• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråden om Squale

Riktigt svårt för Squale. Kanske är bra klockor men loggan på urtavlan och att de är så lika diverse Rolex funkar inte för mig.

Nya Tigern är sjukt fin. Problemet med den är baksidan. Det är tänkt att sitta mot våtdräkt men när man kör den direkt mot huden så blir det ett mycket otrevlig skav. Funkar om man kör på nato men hur coolt är det på en dykare? Synd för den är verkligen riktigt snygg tycker jag.
Nato/ zulu på dykare är ju skit coolt:)
image.jpeg

Gillar du inte Nato alls? Eller är du bara mer av en rubberman:D

Tycker nato kan vara helt ok på gamla vintageklockor men på renodlade dykare så tycker jag i huvudsak gummi (t.ex. Isofrane eller Bonetto) är det som gäller. Länk är också OK så länge det är original och inga skräpiga AM-mesh. Finns iofs bra AM-länkar också. Skitsamma, skulle fattat mig kort. Jag är en definitivt en rubberman! :D

Tycker nato kan vara helt ok på gamla vintageklockor men på renodlade dykare så tycker jag i huvudsak gummi (t.ex. Isofrane eller Bonetto) är det som gäller. Länk är också OK så länge det är original och inga skräpiga AM-mesh. Finns iofs bra AM-länkar också. Skitsamma, skulle fattat mig kort. Jag är en definitivt en rubberman! :D
Jag slår också ett slag för stållänk eller gummi. Har dock svårt för länkar med raka endlinks om inte luggarna är infällda/dolda som t.ex på 2002:an. Problemet med nato på dykare är att det ofta blir en väldigt hög konstruktion eftersom de gärna är rätt tjocka. Vintagedykare kan dock funka som du skriver.

Okej! Måste nog ta och beställa lite nya gummin till sommaren, har aldrig riktigt blivit kompis med det innan. Länk är ju aldrig fel, har däremot inga erfarenheter med mesh.
Blir nog hem och beställa nya kläder nudå:)

Okej! Måste nog ta och beställa lite nya gummin till sommaren, har aldrig riktigt blivit kompis med det innan. Länk är ju aldrig fel, har däremot inga erfarenheter med mesh.
Blir nog hem och beställa nya kläder nudå:)

Till din Squale 50atm finns det ju ett svinsnyggt OEM-gummi du kan tjacka.
http://www.gnomonwatches.com/accessories/squale-accessories/50-atmos-tropic-rubber-strap-20mm

Vill du ha något billigare så rekommenderar jag Bonetto Cinturini.

vill inte trampa någon på tårna men att squale 2002 liknar rolex tycker jag är så fel..visst det finns likheter i dom billigare modellerna, men vad är rätt och fel? 2002 modellen användes vid rekordet vid fridykning....vart var rolex då och vid nyköp av rolex vart är backelit bazel? ni har säkert haft denna diskussion tidigare så vi lämnar det här och nu, rolex är fint...squale är fint, punkt

vill inte trampa någon på tårna men att squale 2002 liknar rolex tycker jag är så fel..visst det finns likheter i dom billigare modellerna, men vad är rätt och fel? 2002 modellen användes vid rekordet vid fridykning....vart var rolex då och vid nyköp av rolex vart är backelit bazel? ni har säkert haft denna diskussion tidigare så vi lämnar det här och nu, rolex är fint...squale är fint, punkt
Tror inte någon påstår att 2002:an liknar en Rolex. 1545:an däremot...
Squale1545Classic6L001.jpg

Till din Squale 50atm finns det ju ett svinsnyggt OEM-gummi du kan tjacka.
http://www.gnomonwatches.com/accessories/squale-accessories/50-atmos-tropic-rubber-strap-20mm

Vill du ha något billigare så rekommenderar jag Bonetto Cinturini.
Tyvärr har jag inte Squalen kvar.. Kändes inte som att jag kunde skicka bild på din gamla sar(som Squalen sponsrade) i den här tråden bara för att visa att jag älskat Nato så fick bli gammal bild. Men har funderat på att köpa lite olika gummin fån
https://www.pageandcooper.com/accessories/straps-bracelets/?strapmaterial=138#category-products
Tänkte prova Marathons nato gummi:D
Men kanske köper ett Squale gummi också!

