• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
IMG_6950.jpeg
IMG_6953.jpeg
IMG_6954.jpeg
Nu var det länge sedan jag postade här. Jag är nästan framme vid årsdagen och klockan har suttit på hela tiden. Men tyvärr måste jag nu ta av klockan då jag fått utslag och eksem av den.
Min 58a har varit med och hängt med på allt jag gjort, vilket inte har varit några överdriva äventyr utan mer Svensson grejer. Den har även sovits med badats med och duschats med, den har inte tagits av förutom att ställa om den!
Hur som haver så har den klarat av det här året galant. Den håller tiden otroligt bra jag har ställt om den fyra eller fem gånger under det här året inklusive vinter och sommartid.

Skicket är fortfarande skitbra. Det som slitits är spännet och lite på armbandet från deskdiving och liknande.

Så vad säger framtiden, ska den stanna?

För ett par dagar sedan så var svaret 100% JA den ska stanna. Men med det utslag som jag nu fått så måste jag avvakta och se hur det utvecklas. Jag hoppas det räcker med en liten (med betoning på liten vila ifrån klockor) och huden bara behöver en paus. Och jag ska sluta sova med den när den väl börjat bäras igen.

Skulle det inte gå med 58an så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Blir det så är det, den dagen, den sorgen. Tyvärr gillar jag inte klockor i titan då de inte har någon vikt. Men i värsta fall får jag väl prova Pelagos 39 igen.

Det ända negativa jag har ”stört mig på” under året är avsaknaden av datum (jag tittar förgäves på klockan vid brödhyllan..) och att det inte finns t-fit. Sen hade jag föredragit lite bättre grepp på vridningen men det är inget som stört mig, mer att det hade varit nice to have. Annars har jag faktiskt inget att klaga på.

Så det blev lite kortare än tänkt då 11 juli var årsdagen. Och som ni troligtvis förstått så är jag otroligt nöjd men just nu skaver vår relation lite pga utslaget.

IMG_6947.jpeg
IMG_6948.jpeg
Kan du inte bara ta av den när du ska sova? Annars får ju aldrig huden vila där
 

Rovan

Omega
2-Faktor
IMG_6950.jpeg
IMG_6953.jpeg
IMG_6954.jpeg
Nu var det länge sedan jag postade här. Jag är nästan framme vid årsdagen och klockan har suttit på hela tiden. Men tyvärr måste jag nu ta av klockan då jag fått utslag och eksem av den.
Min 58a har varit med och hängt med på allt jag gjort, vilket inte har varit några överdriva äventyr utan mer Svensson grejer. Den har även sovits med badats med och duschats med, den har inte tagits av förutom att ställa om den!
Hur som haver så har den klarat av det här året galant. Den håller tiden otroligt bra jag har ställt om den fyra eller fem gånger under det här året inklusive vinter och sommartid.

Skicket är fortfarande skitbra. Det som slitits är spännet och lite på armbandet från deskdiving och liknande.

Så vad säger framtiden, ska den stanna?

För ett par dagar sedan så var svaret 100% JA den ska stanna. Men med det utslag som jag nu fått så måste jag avvakta och se hur det utvecklas. Jag hoppas det räcker med en liten (med betoning på liten vila ifrån klockor) och huden bara behöver en paus. Och jag ska sluta sova med den när den väl börjat bäras igen.

Skulle det inte gå med 58an så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Blir det så är det, den dagen, den sorgen. Tyvärr gillar jag inte klockor i titan då de inte har någon vikt. Men i värsta fall får jag väl prova Pelagos 39 igen.

Det ända negativa jag har ”stört mig på” under året är avsaknaden av datum (jag tittar förgäves på klockan vid brödhyllan..) och att det inte finns t-fit. Sen hade jag föredragit lite bättre grepp på vridningen men det är inget som stört mig, mer att det hade varit nice to have. Annars har jag faktiskt inget att klaga på.

Så det blev lite kortare än tänkt då 11 juli var årsdagen. Och som ni troligtvis förstått så är jag otroligt nöjd men just nu skaver vår relation lite pga utslaget.

IMG_6947.jpeg
IMG_6948.jpeg
Låter definitivt som att det är ”dosen som är giftet”.

