• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ironcastle

Patek
2-Faktor
Nyfiken på era tankar kring Tudors Q-C. Är med i lite andra Tudorforum på Facebook och det är relativt vanligt förekommande med bilder och arga texter om hur kass deras kvalitetskontroll är. Allt från Lume som trillar av på Pelagos till missplacerade siffror, sned text och dammkorn under glaset.
Själv har jag klagomål på spännet på min BB Heritage som sitter snett.

Känns generellt som det är mycket skönhetsfel? Vissa menar att man får räkna med sådant för det är ju ”bara” en Tudor. Avskyr det uttrycket, vilket snobberi att säga att en klocka för ca 40 K skulle vara något billigt skit.

Har haft mängder av Tag Heuer, Longines och Oris och aldrig haft ett enda fel på dessa, så hur kan Tudor som är ett betydligt dyrare alternativ ha så mycket av dessa problem?
Jag har inte sett alla de problem du beskriver, men vissa känner jag igen. Rimligen hänger det ihop med att när efterfrågan är så stor som den är, med långa väntetider hos köande kunder, så kör man produktion så hårt man kan. Max fart betyder sannolikt sämre kontroll på varje moment, och ökad risk för att dåliga exemplar kommer ut till kund.
Sen varför de inte granskar hårdare kan jag inte svara på. Men det är nog så det är, skulle jag tro.
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Nyfiken på era tankar kring Tudors Q-C. Är med i lite andra Tudorforum på Facebook och det är relativt vanligt förekommande med bilder och arga texter om hur kass deras kvalitetskontroll är. Allt från Lume som trillar av på Pelagos till missplacerade siffror, sned text och dammkorn under glaset.
Själv har jag klagomål på spännet på min BB Heritage som sitter snett.

Känns generellt som det är mycket skönhetsfel? Vissa menar att man får räkna med sådant för det är ju ”bara” en Tudor. Avskyr det uttrycket, vilket snobberi att säga att en klocka för ca 40 K skulle vara något billigt skit.

Har haft mängder av Tag Heuer, Longines och Oris och aldrig haft ett enda fel på dessa, så hur kan Tudor som är ett betydligt dyrare alternativ ha så mycket av dessa problem?
Har fyra Tudor, haft totalt fem.

Inga kvalitétsproblem förutom den ifyllda färgen på kronan till Chrono Blue som delvis ramlat av (efter nästan 10 års användning). Inget som man märker om man inte tar fram en lupp
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Good point, eller nej vänta, hur ska jag då kunna flippa efter 4 dagar?😅 Tänk om jag hade gjort så från början i klockintresset, då hade väl var och varannan här på KS haft en av ”Limeee was here”-klocka😂

Nä den här gången är det en keeper såklart (eller var går gränsen för keeper, är det inte om man haft den mer än 2 veckor)?!😜😂
Du kanske ska benämna dig som TGSEK = ”temporary guardian of someone elses keeper”
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Känns generellt som det är mycket skönhetsfel? Vissa menar att man får räkna med sådant för det är ju ”bara” en Tudor.
Har ägt totalt 6 Tudor och aldrig upplevt de problemen som beskrivs i de grupperna. Många drar ju dessutom fram super macron för att syna på x100 och sedan drar man in ett argt inlägg. 🤷🏻‍♂️
Precis krons har haft ett år ett tag, nymans två år sist jag kollade. Ganska sjukt att det är så lång tid, de kan ju knappt få in några klockor. Rob Engström hade 6 månader, västerås och Uppsala hade i butik
Oftast så är de tiderna med marginal eftersom tillverkning och tilldelning är ganska ojämn.
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Kollar lite barnprogram tillsammans med mellersta grabben och BB Pro 🥳 Hittills mycket nöjd med klockan, förutom att jag givetvis hamnar ”mittemellan” när det gäller justeringen på länken 🙄 Men det hoppas jag att en US halvlänk ska råda bot på 😎💪🏻

Trevlig söndag tråden!
A1240A32-0008-4744-8FE4-20CA66411B88.jpeg
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Kollar lite barnprogram tillsammans med mellersta grabben och BB Pro 🥳 Hittills mycket nöjd med klockan, förutom att jag givetvis hamnar ”mittemellan” när det gäller justeringen på länken 🙄 Men det hoppas jag att en US halvlänk ska råda bot på 😎💪🏻

Trevlig söndag tråden!
A1240A32-0008-4744-8FE4-20CA66411B88.jpeg
Men är det inte ”T-fit clasp” eller vad det heter på den länken?? Då borde det väl vara möjligt att få till bra passform även utan halvlänk tänker jag?!? Eller missar jag något här och tänker galet?
 
