• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nej tyvärr, jag har bara testat den i samband med en fotografering åt Eqotime.

2021_0628_02014400-01-01.jpeg
Du är ändå den person jag vet som varit närmast en då! :) Den känns sjukt rolig och läcker!
 

MBKS

Omega
2-Faktor
Sen till festen...

Med det menar jag att jag nyligen köpte en Black Bay 58 (svart på läder) och tänkte berätta om mina intryck och varför valet föll på den här referensen.

Jag ägde för längesedan en Tudor Hydronaut II som köptes för en betydligt rimligare peng än BB58:an. Däremot var det en sämre klocka, på mer eller mindre alla punkter. Heritage Black Bay har jag alltid tyckt varit för stor och tung på min handled och när BB58 kom förstod jag inte riktigt hypen. Jag fastnade inte riktigt för vintage-looken osv och förbisåg specarna. När den blåa och sedan den silvriga kom så väcktes långsamt intresset. När jag nyligen testade den svarta så tyckte jag den var bättre irl och då jag föredrar mina klockor på rem förstod jag också att den är väldigt mångsidig. Därför slog jag trots allt till på en svart i slutändan. Vilken referens man väljer har helt med personliga preferenser att göra och hur ens övriga samling ser ut.

Det låter tjatigt, men börjar man titta på klockor i 30-40 000-kronorsklassen, som jag gjort under snart ett år, så är BB58 som bekant svårslagen. Vill man ha en tunn och kompakt klocka med ett fantastiskt verk och bezel så finns det inte många konkurrenter. Läderremmen imponerar inte speciellt mycket, men känns ändå som bättre VFM än natot, då man får ett fint viklås med läderremmen. Dom flesta vill ha den på länk, men är personligen inte så förtjust i BB58-länken. Dock gillar jag som sagt inte länk i största allmänhet så man får ta min åsikt med en nypa salt.

Trots att jag köpte BB58 den här gången så tycker jag ändå att Pelagos totalt sett är den bästa dykaren från Tudor. Det är en modern dykare och en helt "ny klocka" utan en massa inlånade referenser från det förgångna. Vill man använda sin klocka på länk så är den länken väldigt trevlig med sin mikrojustering. Pelagos kräver dock lite mer handled, även om jag tycker den är mer lättburen än standard Black Bay.

Det har sin charm med referenser till det förgångna, men tycker det börjar bli tröttsamt och undviker det helst. Dock vill jag säga att BB58 under ytan är en ytterst modern klocka: 70h gångreserv, kompakt storlek, kronometer utan större avvikelse, en bezel som slår det mesta jag vridit på, 5 års garanti och fantastiskt andrahandsvärde. I framtiden är planen att äga både Pelagos och BB58, men just nu passade BB58 bättre in i samlingen. Det här var bara mina korta intryck, så här långt...


Några plus, mellan och minus som fortsättning på mina intryck. Det avser som sagt den svarta BB58:an med läderrem.


PLUS:

-Bra storlek, men inte för ALLA. Dock uppskattas nog tunnheten av dom flesta.
-Bra andrahandsvärde.
-70h gångreserv.
-Kronometer. Mitt ex går exakt på sekunden sedan jag ställde den för två dagar sedan.
-Fantastisk bezel.
-Lättavläst och tydlig tavla.
-Bra lume.
-Fint viklås till läderremmen.
-Prisvärd trots att det är mer eller mindre omöjligt att få rabatt.
-HELHETEN.


MELLAN:

-5 års garanti. Det är bra och jag är nöjd, men fler och fler tillverkare erbjuder lika mycket eller mer.
-No date, beroende på vem man frågar.
-Vintage-utseendet, också beroende på vem man frågar.


MINUS:

-Tavlan och visarna är snygga och välgjorda, men inte fantastiska. Helheten blir dock bra.
-Medioker och i mitt tycke ganska ful läderrem.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Några plus, mellan och minus som fortsättning på mina intryck. Det avser som sagt den svarta BB58:an med läderrem.


PLUS:

-Bra storlek, men inte för ALLA. Dock uppskattas nog tunnheten av dom flesta.
-Bra andrahandsvärde.
-70h gångreserv.
-Kronometer. Mitt ex går exakt på sekunden sedan jag ställde den för två dagar sedan.
-Fantastisk bezel.
-Lättavläst och tydlig tavla.
-Bra lume.
-Fint viklås till läderremmen.
-Prisvärd trots att det är mer eller mindre omöjligt att få rabatt.
-HELHETEN.


MELLAN:

-5 års garanti. Det är bra och jag är nöjd, men fler och fler tillverkare erbjuder lika mycket eller mer.
-No date, beroende på vem man frågar.
-Vintage-utseendet, också beroende på vem man frågar.


MINUS:

-Tavlan och visarna är snygga och välgjorda, men inte fantastiska. Helheten blir dock bra.
-Medioker och i mitt tycke ganska ful läderrem.
Kul att läsa dina intryck och det blir ju som sagt en kombination av prisklass, storlek och användningsområde.

-Tavlan och visarna är snygga och välgjorda, men inte fantastiska. Helheten blir dock bra.
Hur menar du med visarna? Instämmer med att ijmf med te x Grand Seiko eller dyrare klockor är de inte lika vassa. Men vad skulle i ditt tycke göra dem bättre ( inom samma prisklass)?

Läderremmen är jag tudelad till. Grymt skön men gillar ’58:an mest på länk eller MN/NATO. Den svarta blir för murrig på läder. Lite som @Hans B 1955 var inne på.
Det jag inte heller gillade med OEM lädret var att det var för tjockt. Det blev utseendemässigt rätt klossigt.
 
Senast ändrad:

MBKS

Omega
2-Faktor
Kul att läsa dina intryck och det blir ju som sagt en kombination av prisklass, storlek och användningsområde.


Hur menar du med visarna? Instämmer med att ijmf med te x Grand Seiko eller dyrare klockor är de inte lika vassa. Men vad skulle i ditt tycke göra dem bättre ( inom samma prisklass)?

Läderremmen är jag tudelad till. Grymt skön men gillar ’58:an mest på länk eller MN/NATO. Den svarta blir för murrig på läder. Lite som @Hans B 1955 var inne på.
Det jag inte heller gillade med OEM lädret var att det var för tjockt. Det blev utseendemässigt rätt klossigt.


Finns egentligen inget större att klaga på när det gäller tavla och visare, förutom möjligen att man skulle vilja ha lite mindre text på en så pass liten tavla. Den slår kanske inte över sin viktklass på det här området som den gör på så många andra. Som sagt tycker jag helheten funkar väldigt bra, men det är ingen tavla jag blir djupt, djupt impad av heller. Tycker den är som snyggast i lite mer nedtonat ljus med guldtonen och lumen. I starkt ljus blir den lite "gråare". Har just en GS så kanske blir man lite skadad och ska tilläggas, mindre klockor blir sällan mer imponerande när det gäller tavlor.

Jag är inte speciellt förtjust i läderremmen i sig och tycker egentligen inte läder passar klockan speciellt bra överhuvudtaget. Som tur är det lätt att byta till nato eller gummi som jag föredrar till dykare.
 
Senast ändrad:

BankAnden

Panerai
Fundering - har någon testat att ta bort länknitarna (riveted) på sin BB58/GMT? Om så, är det bra finish bakom och är det möjligt att sätta tillbaka, eller förstörs något vid borttagning?
 
Topp