• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SalvadorDali

Rolex
2-Faktor
Dottern har dansat och nu blir det gång i lekparken. Håller mig vid sidlinjen idag så då passar guldet fint.
PXL_20210918_092856563.jpg
Väldigt fin med stavindex! Varför köpte jag inte det???;)🤣
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Om någon är sugen på ”the real thing” och har lite pengar över :cool:
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Om någon är sugen på ”the real thing” och har lite pengar över :cool:
Såg riktigt risig ut. Men visst, patina kostar 😆
 
Beställde ett gummi från Crafter Blue för att bli lite bättre kompis med Pelagos. Helt klart snyggare än det medföljande men inte jättebekvämt och ganska styvt. Vet någon om det blir mjukare eller formar sig bättre med tiden?
B0FBEEC0-CDA4-4A2B-849C-8730415CB5B6.jpeg

Har ett också, men det är allt annat än komfortabelt.
Ogillar starkt när handleden får forma sig efter armbandet. Det ska vara det omvända. I princip värdelöst skulle jag säga. 🪚🪚🪚

Tilläggas kan att det finns två typer av gummiband.
• Vanguard
• Alla andra

Tyvärr finns inte Vanguard till Pelagosen än.

varför gillar ni inte orginalgummit? Det är typ oslagbart, bättre än länken, imho..
 

masc1203

Omega
2-Faktor
varför gillar ni inte orginalgummit? Det är typ oslagbart, bättre än länken, imho..
Jag tycker orginalgummit lyfter hela klockan från handleden och precis som nämns ovan så tycker jag inte om lösningen rent estetiskt.

Dock blev gummit från Crafter bra mycket skönare efter att jag kokat det som jag blev tipsad om i tråden. Återstår en utvärdering av resultatet över tid.
 

fokkefresh

Breitling
Hej KS,

jag är ny på forumet och ny i klockvärlden. På kort tid har jag gått från måttligt intresserad till manisk. Jag kommer att befinna mig i Stockholm om ett par veckor och har för intention att införskaffa en mer ordentlig klocka. Jag är, som framgår, novis inom området och vet inte hur det fungerar hos en AD. Hur fungerar det med slutligt pris? Är priset som anges i butik det slutliga priset eller finns det utrymme för viss förhandling eller varierar detta beroende på vilket märke jag är intresserad av?
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Hej KS,

jag är ny på forumet och ny i klockvärlden. På kort tid har jag gått från måttligt intresserad till manisk. Jag kommer att befinna mig i Stockholm om ett par veckor och har för intention att införskaffa en mer ordentlig klocka. Jag är, som framgår, novis inom området och vet inte hur det fungerar hos en AD. Hur fungerar det med slutligt pris? Är priset som anges i butik det slutliga priset eller finns det utrymme för viss förhandling eller varierar detta beroende på vilket märke jag är intresserad av?
Hej och välkommen in i värmen ☺️
Rabatt på listpriset varierar kraftigt från ingen alls till säkert 40% beroende på märke och modell. För att få en fingervisning om läget på just den modellen du är intresserad av kan du kolla vad som begärs för den på gråmarknaden. T.ex om begärt pris är kraftigt rabatterat eller rent av högre än listpris.
 

j0cke9100

Omega
Hej KS,

jag är ny på forumet och ny i klockvärlden. På kort tid har jag gått från måttligt intresserad till manisk. Jag kommer att befinna mig i Stockholm om ett par veckor och har för intention att införskaffa en mer ordentlig klocka. Jag är, som framgår, novis inom området och vet inte hur det fungerar hos en AD. Hur fungerar det med slutligt pris? Är priset som anges i butik det slutliga priset eller finns det utrymme för viss förhandling eller varierar detta beroende på vilket märke jag är intresserad av?
Vilken modell mer specifikt är det du tänker på? De skiljer väldigt mycket mellan modeller beroende på utbud och efterfrågan.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Hej KS,

jag är ny på forumet och ny i klockvärlden. På kort tid har jag gått från måttligt intresserad till manisk. Jag kommer att befinna mig i Stockholm om ett par veckor och har för intention att införskaffa en mer ordentlig klocka. Jag är, som framgår, novis inom området och vet inte hur det fungerar hos en AD. Hur fungerar det med slutligt pris? Är priset som anges i butik det slutliga priset eller finns det utrymme för viss förhandling eller varierar detta beroende på vilket märke jag är intresserad av?
Härligt kan tipsa om denna guiden
Kikade igenom den och lite andra som ligger uppe i forumet när jag dök ner i det mörka hålet av klockor. Överlag skulle jag aldrig köpa en klocka om det är avhängigt på en rabatt.

Rabatt kan som @Golle_std nämner variera. Eftersom du postar här antar jag att du är intresserad av Tudor(?).

För modeller inom BB58 serien kan det nog vara tufft att få till något om (iallafall betydelsefull rabatt). Möjligt att du kan få det på versioner med läderband eller NATO. Men skulle starkt avråda från de versionerna.
Delvis för att ofta hamnar du i ett läge där du vill ha ex dykaren på länk senare. En OEM länk går då loss på ca 10kSEK löst. Däremot om du köper på länk så finns det ett hav av både tyg och läderband att komplettera med.
Om du inte är säker på vilken modell du vill ha eller att du inte vill lägga för mkt så finns det många bra prissatta här på K&S. Men se bara till att köpa full set (dvs med box och cert). Just nu finns det en del fina Tudor ute.
Lycka till! :)
 

fokkefresh

Breitling
Hej och välkommen in i värmen ☺️
Rabatt på listpriset varierar kraftigt från ingen alls till säkert 40% beroende på märke och modell. För att få en fingervisning om läget på just den modellen du är intresserad av kan du kolla vad som begärs för den på gråmarknaden. T.ex om begärt pris är kraftigt rabatterat eller rent av högre än listpris.
Hej och tack för mycket uppskattad information. Jag har tittat på en Tudor Royal som enligt mig är både elegant och rimlig i pris för att "första klockförvärv". Hade dock gärna haft 41mm men tycker att den förstörs av veckodagsvisaren. Lutar därför med mot en 38 mm :)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Hej och tack för mycket uppskattad information. Jag har tittat på en Tudor Royal som enligt mig är både elegant och rimlig i pris för att "första klockförvärv". Hade dock gärna haft 41mm men tycker att den förstörs av veckodagsvisaren. Lutar därför med mot en 38 mm :)
Det ligger en 41 ute på K&S däremot tycker jag nog priset är ganska högt med tanke på att den är från 2020.
 
Jag har inte sagt att jag ogillar originalet. Men Crafter Blue ogillar jag.
Däremot är Vanguard det bästa jag tagit i.
Originalet har jag inte använt eftersom jag tycker lösningen med ändlänkarna tillhörandes länken ser sådär ut.

Jag tycker orginalgummit lyfter hela klockan från handleden och precis som nämns ovan så tycker jag inte om lösningen rent estetiskt.

Dock blev gummit från Crafter bra mycket skönare efter att jag kokat det som jag blev tipsad om i tråden. Återstår en utvärdering av resultatet över tid.

@ironcastle det är faktiskt funktionen med en-länkarna som bidrar till att jag gillar orginalgummit. Tur man får tycka olika. Har aldrig hanterat vanGuard. Måste försöka testa ett sånt någonting dag.

@masc1203 orginalgummit mjuknar lite efter ett tag. Då lyfter det inte på samma sätt! Kok-metoden funkar nästan alltid bra.
 
Topp