• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

KMS

Rolex
Ja fick ett mail av Squale som bekräftade att den är tillverkad för MM på 70 talet.
På italienska forum tjafsas det en del om hur införskaffadet har gått till.

Jo, det verkar vara knepigt att få fram om det är issued eller inte, speciellt eftersom det verkar vara lite ont om dokumentation. I vilket fall som helst så är det ju en riktigt salt dinka!!
 

KMS

Rolex
Ja fick ett mail av Squale som bekräftade att den är tillverkad för MM på 70 talet.
På italienska forum tjafsas det en del om hur införskaffadet har gått till.

Jo, det verkar vara knepigt att få fram om det är issued eller inte, speciellt eftersom det verkar vara lite ont om dokumentation. I vilket fall som helst så är det ju en riktigt salt dinka!!
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Jo, det verkar vara knepigt att få fram om det är issued eller inte, speciellt eftersom det verkar vara lite ont om dokumentation. I vilket fall som helst så är det ju en riktigt salt dinka!!
Ja fanns nån på ett Italienskt forum som inte tyckte 50 atm kunde kallas issued då upphandingsunderlag inte kunde presteras (man kunde då inte vara säker på att rätt enhet gjort beställningen eller ngt sånt). För min del får man kalla det vad man vill. :) Hursomhelst är den tillverkad av Squale för MM. Klockan har fått vandra vidare så har själv ingen häst i loppet.
 
Fan, nu måste jag bestælla en 1521 atmos blå med mesh, hoppas man kan deala till sig ett gummi med gripenbro också=) Væntar på svar från honom! Men sålde precis min Seiko Turtle på grund av sugig kvalitet så hoppas att denna ær ett hack upp iaf=)
 

Jooiie

Omega
Det som skræmmer mig lite ær att jag har hørt att kvalitetskontrollen ska vara riktigt sugig, kan någon bekræfta om detta stæmmer?
Bekräfta vill jag inte göra men jag skickade tillbaka mitt första exemplar av 1521. Satt en relativt stor svart plutt på en av visarna som blev väldigt tydlig i och med att de är vita. Exemplar nummer två var däremot klockrent!
 
Bekräfta vill jag inte göra men jag skickade tillbaka mitt första exemplar av 1521. Satt en relativt stor svart plutt på en av visarna som blev väldigt tydlig i och med att de är vita. Exemplar nummer två var däremot klockrent!

Hur är kvalitet på bezel, mycket spel?Lume bra eller dålig? Vad jämför man med kvalitetsmässigt, Certina?
 

inc

Omega
vintage squale känns som 100% kvalite men är inte lika säker på nytt...känns som det kan variera där, men är otroligt fina klockor och spännande märke, några bilder på min 2002 från 2015 som fick vandra vidare fast allt var top notch, bakelit bezel
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    129 KB · Visningar: 77
  • image.jpeg
    image.jpeg
    158.6 KB · Visningar: 73
  • image.jpeg
    image.jpeg
    124.8 KB · Visningar: 69
vintage squale känns som 100% kvalite men är inte lika säker på nytt...känns som det kan variera där, men är otroligt fina klockor och spännande märke, några bilder på min 2002 från 2015 som fick vandra vidare fast allt var top notch, bakelit bezel


Har läst på ett par ställen att Seiko har högre kvalitet, stämmer detta kan man få en billigare klocka med högra kvalitet! Dock tycker jag den blå 1521 är sjukt snygg:) Hur är meshet bra eller mediokert? Tusen frågor nu Sorry:)
 

inc

Omega
Har läst på ett par ställen att Seiko har högre kvalitet, stämmer detta kan man få en billigare klocka med högra kvalitet! Dock tycker jag den blå 1521 är sjukt snygg:) Hur är meshet bra eller mediokert? Tusen frågor nu Sorry:)

frågor är bra och hoppas fler kan hjälpa dig, mesh vet jag inget om men grymt trevligt rubber...men hört att det håller bra kvalite, och som sagt squale har en intressant historia "In the mid-70s, the German military approached Blancpain for a version of its Fifty Fathoms for use by its combat diver division. In turn, Blancpain turned to Squale for a case and the result was the now-famous "Bund" Fifty Fathoms. That same 50 Atmos case was used for a short time by DOXA on its SUB 600T" respekt....
 
frågor är bra och hoppas fler kan hjälpa dig, mesh vet jag inget om men grymt trevligt rubber...men hört att det håller bra kvalite, och som sagt squale har en intressant historia "In the mid-70s, the German military approached Blancpain for a version of its Fifty Fathoms for use by its combat diver division. In turn, Blancpain turned to Squale for a case and the result was the now-famous "Bund" Fifty Fathoms. That same 50 Atmos case was used for a short time by DOXA on its SUB 600T" respekt....