  • Like
Reactions: DIR

Risto85

Cartier
2-Faktor
Men är det inte ”T-fit clasp” eller vad det heter på den länken?? Då borde det väl vara möjligt att få till bra passform även utan halvlänk tänker jag?!? Eller missar jag något här och tänker galet?

Det stämmer, det är T-fit clasp på denna. Men själva justeringen är kortare än en länkbit, så har jag en extra länkbit på blir den för lös längst in i låset, och tar jag bort en länkbit blir den för tight längst ut i låset. Så min förhoppning är att jag kan hamna ”mitt i” om jag monterar bort en länkbit och sätter dit en halvlänk ☺️
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Det stämmer, det är T-fit clasp på denna. Men själva justeringen är kortare än en länkbit, så har jag en extra länkbit på blir den för lös längst in i låset, och tar jag bort en länkbit blir den för tight längst ut i låset. Så min förhoppning är att jag kan hamna ”mitt i” om jag monterar bort en länkbit och sätter dit en halvlänk ☺️

Eller rättare sagt, justeringen verkar iaf vara kortare än en länkbit. Annars vettetusan varför jag inte får till det 😅 Men oavsett så skulle jag vilja hamna på en position i låset så att jag kan justera lite om det behövs beroende på om det är varmt/kallt osv ☺️
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Eller rättare sagt, justeringen verkar iaf vara kortare än en länkbit. Annars vettetusan varför jag inte får till det 😅 Men oavsett så skulle jag vilja hamna på en position i låset så att jag kan justera lite om det behövs beroende på om det är varmt/kallt osv ☺️
Jag förstår. Men är det inte en lite märklig lösning från Tudor när justeringsmöjligheterna är mindre än vad en länkning bygger?! Då kan det ju bli precis som för dig att man hamnar mitt emellan. Och jag är helt inne på ditt resonemang om att man vill vara lite i mitten för att kunna justera både uppåt och nedåt vid behov
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Jag förstår. Men är det inte en lite märklig lösning från Tudor när justeringsmöjligheterna är mindre än vad en länkning bygger?! Då kan det ju bli precis som för dig att man hamnar mitt emellan. Och jag är helt inne på ditt resonemang om att man vill vara lite i mitten för att kunna justera både uppåt och nedåt vid behov

Exakt min tanke! Varför gör man inte låset 2mm längre och ser till att detta inte kan hända? Visst, det skulle kunna ha med design att göra, men låset på BB Pro är inte speciellt långt till att börja med, så av den anledningen skulle det absolut kunnat funka tycker jag..
Men det finns säkert någon annan smart anledning till varför man inte gjort så, som jag inte förstår mig på 😅
 

anikireborn

Breitling
Nyfiken på era tankar kring Tudors Q-C. Är med i lite andra Tudorforum på Facebook och det är relativt vanligt förekommande med bilder och arga texter om hur kass deras kvalitetskontroll är. Allt från Lume som trillar av på Pelagos till missplacerade siffror, sned text och dammkorn under glaset.
Själv har jag klagomål på spännet på min BB Heritage som sitter snett.

Känns generellt som det är mycket skönhetsfel? Vissa menar att man får räkna med sådant för det är ju ”bara” en Tudor. Avskyr det uttrycket, vilket snobberi att säga att en klocka för ca 40 K skulle vara något billigt skit.

Har haft mängder av Tag Heuer, Longines och Oris och aldrig haft ett enda fel på dessa, så hur kan Tudor som är ett betydligt dyrare alternativ ha så mycket av dessa problem?
Är du säker på att det är bättre QC på Tag, Longines eller Oris - eller är det bara så att det är x1000 så många som har ett kritiskt öga & Lupp på Tudor?

