• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Squale

TotteH

Patek
2-Faktor
Bryter emellan med en Matic här lite 😅
IMG_20220722_153907.jpg
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
What do you think of the special edition? I'm happy to hear every feedback and opinion.

About the indices on the dial: The original Matic indices were also our first idea, but Squale want's to keep them for the Matic in order to keep the >Matic< and the >1521< series clearly separated. There once were these special 42mm models with Matic indices on the dial (@rambo_amadeus POST, blue dial and black dial, we have both in stock just by the way) but they are barely available anymore.
So we kept the original 1521 indices, hands and other details, took the color from the Matic XSE and transferred it as well as the two colored bezel to this edition. And we added a Bonetto Cinturini rubber strap in the dial color. I hope you like it.
All the best
Tom

Squale X Chronofactum - 1521 Squalo Bianco - Polished Rubber 2.jpg
I really want to like it. It has all the right features. I see you also went with the no date which is unusual on the 1521. But for some reason I don’t feel the love. I think it might be that the pictures don’t do it justice. It looks a bit pale :confused:
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Detta lilla resereportage är tänkt dom fortsättning på mitt tidigare inlägg om event inför släppet av Squale Marina Militare.

Ja, jag vet knappt var jag skall börja.

Kom till den lilla (och helmysiga) byn Camaiore lite nordost om Pisa.


Squale eventet tillägnat Squale MM skulle återupptas efter siestan.
20 km västerut i Viareggio var fru och dotter i vårt hyrda hus, utan bil eller möjlighet att ta sig till affären för att köpa sådan onödiga saker som vatten. Det var ont om tid, så jag dumpade dem där innan jag körde till eventet. Bäst så utifall det skulle bli dyrt tänkte jag. Dock skapade detta agerande en tidspress.

30 minuter kvar till öppning. Gick en runda på byn. Vilken underbar söndagseftermiddag. Alla var ute på byn, alla finklädda eftersom det var söndagsmässa. Ja, förutom några få turister. Som att komma in i en film.

17:30.
Till klockbutiken.
De öppnade jalusierna och jag gick in. Sade godafton till damen i butiken. Kikade i montrarna.
B5692D6D-2D54-442F-9B64-CD82C48892E1.jpeg


Fanns en del trevligt.

17:40
Frun ringer, lätt irriterad. Nu ville hon handla för att sedan landa med ett glas vin efter den långa bilresan från Sverige.
Squale killarna inte på plats. Tog mitt andra ärende med damen.

Att min SUB39 behövde service.
Nu kunde hon inte ett enda ord engelska, och mina fraser som innehöll ord som Servizio och Ripetazione togs inte emot väl. No, no servizio. Vendito solo var svaret jag fick. (Bara sälja).


Jaha, skitsamma. Ingen service och irriterad fru. Jag åker till huset och servar klockan i Svea rike till hösten.

Kollade mina mail på måndagen. Hade då fått mail från urmakaren hos den nämnda handlaren. Självklart kan de serva en Squale med SW200 urverk. 1-2 veckor och 120-150 euro.

Åker tillbaks till Camaiore med ursäkten att vi måste bada i vattenfallen ovanför stan. 😊
252A498A-C94F-45AC-8DF7-32F89B12B5F7.jpeg


Lämnar familjen i värsta parkeringskaoset och kör ner till stan för att parkera och lämna in klockan.
Hade en härlig pratstund med urmakaren. Glömde dock att ta inlämningskvittot. Slarvigt av mig, jag vet.


10 dagar senare får jag att mess att klockan var klar.
Åker dit, köar en stund, skamsen över att jag inte har något munskydd nu när Covid skenar i landet.
Min tur. Äntligen.


Urisen ser mig, slår hjärtligt och välkomnande ut med armarna som om jag vore en kär gamman vän. Viftar med min påse.
Han Visar protokoll och förklarar att den är att den är servad och klar och förklarar att den också är trycktestad.


Frågar om länken jag var sugen på hade kommit. Svaret var nekande. Nono. Squale you know, 🤌.

Next wednesday - maybe.
Jaha. Skit också tänkte jag, men jag får väl köra hit igen.

Bad att få betala servicen. Urmakaren såg förnärmad ut

Nono. You pay il conto later.
Jag förstod ingenting.

Jag försökte igen, posso pagare?? Il conto grazie??


