• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag var inte så sugen när jag såg att den blev 42mm men efter att ha testat den idag ändrades det helt. Det är nog inte omöjligt att det blir en svart framöver tror jag.
Intressant. Jag bestämde mig för att inte ens testa pga storleken, men får nog svänga förbi och testa ändå. Kanske dags att släppa mina issues med titan 🙂🤔

Jag hörde det någonstans med men svårt att tro det, den upplevdes inte qå iaf. Jag har 17,5 men relativt platta handleder.

2021_1113_16570200-01.jpeg

Intressant. Jag bestämde mig för att inte ens testa pga storleken, men får nog svänga förbi och testa ändå. Kanske dags att släppa mina issues med titan 🙂🤔
Go for it! Har 15,6 och även om den sitter större än min ’58 så är det utan överhäng. Så för min del så fungerar det för det jag tänkte använda den för (däremot skulle jag nog inte ha den som min enda tool watch/dykare).

Morgonmyser med BB58.
Halvlänk från uncle seiko är beställd.
Tror det kommer bidra till en bättre passform och ge möjlighet att nyttja microjusteringen på ett mer fördelaktigt sätt. Just nu är justeringen längst ut.
Med risk för preaching to the choir, jag gillar den här blåa lilla rackaren.
Håller tummarna att det fortsätter så när honeymoon är över, men det återstår att se.
F5195A44-D636-4402-88C1-E13F9A62A0A1.jpeg

Senast ändrad:
Ser riktigt bra ut! :) Ska bli spännande att höra dina tankar om halvlänken.
En till sedan ska jag sluta. 😄
Ohövligt att spamma sådär….. den gör ingenting för mig! Vilken riktig skit bild och klocka! 🤣;)
Skämt åsido…… om du har mer så lägg upp det.
Det intressanta (för mig) var mer att det var verkligen när jag såg och testade den som jag blev övertygad. Samma sak med den blå ’58an.

Verkar vara begränsad tilldelning i början iallafall fall. Efter de första exemplaren som kommer har de redan sålt.sedan har de ej fått veta tilldelningen ännu.
Men det verkar som intresset är ganska stort.Då det kan nog ta lite tid att få om man inte har historik, börjar tyvärr bli lite som hos storebror.
Ja, det finns väl en risk för det.
Frågade idag och det var väldigt begränsat än så länge och de visste inte när nästa leverans kommer eller hur många de får då.
Pratade precis med min kontakt och han kunde ordna 🎉

Morgonmyser med BB58.
Halvlänk från uncle seiko är beställd.
Tror det kommer bidra till en bättre passform och ge möjlighet att nyttja microjusteringen på ett mer fördelaktigt sätt. Just nu är justeringen längst ut.
Håller tummarna att det fortsätter så när honeymoon är över, men det återstår att se.
F5195A44-D636-4402-88C1-E13F9A62A0A1.jpeg
F*n vad den klockan är snygg! 👍🏻

Är på jakt efter en ref 75090 men har sett två olika varinter av dialen, en med en silverfärgat trim runt lumen och en utan, den sistnämnda verkar vara betdyligt vanligare. Nu till mina frågaor:

• Den förstnämnda (see bild 1) är den legit? Gjordes det dials till ref 75090 med silverfärgad trim?
  • De på dom två första bilderna står det "PRINCE DATE" under skölden medans på den tredje står det "PRINCE OYSTER DATE"
  • Texten under kl 6, "SWISS MADE" vs "T-SWISS-T" vs "T SWISS MADE" i en mindre textstorlek

19649930-a024a3qwenghyi8gkyay9fho-ExtraLarge.jpg

16814038-2v0spvvf4qebqmck4caq0pes-ExtraLarge.jpg

20455387-fwtdkl9xv9cwe19qf2h9paa5-ExtraLarge.jpg

Senast ändrad:
Är på jakt efter en ref 75090 men har sett två olika varianter av dialen, en med en silverfärgat trim runt lumen och en utan, den sistnämnda verkar vara betdyligt vanligare. Nu till min fråga, den förstnämnda (see bild 1) är den legit? Gjordes det dials till ref 75090 med silverfärgad trim?