Finns det ens någon FB grupp där folk kikar närmare på Tag Heuers?
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Exakt min tanke! Varför gör man inte låset 2mm längre och ser till att detta inte kan hända? Visst, det skulle kunna ha med design att göra, men låset på BB Pro är inte speciellt långt till att börja med, så av den anledningen skulle det absolut kunnat funka tycker jag..
Men det finns säkert någon annan smart anledning till varför man inte gjort så, som jag inte förstår mig på 😅
Förmodligen är det så enkelt som att Tudor bara vägrar göra något som är 100% bra 🙄
Alltid någon väldigt liten grej lämnar de att anmärka på
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Kollar lite barnprogram tillsammans med mellersta grabben och BB Pro 🥳 Hittills mycket nöjd med klockan, förutom att jag givetvis hamnar ”mittemellan” när det gäller justeringen på länken 🙄 Men det hoppas jag att en US halvlänk ska råda bot på 😎💪🏻

Trevlig söndag tråden!
A1240A32-0008-4744-8FE4-20CA66411B88.jpeg
Har det kommit US halvlänkar till Pro eller är det samma mått som till BB58 ?
Segt när det blir så där och man vill ju kunna använda T-Fit fullt ut för annars faller hela syftet med det.
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Har det kommit US halvlänkar till Pro eller är det samma mått som till BB58 ?
Segt när det blir så där och man vill ju kunna använda T-Fit fullt ut för annars faller hela syftet med det.

Min förhoppning är att den som finns till BB58 ska passa. Om jag inte missförstått detta så är det nog bara ändlänkarna samt låset som skiljer, att resten av länken ska vara identisk. Men det törs jag inte ta gift på 😅
Har en halvlänk påväg, så snart vet vi förhoppningsvis svaret 😃
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag tog polerat, tyckte det blev jättebra, la upp lite bilder 1-2 sidor bak i tråden.
Jo, det där såg jag minns jag nu! Finns ju inget rätt eller fel här men tänker nog fortfarande polerat. Det där valet med att flytta dit originalclaspen hade jag missat (eller det har nyligen tillkommit?) så tackar för att ha fått reda på det.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Min förhoppning är att den som finns till BB58 ska passa. Om jag inte missförstått detta så är det nog bara ändlänkarna samt låset som skiljer, att resten av länken ska vara identisk. Men det törs jag inte ta gift på 😅
Har en halvlänk påväg, så snart vet vi förhoppningsvis svaret 😃
Spännande! Då inväntar vi det :)
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
Nyfiken på era tankar kring Tudors Q-C. Är med i lite andra Tudorforum på Facebook och det är relativt vanligt förekommande med bilder och arga texter om hur kass deras kvalitetskontroll är. Allt från Lume som trillar av på Pelagos till missplacerade siffror, sned text och dammkorn under glaset.
Själv har jag klagomål på spännet på min BB Heritage som sitter snett.

Känns generellt som det är mycket skönhetsfel? Vissa menar att man får räkna med sådant för det är ju ”bara” en Tudor. Avskyr det uttrycket, vilket snobberi att säga att en klocka för ca 40 K skulle vara något billigt skit.

Har haft mängder av Tag Heuer, Longines och Oris och aldrig haft ett enda fel på dessa, så hur kan Tudor som är ett betydligt dyrare alternativ ha så mycket av dessa problem?
Fick utbytt subdial visare på garanti då den hade typ skavmärken på sig.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Nyfiken på era tankar kring Tudors Q-C. Är med i lite andra Tudorforum på Facebook och det är relativt vanligt förekommande med bilder och arga texter om hur kass deras kvalitetskontroll är. Allt från Lume som trillar av på Pelagos till missplacerade siffror, sned text och dammkorn under glaset.
Själv har jag klagomål på spännet på min BB Heritage som sitter snett.

Känns generellt som det är mycket skönhetsfel? Vissa menar att man får räkna med sådant för det är ju ”bara” en Tudor. Avskyr det uttrycket, vilket snobberi att säga att en klocka för ca 40 K skulle vara något billigt skit.

Har haft mängder av Tag Heuer, Longines och Oris och aldrig haft ett enda fel på dessa, så hur kan Tudor som är ett betydligt dyrare alternativ ha så mycket av dessa problem?
Datumproblemet på GMT-verket i begynnelsen är väl ökänt, var väl närmast regel än undantag att bli drabbad? Min egen fixades på garanti senare delen 2020 av tidigare ägare.
 

Daniel_st

Cartier
Tudor är jag inte så kunnig på men tycker deras klockor är grymt tuffa och skulle lätt kunna köpa en nästa gång det blir ny klocka, hur brukar det se ut med klockor på lager/väntetider/listor å sånt på märket?
 

Alex H

Omega
Är du säker på att det är bättre QC på Tag, Longines eller Oris - eller är det bara så att det är x1000 så många som har ett kritiskt öga & Lupp på Tudor?

Finns det ens någon FB grupp där folk kikar närmare på Tag Heuers?

