• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Been

Patek
2-Faktor
Tudorthursday på er
image.jpg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Själva konstruktionen är samma princip, dvs fjäderbelastad inställning. Dock så har vissa ett spår, några två, en tredje har brett spår, någon är matt, någon är polerad på insidan. Längden på mekanismen är olika. Vissa har 5 lägen, vissa 7 etc. Sedan är det skillnad på längden på spännet samt skillnad på låsbygeln. Vissa har logo och vissa text. Allt som allt blir det rätt många kombinationer.
7C5433EB-5699-44AA-BC2D-2B017BB67356.jpeg
3D7ED7F9-4362-48F0-95A8-DC504254AF20.jpeg
BE3E70FB-DCE6-4AD2-AA96-8787367DF4D6.jpeg
Utan att vara ingenjör och killgissa lite skulle jag säga att det är tre helt olika klockor i utförande, vikt och storlek. Vilket kan påverka hur de bärs beroende på konstruktion.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Utan att vara ingenjör och killgissa lite skulle jag säga att det är tre helt olika klockor i utförande, vikt och storlek. Vilket kan påverka hur de bärs beroende på konstruktion.
Kan vara så. Dock så är Pro tyngst och har det minsta ”spåret” 🤷‍♂️ tror inte det har en jättestor påverkan. Kan dock vara olika iterationer och att man gjort förbättringar allt eftersom nya modeller släpps (och Tudor är kända att inte ändra/uppdatera på befintliga modeller)
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Själva konstruktionen är samma princip, dvs fjäderbelastad inställning. Dock så har vissa ett spår, några två, en tredje har brett spår, någon är matt, någon är polerad på insidan. Längden på mekanismen är olika. Vissa har 5 lägen, vissa 7 etc. Sedan är det skillnad på längden på spännet samt skillnad på låsbygeln. Vissa har logo och vissa text. Allt som allt blir det rätt många kombinationer.
7C5433EB-5699-44AA-BC2D-2B017BB67356.jpeg
3D7ED7F9-4362-48F0-95A8-DC504254AF20.jpeg
BE3E70FB-DCE6-4AD2-AA96-8787367DF4D6.jpeg
Intressant. Har inte tänkt på det förut.
Pro har ett spår noterade jag dvs det i mitten.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Kan vara så. Dock så är Pro tyngst och har det minsta ”spåret” 🤷‍♂️ tror inte det har en jättestor påverkan. Kan dock vara olika iterationer och att man gjort förbättringar allt eftersom nya modeller släpps (och Tudor är kända att inte ändra/uppdatera på befintliga modeller)

Utifrån release:
1. Brons/Brons/ inga spår/41mm
2. Pro/Metall/ett spår)/39mm/
3. Ranger/Metall/inga spår /39mm (samma som Brons)
4. P39/Titan/två spår/39mm

Min gissning skulle också ligga på olika iterationer, men eftersom Brons och Ranger har samma lösning finns ingen konsekvens. Sedan kan man undra varför den nya GMT'n inte fick en T-fit? Även svårt att säga vilken klocka som är tyngst eftersom det är headweight som är viktigt och inte totalvikten som nämns i alla specar. 🤷🏻‍♂️
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Utifrån release:
1. Brons/Brons/ inga spår/41mm
2. Pro/Metall/ett spår)/39mm/
3. Ranger/Metall/inga spår /39mm (samma som Brons)
4. P39/Titan/två spår/39mm

Min gissning skulle också ligga på olika iterationer, men eftersom Brons och Ranger har samma lösning finns ingen konsekvens. Sedan kan man undra varför den nya GMT'n inte fick en T-fit? Även svårt att säga vilken klocka som är tyngst eftersom det är headweight som är viktigt och inte totalvikten som nämns i alla specar. 🤷🏻‍♂️
Jag upplever att T-Fit på Pro känns aningen mer stabil/gedigen än den på Pelagosen.
Har nog med vikten och materialet att göra men noterade att Pelagosens justering rörde på sig och bytte spår när man tog av eller satte på sig klockan.
Kan mycket väl vara ett handhavande fel.
Tudortorsdag btw
0DED5BE5-BFA0-4B86-BD40-0A78CE00917F.jpeg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Blev riktigt bra med två till att börja med så tänkte känna in det läget först.
Men tänkte även prova med fyra i helgen.
En halvlänk är ju strax under 0,6 så det är lite utav ett finlir men vad gör man inte för en optimal passform :)
@Cosmo utbildar barn i helgen om den pärfekta passformen

Trevlig helg önskar jag och min nykomling 😍 Första intrycket av denna är att den verkligen kommer användas, ofta! 😊
B6221B13-DE11-4CEA-AE33-00F8CA245016.jpeg
Grattis, den är riktigt bra. Blir i mitt tycke grym med gummit.
 

Urniss1

Cartier
2-Faktor
Topp