kan köpa en?

IMG20220717095414.jpg
Aj, är förmodligen nitad så inte helt lätt att byta. Går säkert att reparera(urmakare/guldsmed) alt. byta spännet. Kan man byta ut denna med ett bandstift?
Kallas väl säkerhetsbygel, fold over safety bar/clasp eller likanande på engelska.
 

hiro

Cartier
Aj, är förmodligen nitad så inte helt lätt att byta. Går säkert att reparera(urmakare/guldsmed) alt. byta spännet. Kan man byta ut denna med ett bandstift?
Kallas väl säkerhetsbygel, fold over safety bar/clasp eller likanande på engelska.
Fick hjälp i en annan tråd. Tror bara jag behöver rätt storlek av:

 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Hur är tidhållningen på era? Min har gjort +15spd sen jag fick den och jag har aldrig haft en Squale som går så "dåligt". Alla andra som jag har köpt nya var varit inom +/- 3spd. Hellre plus än minus men det känns verkligen i överkant.

För övrigt så älskar jag den. Sjukt fin på alla sätt och vis och den känns verkligen inte som 16mm på armen. 👌
PSX_20220717_195950.jpg
PSX_20220717_200040.jpg
PSX_20220717_200217.jpg
PSX_20220717_200300.jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Special (Elabore) – adjusted in three positions; accuracy of +/-7 sec/day up to +/- 20 sec/day

Credit: Caliber Corner © 2022, All Rights Reserved. Source: https://calibercorner.com/sellita-caliber-sw200-1/#4_Grades_of_SW200-1 .
Ja, det är ju sannolikt inom spec men inte likt Squale att inte reglera bättre (enligt min erfarenhet i alla fall). Normalt sett använder jag inte mina klockor mer än några dagar innan de stannar men hade jag bara haft en enda klocka så hade jag inte varit särskilt nöjd.
 

Norp

Rolex
2-Faktor
Hur är tidhållningen på era? Min har gjort +15spd sen jag fick den och jag har aldrig haft en Squale som går så "dåligt". Alla andra som jag har köpt nya var varit inom +/- 3spd. Hellre plus än minus men det känns verkligen i överkant.

För övrigt så älskar jag den. Sjukt fin på alla sätt och vis och den känns verkligen inte som 16mm på armen. 👌
PSX_20220717_195950.jpg
PSX_20220717_200040.jpg
PSX_20220717_200217.jpg
PSX_20220717_200300.jpg
Snyggt 😍 Min ligger på ca +17spd, inte direkt imponerad men älskar den rackarn ändå!
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Hur är tidhållningen på era? Min har gjort +15spd sen jag fick den och jag har aldrig haft en Squale som går så "dåligt". Alla andra som jag har köpt nya var varit inom +/- 3spd. Hellre plus än minus men det känns verkligen i överkant.

För övrigt så älskar jag den. Sjukt fin på alla sätt och vis och den känns verkligen inte som 16mm på armen. 👌
PSX_20220717_195950.jpg
PSX_20220717_200040.jpg
PSX_20220717_200217.jpg
PSX_20220717_200300.jpg
Exakt samma här faktiskt! Den går 15 sekunder + sedan paketöppningen i fredags då den ställdes mot fröken ur. Får väl se hur den artar sig nu i veckan!

I övrigt håller jag med dig (och övriga talare), riktigt lyckad klocka! Supernöjd 😍
8DB22757-93FB-49DC-8B9B-FA4FB09CA497.jpeg
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Ja, den är svår att ogilla! Jag var först lite tveksam till den helsvarta vridringen men tycker att den adderar till en clean look. Att den har lite struktur och omges av polerade stålkanter hjälper.
Det är ju en riktig skogshuggarboett och inget för kråskragarna på kontoret, men jag upplever inte heller att den är för stor och klumpig. Någon recensent nämnde att glaset är fyra mm tjockt, så den höjden måste ju tas någonstans, och det tycker jag också ger ett mysigt djup till tavlan. Sandwichtavla är ju också bra fräckt va!
Så på det hela taget är det nog ett av mina bättre fylleköp!
AA777FF1-2A1B-4EB6-A7F6-81409B233FB6.jpeg
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Ja, den är svår att ogilla! Jag var först lite tveksam till den helsvarta vridringen men tycker att den adderar till en clean look. Att den har lite struktur och omges av polerade stålkanter hjälper.
Det är ju en riktig skogshuggarboett och inget för kråskragarna på kontoret, men jag upplever inte heller att den är för stor och klumpig. Någon recensent nämnde att glaset är fyra mm tjockt, så den höjden måste ju tas någonstans, och det tycker jag också ger ett mysigt djup till tavlan. Sandwichtavla är ju också bra fräckt va!
Så på det hela taget är det nog ett av mina bättre fylleköp!
AA777FF1-2A1B-4EB6-A7F6-81409B233FB6.jpeg
Vad har inlägget för struktur? Funderar dels på om strukturen upplevs avsiktlig och dels på hur den kommer nötas med tiden. Är den i aluminium? Någon i tråden som sitter på ett väl använt helsvart vridringsinlägg? Hade varit kul att se!
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Ser inte ut att vara applicerade och det stå inget om det i specen heller så väldigt tveksamt.
Väcker tyvärr inget ha-begär hos mig vilket är synd. Squale har ju applicerade index på COSC 1521 så möjligheten borde ha funnits. Även AWCo har använt andra index (matic?) på sin version.
Chronofactums version verkar vara vanliga blåa men med AWCo bezeln i two tone.
E53FDC58-30E1-4CB7-A04C-3B6E04D284F3.jpeg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hoppas på applicerade index eller något annat annorlunda på tavlan. Annars är det bara ett annat vridningsinlägg vilket är lite gäsp
Vridring i safir/emalj är väl fräckt? 🙂 Grym färgkombo och perfekt storlek också, tror nog att många gillar Matic men avstår pga storleken.

Indexen är väl dessutom typiskt C3-gröna på vanliga 1521 men det kanske är en definitionsfråga ("white indices"). Kritvita index hade varit :hungry: Kanske med BGW9?
 
Senast ändrad:
Topp