Absolut har du en poäng där. Man märker att många, både fans av Tudor och andra märken (läs Rolex) älskar att skita på Tudor, ”fattigmans Rolex” osv.

Jag vet faktiskt inte hur andra pratar om Oris t ex men jag har faktiskt bara hört/sett bra saker där.

Jag kan ju givetsvis bara referera till egna erfarenheter men som med mitt sneda spänne på Tudorn. Det menade Tudor är godtagbart och inom tolerans. Där sjönk dom extremt i mina ögon. Den finishen förväntar man sig på en Timex för 1000kr möjligtvis inte på en BB för ca 40 k
 

Alex H

Omega
Tudor är jag inte så kunnig på men tycker deras klockor är grymt tuffa och skulle lätt kunna köpa en nästa gång det blir ny klocka, hur brukar det se ut med klockor på lager/väntetider/listor å sånt på märket?
Jag köpte nyligen en BB Heritage Svart och fick vänta i ca 2 månader hos en AD. Skrev upp mig hos ytterligare 3 AD, 1 av dom har ringt nu (6 mån senare) och övriga 2 ingen återkoppling.
 

Daniel_st

Cartier
Jag köpte nyligen en BB Heritage Svart och fick vänta i ca 2 månader hos en AD. Skrev upp mig hos ytterligare 3 AD, 1 av dom har ringt nu (6 mån senare) och övriga 2 ingen återkoppling.
Tack för svar, så det är åtminstone inte så att dom ligger på hyllan och väntar. Behövs det också någon tidigare köphistorik etc för att hamna på listorna?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Absolut har du en poäng där. Man märker att många, både fans av Tudor och andra märken (läs Rolex) älskar att skita på Tudor, ”fattigmans Rolex” osv.

Jag vet faktiskt inte hur andra pratar om Oris t ex men jag har faktiskt bara hört/sett bra saker där.

Jag kan ju givetsvis bara referera till egna erfarenheter men som med mitt sneda spänne på Tudorn. Det menade Tudor är godtagbart och inom tolerans. Där sjönk dom extremt i mina ögon. Den finishen förväntar man sig på en Timex för 1000kr möjligtvis inte på en BB för ca 40 k
Instämmer med att det förekommer då och då. Kanske även därför det fortfarande anses vara ett entusiastmärke(?). Sedan är ju delar av det ryktet självförvållat där Wilsdorf själva byggt mycket av imagen runt detta.
Fram till släppet av den första black Bay modellen så var de ju ute på ganska djupt vatten och designen kunde dra åt alla olika håll (främst nittiotal när de började lite egen design bort från Rolex).

Sedan blir det ju inte bättre när olika poddar som Gentlemanualen etc. spär på fördomen.

Min egna tanke är att Tudor är en av de mest prisvärda klockorna i den prisklass de spelar i. Roligt att de tar ut svängarna med en tillbakablick i designen samtidigt som Rolex blickar framåt. Det jag upplever som trist är att de aldrig kommer få samma fit,feel och finish som Rolex. Tycker även att Wilsdorf strategin om hur man arbetar med komplement och positionering av de båda är en av de absolut bästa inom och utanför klockmarknaden. Därmed inte sagt att varken Rolex eller Tudor är de tekniskt och hantverksmässigt de absolut bästa på marknaden. 🙌

Utan någon större parallell så får Tudor (imho) lida för gamla synder. Precis som Seiko. Seiko har bland gemeneman rätt trista associationer med billiga plastiga kvartsur. 😞
Men deras automater är fantastiska för den prislappen. Tror inte många förstår att man för ett par tusenlappar kan få en bra automatisk klocka. Men sedan som alltid viktigt att lägga förväntningarna rätt. Man får oftast vad man betalar för. Man kan ju även reflektera över hur en handmåladklocka för 100-200k också kommer med skönhetsfel. Om man inte kan tåla dessa avvikelser ska man nog inte köpa klockor alls. 😉
 

Alex H

Omega
Tack för svar, så det är åtminstone inte så att dom ligger på hyllan och väntar. Behövs det också någon tidigare köphistorik etc för att hamna på listorna?
Beror nog mycket på vilken AD (dom får olika tillförsel från Tudor) samt vilken modell. Men nej ingen tidigare historik eller annat trams. Dina pengar är lika goda som någon annans oavsett. Sen på heta modeller med hög efterfrågan blir det ju ”väntelista”. Den listan styrs utan tvekan av vilken relation man har till butiken osv.
 
Topp