Låt huden vila när du sover och exempelvis efter dusch så borde utslagen lugna ned sig/försvinna. Hade det varit tal om allergi borde ju besvären komma även vid normal/lite användning 👍
 

_bb58_

Cartier
Låter definitivt som att det är ”dosen som är giftet”.

Låt huden vila när du sover och exempelvis efter dusch så borde utslagen lugna ned sig/försvinna. Hade det varit tal om allergi borde ju besvären komma även vid normal/lite användning 👍
Jag skulle ju gå all in under ett år vilket innebar att aldrig ta av den så förhoppningsvis kan det bli bättre när jag låter armen ”vila” mer.
 

CeDDan

Omega
2-Faktor
Vilket gummi skulle ni säga har bäst passform till en BB41 monochrome om man bortser från originalgummit från Tudor?
(Vart köper man ett originalgummi förresten, har försökt googla)

Trevlig lördag på er
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
IMG_6950.jpeg
IMG_6953.jpeg
IMG_6954.jpeg
Nu var det länge sedan jag postade här. Jag är nästan framme vid årsdagen och klockan har suttit på hela tiden. Men tyvärr måste jag nu ta av klockan då jag fått utslag och eksem av den.
Min 58a har varit med och hängt med på allt jag gjort, vilket inte har varit några överdriva äventyr utan mer Svensson grejer. Den har även sovits med badats med och duschats med, den har inte tagits av förutom att ställa om den!
Hur som haver så har den klarat av det här året galant. Den håller tiden otroligt bra jag har ställt om den fyra eller fem gånger under det här året inklusive vinter och sommartid.

Skicket är fortfarande skitbra. Det som slitits är spännet och lite på armbandet från deskdiving och liknande.

Så vad säger framtiden, ska den stanna?

För ett par dagar sedan så var svaret 100% JA den ska stanna. Men med det utslag som jag nu fått så måste jag avvakta och se hur det utvecklas. Jag hoppas det räcker med en liten (med betoning på liten vila ifrån klockor) och huden bara behöver en paus. Och jag ska sluta sova med den när den väl börjat bäras igen.

Skulle det inte gå med 58an så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Blir det så är det, den dagen, den sorgen. Tyvärr gillar jag inte klockor i titan då de inte har någon vikt. Men i värsta fall får jag väl prova Pelagos 39 igen.

Det ända negativa jag har ”stört mig på” under året är avsaknaden av datum (jag tittar förgäves på klockan vid brödhyllan..) och att det inte finns t-fit. Sen hade jag föredragit lite bättre grepp på vridningen men det är inget som stört mig, mer att det hade varit nice to have. Annars har jag faktiskt inget att klaga på.

Så det blev lite kortare än tänkt då 11 juli var årsdagen. Och som ni troligtvis förstått så är jag otroligt nöjd men just nu skaver vår relation lite pga utslaget.

IMG_6947.jpeg
IMG_6948.jpeg
Ofta uppstår allergiska reaktioner pga. hudkräm, parfym etc. som lagt sig under klockan. Testa att skölja och tvätta med tvål och varmt vatten.
 

_bb58_

Cartier
Ofta uppstår allergiska reaktioner pga. hudkräm, parfym etc. som lagt sig under klockan. Testa att skölja och tvätta med tvål och varmt vatten.
Använder inget sånt. Men jag hoppas att om armen vila får vila från klocka ett par dagar så kanske det löser sig.

Sneglar nu på vilka alternativ som annars finns. Tyvärr är det ju inte världens roligaste utbud av titanklockor (i min mening).
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Använder inget sånt. Men jag hoppas att om armen vila får vila från klocka ett par dagar så kanske det löser sig.

Sneglar nu på vilka alternativ som annars finns. Tyvärr är det ju inte världens roligaste utbud av titanklockor (i min mening).
P39 är i min mening den bästa Tudor släppt, FXD modellerna är inte fy skam heller. Hoppas det löser sig
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
@_bb58_ - Husk at årsaken til utslettet kan ha følgende årsaker, eller en kombinasjon av dem:

1. Lenken kan ha et lite felt som ikke er polert/børstet bra nok, og som irriterer huden
2. Stål inneholder nikkel, og noen utvikler nikkelallergi når de blir eldre, pga. eksponering overfor nettopp nikkel
3. Stålblandingen for akkurat DIN lenke er produsert feil der den har litt for mye nikkel på ett bestemt felt på lenken

Hvis 1, så kan du se om dette feltet kan poleres/børstes litt. Hvis 3, så kan det hjelpe å bytte inn lenken med en annen. Hvis 3, så er det bare en ting som hjelper; redusere eksponeringstiden...men man bør holde seg borte fra nikkel så godt man kan.
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Använder inget sånt. Men jag hoppas att om armen vila får vila från klocka ett par dagar så kanske det löser sig.