Absolut:) Hoppas jag kan förhandla mig till ett gummi av gripenbro:) Vill ha både gummi och mesh:) Ser ut som att jag kommer gå för denna faktiskt:)
 

inc

Omega
gripenbro är bra, min 2002 var från dom...annars kan jag rekomendera om det var squale.de som säljer rubber med spänne för totalt 500kr tror jag...såg att det skiljer kraftigt i pris så titta runt lite
 

Aston

Panerai
Hur är kvalitet på bezel, mycket spel?Lume bra eller dålig? Vad jämför man med kvalitetsmässigt, Certina?
Har haft min 1521 sedan dec. och kan inte klaga på kvaliten. Skulle vara lume då som försvinner ganska fort. Jämfört med certina tror jag att det sitter ett bättre eta 2824 i Squalen än i Certina ( finns väl olika grader på detta verk där Squale använder det näst högsta). Min Squale håller tiden bättre än min Certina! Meshen har en härlig tyngd och en kraftig claps vilket ger ett högt kvalitetsintryck.
 
  • Like
Reactions: inc

inc

Omega
Har haft min 1521 sedan dec. och kan inte klaga på kvaliten. Skulle vara lume då som försvinner ganska fort. Jämfört med certina tror jag att det sitter ett bättre eta 2824 i Squalen än i Certina ( finns väl olika grader på detta verk där Squale använder det näst högsta). Min Squale håller tiden bättre än min Certina! Meshen har en härlig tyngd och en kraftig claps vilket ger ett högt kvalitetsintryck.

upp med en bild jesper...blir aldrig för mycket av det
 

inc

Omega
Har haft min 1521 sedan dec. och kan inte klaga på kvaliten. Skulle vara lume då som försvinner ganska fort. Jämfört med certina tror jag att det sitter ett bättre eta 2824 i Squalen än i Certina ( finns väl olika grader på detta verk där Squale använder det näst högsta). Min Squale håller tiden bättre än min Certina! Meshen har en härlig tyngd och en kraftig claps vilket ger ett högt kvalitetsintryck.

aston var din 1521 jag menade, upp med bilder :)
 

Jooiie

Omega
Hur är kvalitet på bezel, mycket spel?Lume bra eller dålig? Vad jämför man med kvalitetsmässigt, Certina?
Var lite mer spel i bezeln än vad jag hade hoppats på. Vill
Minnas att min hade 60 klick men tror den har blivit uppgraderad till 120 och då också fått lite mindre spel. Däremot var insertet väldigt bra. Lumen helt okej men inget att skriva hem om. Har tyvärr inte haft någon certina att jämföra med men min SKX007J har både bättre lime och bezel. Däremot tyckte jag att boetten och poleringen var riktigt bra gjord! Hade det inte varit för min SMPc hade den varit kvar i samlingen tror jag.

Har läst på ett par ställen att Seiko har högre kvalitet, stämmer detta kan man få en billigare klocka med högra kvalitet! Dock tycker jag den blå 1521 är sjukt snygg:) Hur är meshet bra eller mediokert? Tusen frågor nu Sorry:)
Meshet var riktigt bra tyckte jag, den enda att kritisera var väl att det var friktionsstift och inte skruvade länkbitar.

Hoppas att det kan hjälpa något. :)
 
Jag tryckte på avtryckaren idag och beställde hos Gripenbro, fick även ett gummi med på köpet=) Nu blir det lång väntan tills nästa fredag när mina föräldrar kommer med klockan. Jag bor i Norge så man kan inte skicka mellan länderna utan problem dessvärre=(
 

Aston

Panerai
Jag tryckte på avtryckaren idag och beställde hos Gripenbro, fick även ett gummi med på köpet=) Nu blir det lång väntan tills nästa fredag när mina föräldrar kommer med klockan. Jag bor i Norge så man kan inte skicka mellan länderna utan problem dessvärre=(
Lycka till och hoppas du blir nöjd. Och ser fram mot bilder!
 
Topp