• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Intressant att se hur de genomför prishöjningarna med olika strategier, Tudor klart den mer sansade av de två. Nog dags att införskaffa nya Tudordinkor om man har planer, tror att priserna kommer fortsätta stiga över snitt framåt för att möta stigande ekonomiska utmaningar…
Undrar om den här prishöjningen landar bra på marknaden? 2023 blir ju knappast nåt bra år ekonomiskt och det påverkar säkert klockförsäljningen också.
Det man kan hoppas på är väl att priserna på andrahands marknaden kommer att gå ned. Priserna för klockorna kommer ju att fortsätta stiga iom inflationen. EU har ju en stark inflation nu och de facto in i en lågkonjuktur. Nord Amerika kämpar för fullt för att stävja inflationen och APAC prognostiseras gå in i en runt Q2 i år.
Personligen likt många andra i tråden känns det ju segt att se priserna dra iväg. Te x BB36 som jag fick med en bra rabatt för 25,5kSEK 2020 ligger nu på 33,6kSEK.

Omega och Breitling säljs med stora rabatter hos AD som vill bli av med sina lager pga att Brandstores tar över. Jag är osäker på hur Tudor står sig i kampen om kunderna i den här prisklassen, själv så känner jag att det här minskade min köplust lite just nu
Strategiskt är det ingen överraskning att man positionerar sig mot delvis storebror och mot konkurrensen. En Pelagos 39 som ligger på -60% av en sub eller -20% mot en Seamaster. Ska inte sticka under stolen med att jag skulle vilja ha en sub. Men utöver prislappen så är det främst rånrisken som avskräcker. Och för egen del vill jag kunna använda mina klockor ohämmat, oavsett. 48kSEK är mycket för en klocka så flyger den under radarn och har riktigt bra spec. upplever jag fortfarande att det är värt det.

Det som jag däremot kan undra över är hur viktiga försäljningssiffrorna är för just Tudor eller om de endast är där för att pusha in köpare mot Rolex eller försöka knipa marknadsandelar där det går. Iom att Tudor fortfarande är en entusiastklocka och de AD jag pratat med nämner just att det är svårt att få in nya kunder på en Tudor.
BB58 i 18k som jag var så sugen på ligger på över 182' i list nu🙈
Lite väl saftigt kan väl tyckas.
Vi får köpa en ihop och ha delad vårdnad🤣
Bara en tidsfråga innan @Limeee kränger en till gårdagens list. 😅

Årets första WS.
F0A89247-469E-4E1A-AE6C-A8931E8377E3.jpeg

Dum fråga kanske, men.. jag har aldrig köpt en ny Tudor, och vill inte göra bort mig hos AD. Går de i taket om man försöker förhandla om priset på en Black Bay GMT?

Undrar om den här prishöjningen landar bra på marknaden? 2023 blir ju knappast nåt bra år ekonomiskt och det påverkar säkert klockförsäljningen också. Rolex kan höja hur de vill så länge ”glappet” till begagnatpriserna finns där, Omega och Breitling säljs med stora rabatter hos AD som vill bli av med sina lager pga att Brandstores tar över. Jag är osäker på hur Tudor står sig i kampen om kunderna i den här prisklassen, själv så känner jag att det här minskade min köplust lite just nu 🙁
En bild för att lätta upp lite, kollade på den här hos Nymans Ur i Västerås i fredags:

9B09F7D2-79E2-4E47-B03A-0C52FEB0F20A.jpeg
Ja, är i samma tankar som dig. Lutar nog åt att Tudor börjar bli något dyrt i förhållande till sitt varumärke och att försäljningen får sig en törn. Men men, kanske är en jakt i att positionera sig i par med andra något dyrare märken och då kanske det behövs höja priset och därmed status?

Kanske slutar med att man kan få 15-20% på list istället för 5-10 😅

Tillbaka
Topp