• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ajfa

Cartier
2-Faktor
Smaken är så klart olika. Vad har du för klockor i övrigt? Spontant tror jag inte det är en bra match. Proportionerna gör BB54 mer fyrkantig än långsmal. Och då kommer den upplevas som mycket liten på en stor handled. Min rekommendation skulle vara 43mm på din handled som minsta storlek.

Se nedan som riktlinje, tycke och smak gör att man kan ändra gränserna upp/ner. Och olika modeller kan upplevas små/stora trots samma omkrets. Vit färg = upplevs större. Svart färg = upplevs mindre.

Utgå från:
16-17cm = 36-39mm
17,5-19cm = 40-43mm
20-22= 43-47mm
43mm som MINSTA storlek? Svårt att se att det skulle gälla för någon öht..

Tror 40 säkert funkar hur bra som helst för dig @Hammars, och du hade nästan garanterat kunna bära en 54:a med utan att det skulle vara något märkligt. Testa om du kan.

Saxar bild från Reddit, BB54 på 20cm+ handled.

bb54-looks-great-even-on-big-wrists-v0-fpvqbdpt7bac1.jpeg
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
43mm som MINSTA storlek? Svårt att se att det skulle gälla för någon öht..

Tror 40 säkert funkar hur bra som helst för dig @Hammars, och du hade nästan garanterat kunna bära en 54:a med utan att det skulle vara något märkligt. Testa om du kan.

Saxar bild från Reddit, BB54 på 20cm+ handled.

bb54-looks-great-even-on-big-wrists-v0-fpvqbdpt7bac1.jpeg
Smaken är olika, det där ser för jäkligt ut rent estetiskt enligt mig. Då det är en personlig reflektion så finns det ingenting att debattera. Upp till varje person. Tanken med mitt inlägg var en guidening till en ny användare på KS. Men det finns de som envisas med både för små eller stora klockor. Tex att använda en Panerai på 16cm handled har också förekommit. Gillar man det så kör på. Så självklart är det bara att testa på.
 

ajfa

Cartier
2-Faktor
Smaken är olika, det där ser för jäkligt ut rent estetiskt enligt mig. Då det är en personlig reflektion så finns det ingenting att debattera. Upp till varje person. Tanken med mitt inlägg var en guidening till en ny användare på KS. Men det finns de som envisas med både för små eller stora klockor. Tex att använda en Panerai på 16cm handled har också förekommit. Gillar man det så kör på. Så självklart är det bara att testa på.
Ja det var nog just därför jag var snabb på att visa upp ett exempel där en mindre klocka funkar på en större handled (i min värld, iaf) då jag tror att det är precis sånna där inlägg till nya användare som cementerar rätt förlegade tankar kring storlek på ur. Med det sagt så är ju det bästa alltid att testa, man ska ju själv känna att det känns bra.
Ps. kanske OT, men Panerai på 16cm handled nedan, tyckte det funkar.

IMG_4941.jpg
 

NKS

Omega
2-Faktor
Ja det var nog just därför jag var snabb på att visa upp ett exempel där en mindre klocka funkar på en större handled (i min värld, iaf) då jag tror att det är precis sånna där inlägg till nya användare som cementerar rätt förlegade tankar kring storlek på ur. Med det sagt så är ju det bästa alltid att testa, man ska ju själv känna att det känns bra.
Ps. kanske OT, men Panerai på 16cm handled nedan, tyckte det funkar.

IMG_4941.jpg
Inte helt proportionerligt vilket får mig att vilja ställa en seriös OT-fråga; kallas Panerai för Panna med syfte på stekpanna? Nästan att ett stekt ägg ryms innanför glasringen.
 

Hammars

Omega
43mm som MINSTA storlek? Svårt att se att det skulle gälla för någon öht..

Tror 40 säkert funkar hur bra som helst för dig @Hammars, och du hade nästan garanterat kunna bära en 54:a med utan att det skulle vara något märkligt. Testa om du kan.

Saxar bild från Reddit, BB54 på 20cm+ handled.

bb54-looks-great-even-on-big-wrists-v0-fpvqbdpt7bac1.jpeg

Man tackar. Jag ska ta och prova en på armen i dagarna. Men det ser bra ut på bilden ja.
 

Hammars

Omega
Smaken är så klart olika. Vad har du för klockor i övrigt? Spontant tror jag inte det är en bra match. Proportionerna gör BB54 mer fyrkantig än långsmal. Och då kommer den upplevas som mycket liten på en stor handled. Min rekommendation skulle vara 43mm på din handled som minsta storlek.

Se nedan som riktlinje, tycke och smak gör att man kan ändra gränserna upp/ner. Och olika modeller kan upplevas små/stora trots samma omkrets. Vit färg = upplevs större. Svart färg = upplevs mindre.

Utgå från:
16-17cm = 36-39mm
17,5-19cm = 40-43mm
20-22= 43-47mm

Jag letar efter en mindre klocka, jag har flera lite större. Därför jag tror denna Tudor skulle kunna passa mig.
 

BengtÅke

Breitling
Någon som har koll på hur tillgängligheten är på en svart Pelagos FXD.
Är det bara glida in till närmsta AD? Eller hur länge behöver man vänta
 
Topp