Någon som beställt via Gnomonwatches.com? Gick det bra isf och åkte ni på nån importskatt?

Har ni annars nått tips på var man kan beställa 1545:an inom EU så hade det varit trevligt!

Någon som beställt via Gnomonwatches.com? Gick det bra isf och åkte ni på nån importskatt?

Har ni annars nått tips på var man kan beställa 1545:an inom EU så hade det varit trevligt!

You don't.. Köp tex en glycine combat sub, Marathon sar eller longines hydroconquest.
Eller 1521 om det ska va Squale. Roligare med något som inte "lånat" så mycket design från en annan känd klocka.
Har ingen erfarenhet av Gnomon,

Jag har handlat från Gnomon men då till USA. Snabb leverans och de svarde inom 24h vid frågor. Klockan i topskick. Sen vad det gäller 1545 tror jag är svårt att beställa inom EU då modellen är exklusiv till USA och Asien. Iom det så blir slutpriset dyrt och hade därför kollat på en annan klocka inom EU. Testa Cristopher Ward
CWard-New-Trident.jpg

Snackade med Squale i Basel om 1545 och de fick det att låta som de inte i gentligen vill tillverka klockan men den säljes jävligt bra av distributörerna i Asien. Squale hade en gemensam åsikt om att 1545 inte är bra för märket i helhet men ekonomiskt har de svårt att avstå från att leverera.

Snackade med Squale i Basel om 1545 och de fick det att låta som de inte i gentligen vill tillverka klockan men den säljes jävligt bra av distributörerna i Asien. Squale hade en gemensam åsikt om att 1545 inte är bra för märket i helhet men ekonomiskt har de svårt att avstå från att leverera.
Stämmer det du säger ökar respekten för Squale, som ändå var relativt god redan innan, ännu mer faktiskt.

Upprop till alla Klocksnackare som har åsikter om Squale, och till alla ni som äger eller har ägt Squale. Jag tycker Squale är väldigt intressant och en väldigt cool dykare, har dock inte ägt någon ännu. Många modeller av märket tilltalar mig, finns väldigt många vintage-modeller som är najs! Borde jag satsa på en Squale, eller låta bli?

När jag tittar runt på world wide web så dyker det upp några kommentarer som att märket gör direkta rip-offs av ex Rolex Sub. Är det så eller är det bara elaka tungor?

Vad tycker ni? Är Squale något att satsa på?
Åsikter och bilder: bring it on! Tack!

Lite bilder, samtliga hejdlöst snodda från google.

Square Black PVD Diver, quartz
Screen Shot 2015-12-26 at 18.54.51.png

Squale 1521
Squale 1521.png

Squale 50 Atmos Ocean Blasted 1521-026
Squale 50 Atmos Ocean Blasted 1521-026.png

Squale 1545
Squale 1545.png
Jag börjar bli sugen på en vintage.

Squales historia av tillverkning till andra märken och inom dykarkulturen kan man väl ändå säga räddar anseendet till viss mån trots att det är en homage. Håller med om att de kunde ändrat lite och gjort den mer egen.

Han här fick mig sugen på en, är ute efter en budgetdykare som man kan hoppa i vattnet utan att tänka sig för :happyhappy: Vet dock inte ifall man vågar sig tillbaka hit till forumet med en homage. :nailbiting:

Stämmer det du säger ökar respekten för Squale, som ändå var relativt god redan innan, ännu mer faktiskt.
Squales historia av tillverkning till andra märken och inom dykarkulturen kan man väl ändå säga räddar anseendet till viss mån trots att det är en homage. Håller med om att de kunde ändrat lite och gjort den mer egen.
tycker homage

Han här fick mig sugen på en, är ute efter en budgetdykare som man kan hoppa i vattnet utan att tänka sig för :happyhappy: Vet dock inte ifall man vågar sig tillbaka hit till forumet med en homage. :nailbiting:

tänk inte så mycket, rolex har varken samma färg eller gjort boett till blancplain...köp

Tillbaka
Topp