19649930-a024a3qwenghyi8gkyay9fho-ExtraLarge.jpg

137957-45087106bb21dcb9ae7ce53183ff76a7.jpg
Jag har själv en 75090, den har målade index (precis som klockan på andra bilden). Så vitt jag vet så kom aldrig 75090 med vitguldsring kring index som klockan på bild 1 har. Jag tror sena klockor av 75190 kom med vitguldsring kring index. Så om klockan på bild 1 är en 75090 och inte en 75190 så är det troligtvis en service-tavla.

Jag har själv en 75090, den har målade index (precis som klockan på andra bilden). Så vitt jag vet så kom aldrig 75090 med vitguldsring kring index som klockan på bild 1 har. Jag tror sena klockor av 75190 kom med vitguldsring kring index. Så om klockan på bild 1 är en 75090 och inte en 75190 så är det troligtvis en service-tavla.
Stort tack! Hur är det med texten under kl 12 skölden samt texten under 6? De ser ut att skilja sig på mina exempel.

Senast ändrad:
Stort tack! Hur är det med texten under kl 12 skölden samt texten under 6? De ser ut att skilja sig på mina exempel.
Är ingen expert så om nån kan mer så rätta mig gärna, men texten under kl 6 visar om det är Tritium eller icke tritium (lominiva?) på index. T Swiss T = Tritium. Swiss made = inte tritium. En 75090 ska ha tritium vilket talar för att det är en servicetavla. Gällande texten under kl 12 Prince Date eller Prince Oysterdate så står det Prince Oysterdate på alla jag kikade på C24 för att jämföra just nu med undantag för den du tar som exempel. Du borde hoppa över den utan tritium som har vitguldsringarna. Enligt mig så är charmen med en 75090 just den matta tavlan tillsammans med målade tritiumindex och den vikta Oysterlänken, det ger en härligt vintagekänsla för en inte så gammal klocka.

Är ingen expert så om nån kan mer så rätta mig gärna, men texten under kl 6 visar om det är Tritium eller icke tritium (lominiva?) på index. T Swiss T = Tritium. Swiss made = inte tritium. En 75090 ska ha tritium vilket talar för att det är en servicetavla. Gällande texten under kl 12 Prince Date eller Prince Oysterdate så står det Prince Oysterdate på alla jag kikade på C24 för att jämföra just nu med undantag för den du tar som exempel. Du borde hoppa över den utan tritium som har vitguldsringarna. Enligt mig så är charmen med en 75090 just den matta tavlan tillsammans med målade tritiumindex och den vikta Oysterlänken, det ger en härligt vintagekänsla för en inte så gammal klocka.

Tack för hjälpen! Håller verkligen med om att matt tavla med målade index är att föredra :)

Har lite funderingar kring den specifika klockan jag hade i åtanke, den finns på Ebay och ser ut att säljas genom en fysisk butik (cresus.fr)

• Tritiumindex ser väldigt vita ut för en 30 år gammal klocka (kanske beror på överexponerade bilder eller bara servicetavla?)
  • Visarna ser nästan nya ut (kanske beror på överexponerade bilder eller bara bytta vid service?)
  • Kronan har Tudorsköld ist för Rolex, utbytt vid service?
  • Lume knappen i bezelen sticker lite utanför triangeln, har sett exempel på 75090 där den både är innanför samt utanför

första.jpg

andra.jpg
tredje.jpg
fjjrde.jpg

Senast ändrad:
Tack för hjälpen! Håller verkligen med om att matt tavla med målade index är att föredra :)

Har lite funderingar kring den specifika klockan jag hade i åtanke, den finns på Ebay och ser ut att säljas genom en fysisk butik (cresus.fr)

• Tritiumindex ser väldigt vita ut för en 30 år gammal klocka (kanske beror på överexponerade bilder eller bara servicetavla?)
  • Visarna ser nästan nya ut (kanske beror på överexponerade bilder eller bara bytta vid service?)
  • Kronan har Tudorsköld ist för Rolex, utbytt vid service?
  • Lume knappen i bezelen sticker lite utanför triangeln, har sett exempel på 75090 där den både är innanför samt utanför

första.jpg

andra.jpg
tredje.jpg
fjjrde.jpg
Ebay har ju en äkhetsgaranti vid försäljning av klockor. Vet dock inte hur det funkar: är det alla klockor över en viss summa? Kostar det en extra slant?

Har inte läst texten i länken som nämner det men kanske kan hjälpa dig:

Tillbaka
Topp