• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

jelle

Omega
Kommer sälja denna, dra ett PM vid intresse.
735579F6-6170-4E1F-AFB0-57970CD69483.jpeg
Svårprissatt?
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Ja, jag vill minnas det. Men det var också vad Rob E sa när jag hämtade den.
Hela det här känns ju lite olustigt. Men å andra sidan, på mitt kvitto står ju tydligt service och jag får ju på ngt vis lita på att det då är det som är gjort. Jag har ju ingen anledning alls att misstro aktuell AD. Däremot kan väl konstateras att det är lite som att lämnande bilen, eftersom jag inte begriper ngt så kan de typ ta betalt för luft. (Dock att det denna gång går helt på garanti)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hela det här känns ju lite olustigt. Men å andra sidan, på mitt kvitto står ju tydligt service och jag får ju på ngt vis lita på att det då är det som är gjort. Jag har ju ingen anledning alls att misstro aktuell AD. Däremot kan väl konstateras att det är lite som att lämnande bilen, eftersom jag inte begriper ngt så kan de typ ta betalt för luft. (Dock att det denna gång går helt på garanti)
Jag tror inte det är nåt att höja på ögonbrynen för.
I mitt fall var verket defekt. Det gick aldrig som det skulle, men det hade jag nog inte fattat förrän när jag betedde mig annorlunda. Använde jag den lite längre perioder, som när den var ny för mig, utan att låta gångreserven göra sin grej så tappade den bara tid. Men när den skulle kunna ligga stilla klarade den bara ca 40 timmar trots att jag drog upp den ordentligt. Den ska ju klara 70. Sist jag kollade nu, är den 70+ timmar.

Om din har skött sig tidigare men nu trilskats, och samtidigt sköter sig nu efter service ser jag inget problem i det. Det finns toleranser i allt, rimligen även mängden olja verket får när det oljas i fabrik.

Dessutom har du ju nu garanti på den service du fått. Skulle den börja krångla lär de ordna det åt dig, det är jag helt övertygad om.
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Jag tror inte det är nåt att höja på ögonbrynen för.
I mitt fall var verket defekt. Det gick aldrig som det skulle, men det hade jag nog inte fattat förrän när jag betedde mig annorlunda. Använde jag den lite längre perioder, som när den var ny för mig, utan att låta gångreserven göra sin grej så tappade den bara tid. Men när den skulle kunna ligga stilla klarade den bara ca 40 timmar trots att jag drog upp den ordentligt. Den ska ju klara 70. Sist jag kollade nu, är den 70+ timmar.

Om din har skött sig tidigare men nu trilskats, och samtidigt sköter sig nu efter service ser jag inget problem i det. Det finns toleranser i allt, rimligen även mängden olja verket får när det oljas i fabrik.

Dessutom har du ju nu garanti på den service du fått. Skulle den börja krångla lär de ordna det åt dig, det är jag helt övertygad om.
Tror som du, är som sagt inte heller bekymrad. Hade aldrig ens funderat innan det kom upp här!
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hela det här känns ju lite olustigt. Men å andra sidan, på mitt kvitto står ju tydligt service och jag får ju på ngt vis lita på att det då är det som är gjort. Jag har ju ingen anledning alls att misstro aktuell AD. Däremot kan väl konstateras att det är lite som att lämnande bilen, eftersom jag inte begriper ngt så kan de typ ta betalt för luft. (Dock att det denna gång går helt på garanti)
Så länge klockan går enligt specifikation så förstår jag inte problemet alls.
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Så länge klockan går enligt specifikation så förstår jag inte problemet alls.
Det är nog heller inget problem, som sagt ovan och om man följt diskussionen från början inte heller en fråga jag fört på tal. :) Jag är helnöjd m klocka + service. Men på ett allmänt plan är det såklart olustigt om man ska behöva fundera på om man ev får något annat än det som specats vid en service, vilket var vad jag upplevde låg bakom den fråga som jag besvarade…

Allt gott och ingen anledning till oro :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är nog heller inget problem, som sagt ovan och om man följt diskussionen från början inte heller en fråga jag fört på tal. :) Jag är helnöjd m klocka + service. Men på ett allmänt plan är det såklart olustigt om man ska behöva fundera på om man ev får något annat än det som specats vid en service, vilket var vad jag upplevde låg bakom den fråga som jag besvarade…

Allt gott och ingen anledning till oro :)
De flesta tillverkarna specar inte vad som görs utan skriver endast ”service” oavsett vad de gör.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
En fundering gällande service/reparation. COSCas urverket på nytt? Annars är väl klockan inte längre COSC certifierad?
Att byta verk hade dock bibehållit certifieringen.
Det tror jag inte att de gör. Däremot tror jag inte heller att det kommer att ligga utanför COSC under förutsättning att det låg inom COSC innan service. Anledningen till att jag skriver detta är två:
1) det blir dyrt och tar lång tid om man skulle kontrollera COSC på riktigt
2) har verket justerats in och balansen är väl balanserad när klockan är ny, innebär det att gången blir väldigt jämn och fin. Positionsstabil. Om då klockan inte blivit skadad bör den gå att återställa till gången den hade innan servicetillfället, och då den gick som den skulle.

Har funderat över samma sak och landat i denna tankegång. Men säker är jag inte.
 
Senast ändrad:
Topp