Svaret var ett förnärmat NO!! 🤌🏻 🤌🏻


You pay when collect bracelet!!


Vilken kille.

Där är vi nu.


Den nya stållänken till SUB39 på väg, kommer nästa vecka. Min fina Squale tickar snällt på. Min Sjöö Sandström WT36 får ta siesta en tid.
Men att få detta förtroende år 2022, jag en totalt okänd turist. Lite häftigt.

Kontentan av detta är, att det finns bra folk där ute.
Så är nu detta äventyr slut.

Hur gick det då undrar ni säkert…..

Jo. Fick mail att länken kommit, åker dit nu på fredagskvällen. Fick samma underbara bemötande igen. Det visade sig att urmakaren, Alessandro har samma efternamn som butiken, så visst var det han som bestämde där. Fick det erbjudna priset upprepat, vilket jag självklart sade ok till.
Fick länken justerad och monterad.
DBC5CA50-A24C-4344-9D2B-5CAB6F4A443C.jpeg
D8C45600-5279-496F-B9BF-8E7382D60D24.jpeg

Dax att betala. 155 euro. Visst, självklart men servicen på klockan då, undrade jag lite försiktigt.
Fick ett nekande svar att han inte tyckte att en 3 år gammal klocka skall krångla och behöva service, så han hade kontaktat Squale och meddelat att han hävdade garanti, vilket de också accepterade.
Jag tackade igen och sade att det var vänligt, och att jag uppskattade att han inte debiterade mig den summa vi faktiskt hade kommit överens om.
Alessandro bara skrattade.
Så, är ni i Toscana, dyk inom Camaiore.

För de som undrar, Explorer II på bilden var i otroligt gott skick. Uttagen 2005.
(9500 euro)
 

HSK

Patek
2-Faktor
What do you think of the special edition? I'm happy to hear every feedback and opinion.

About the indices on the dial: The original Matic indices were also our first idea, but Squale want's to keep them for the Matic in order to keep the >Matic< and the >1521< series clearly separated. There once were these special 42mm models with Matic indices on the dial (@rambo_amadeus POST, blue dial and black dial, we have both in stock just by the way) but they are barely available anymore.
So we kept the original 1521 indices, hands and other details, took the color from the Matic XSE and transferred it as well as the two colored bezel to this edition. And we added a Bonetto Cinturini rubber strap in the dial color. I hope you like it.
All the best
Tom

Squale X Chronofactum - 1521 Squalo Bianco - Polished Rubber 2.jpg
Very nice! A perfect crossbreed with the size and case design of the 1521 paired with the summery color combination of the Matic. I'm glad you went with the classic 1521 indices/sunburst dial and the matching rubber strap was a nice touch but I have to agree with Rambo regarding the product images because they honestly make it seem very bland/lifeless (at least the matte version). I'm sure it looks amazing IRL! 🙂

I usually prefer matte watches for a more tooly feeling but in this case I made an exception and chose the polished variant because how the hell was I supposed to resist? 😍
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Ja, det är ju sannolikt inom spec men inte likt Squale att inte reglera bättre (enligt min erfarenhet i alla fall). Normalt sett använder jag inte mina klockor mer än några dagar innan de stannar men hade jag bara haft en enda klocka så hade jag inte varit särskilt nöjd.
Jag funkar likadant. Jag använder heller inte mina klockor i jobbet och får därför oftast ställa om dom varje gång dom ska användas. Sen lever jag inte ett liv där sekunder är avgörande på något vis.

Min tycks i alla fall ha lugnat ner sig något nu och har plussat 21 sek sedan i måndags e.m. så +4,4 sek/dygn nu.
 

v0n

Patek
2-Faktor
What do you think of the special edition? I'm happy to hear every feedback and opinion.

About the indices on the dial: The original Matic indices were also our first idea, but Squale want's to keep them for the Matic in order to keep the >Matic< and the >1521< series clearly separated. There once were these special 42mm models with Matic indices on the dial (@rambo_amadeus POST, blue dial and black dial, we have both in stock just by the way) but they are barely available anymore.
So we kept the original 1521 indices, hands and other details, took the color from the Matic XSE and transferred it as well as the two colored bezel to this edition. And we added a Bonetto Cinturini rubber strap in the dial color. I hope you like it.
All the best
Tom

Squale X Chronofactum - 1521 Squalo Bianco - Polished Rubber 2.jpg
I think It's awesome. I really like the subtle changes, keeping the "Squale DNA" so to speak 🙂
 

PNM

Panerai
What do you think of the special edition? I'm happy to hear every feedback and opinion.

About the indices on the dial: The original Matic indices were also our first idea, but Squale want's to keep them for the Matic in order to keep the >Matic< and the >1521< series clearly separated. There once were these special 42mm models with Matic indices on the dial (@rambo_amadeus POST, blue dial and black dial, we have both in stock just by the way) but they are barely available anymore.
So we kept the original 1521 indices, hands and other details, took the color from the Matic XSE and transferred it as well as the two colored bezel to this edition. And we added a Bonetto Cinturini rubber strap in the dial color. I hope you like it.
All the best
Tom

Squale X Chronofactum - 1521 Squalo Bianco - Polished Rubber 2.jpg

I’m happy Squale didn’t agree to the Matic indices. With so many variations come a risk of losing identity so good that the 1521 and Matic are kept distinct.

On the watch - brilliant combo! The light blue / white combo might be the most beautiful of all colourways while the Matic case is too big for many. I look forward to seeing wrist shots of this.

Btw, is it a ghost date?
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Yep, Borealis. Ett väldigt prisvärt alternativ till Isofrane. 🙂
Ja gillar man looken har jag svårt att komma på några potentiella förbättringar. Väldigt konsekvent utseende, superföljsamt och trevlig hårdvara. Man skulle kunna tycka att det är en aning långt men med tanke på vad det är så tycker jag inte den kritiken är särskilt rimlig 😄 Den har ju två keepers för att ändå hålla spillet intill handleden.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Vad tycker Squale-experterna om den här
(förutsatt att det går att pruta ned den lite)
EA5524C8-C01C-4EC0-9AA8-BF3AB7DA4B51.jpeg
En sisådär 3-4 månader senare sitter den runt min handled. Efter att säljaren inte blivit av med den så gick det äntligen att göra lite mer på priset än tidigare.

Supernöjd, bärs mycket bättre än förväntat! Nu börjar jakten på något lämpligt band, och ett vintage tropic sport 19mm är väl det självklara valet. Några andra förslag?
5084AA67-8104-46D1-AA0E-7E5652A364A6.jpeg
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Finns det över huvud taget någonting som skaver med den? Allt jag trodde jag skulle kunna komma att ogilla har visat sig vara detaljer som bara gör att jag gillar den mer!
Den är som en liten skulptur av stål och glas på armen som man blir glad av att se. Man borde kunna ta betalt av folk för att titta på den.
D6936605-A40F-4190-A2BF-DD807B7119D5.jpeg
 

hiro

Cartier
Min Matic är riktigt nice på handleden, men en sak jag stör mig lite på är att jag tycker kronan och dess funktion känns mycket sämre än på min tidigare Micro LE och min 1521. Den känns inte stabil i utdraget läge, och det är svårare att känna klick mellan de olika lägena.

Ni som hanterat fler Squale än mig, upplever ni samma sak på eran Matic? Hur stor är variation mellan klockor av samma modell?
 

Norp

Rolex
2-Faktor
En sisådär 3-4 månader senare sitter den runt min handled. Efter att säljaren inte blivit av med den så gick det äntligen att göra lite mer på priset än tidigare.

Supernöjd, bärs mycket bättre än förväntat! Nu börjar jakten på något lämpligt band, och ett vintage tropic sport 19mm är väl det självklara valet. Några andra förslag?
5084AA67-8104-46D1-AA0E-7E5652A364A6.jpeg
Grattis! Riktigt fin 😍
Absolut en av de klockor som används mest 🤘🏻😊
IMG_20220725_160450.jpg
IMG_20220725_160443.jpg
Den är ju så jäkla gooooo 😍
Finns det över huvud taget någonting som skaver med den? Allt jag trodde jag skulle kunna komma att ogilla har visat sig vara detaljer som bara gör att jag gillar den mer!
Den är som en liten skulptur av stål och glas på armen som man blir glad av att se. Man borde kunna ta betalt av folk för att titta på den.
D6936605-A40F-4190-A2BF-DD807B7119D5.jpeg
Håller med, den är grym! Jag måste också testa lite band snart, har ett orange och ett svart Borealis som ska få åka på. Ser ju riktigt bra ut på din 😍
 
Topp