Sneglar nu på vilka alternativ som annars finns. Tyvärr är det ju inte världens roligaste utbud av titanklockor (i min mening).
Värt att kolla på RZE tycker jag. Syrran har en gul endeavour som jag köpte åt henne på forumet, den är väldigt nice.
 

_bb58_

Cartier
@_bb58_ - Husk at årsaken til utslettet kan ha følgende årsaker, eller en kombinasjon av dem:

1. Lenken kan ha et lite felt som ikke er polert/børstet bra nok, og som irriterer huden
2. Stål inneholder nikkel, og noen utvikler nikkelallergi når de blir eldre, pga. eksponering overfor nettopp nikkel
3. Stålblandingen for akkurat DIN lenke er produsert feil der den har litt for mye nikkel på ett bestemt felt på lenken

Hvis 1, så kan du se om dette feltet kan poleres/børstes litt. Hvis 3, så kan det hjelpe å bytte inn lenken med en annen. Hvis 3, så er det bare en ting som hjelper; redusere eksponeringstiden...men man bør holde seg borte fra nikkel så godt man kan.
Nu är det från baklocket som jag fått utslaget så att byta länk hjälper tyvärr inte. Dock minskade utslaget någon timme efter klockan togs av men det värsta är kvar. Jag misstänker att nickel är boven i dramat och som du då säger så finns egentligen bara en lösning och det är att hålla sig borta från det.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Nu är det från baklocket som jag fått utslaget så att byta länk hjälper tyvärr inte. Dock minskade utslaget någon timme efter klockan togs av men det värsta är kvar. Jag misstänker att nickel är boven i dramat och som du då säger så finns egentligen bara en lösning och det är att hålla sig borta från det.
Men sitt lite i båten för guds skull. Har du burit klockan dygnet runt i ett år vore det snarast väldigt märkligt om du inte fått en hudirritation. Att direkt anta att det skulle vara nickelallergi låter väldigt dramatiskt. Lufta handleden nån vecka, tvätta klockan ett varv och sluta den sov med klockan på så ska du se att det löser sig.
 

Rovan

Omega
2-Faktor
Men sitt lite i båten för guds skull. Har du burit klockan dygnet runt i ett år vore det snarast väldigt märkligt om du inte fått en hudirritation. Att direkt anta att det skulle vara nickelallergi låter väldigt dramatiskt. Lufta handleden nån vecka, tvätta klockan ett varv och sluta den sov med klockan på så ska du se att det löser sig.
Instämmer till fullo! Ett års konstant ”mekaniskt” slitage/friktion på huden är boven. Ta det lugnt ett tag så kommer det funka med klockan igen. Och som sagt; ta av den när du ska sova

Testa att ha ett par skor på dig dygnet runt i ett helt år. Oavsett hur sköna de är kan jag garantera någon form av hudåkomma 😅
 

_bb58_

Cartier
Instämmer till fullo! Ett års konstant ”mekaniskt” slitage/friktion på huden är boven. Ta det lugnt ett tag så kommer det funka med klockan igen. Och som sagt; ta av den när du ska sova

Testa att ha ett par skor på dig dygnet runt i ett helt år. Oavsett hur sköna de är kan jag garantera någon form av hudåkomma 😅
Men sitt lite i båten för guds skull. Har du burit klockan dygnet runt i ett år vore det snarast väldigt märkligt om du inte fått en hudirritation. Att direkt anta att det skulle vara nickelallergi låter väldigt dramatiskt. Lufta handleden nån vecka, tvätta klockan ett varv och sluta den sov med klockan på så ska du se att det löser sig.
Haha det kanske låter mer dramatiskt än det är men. Jag har tidigare drabbats av utslag från andra klockor men då av spännet. Samt att det finns andra saker som inte jag inte behöver dela med mig av här. Men ja det finns en chans att det inte är pga nickel. Men nu var det inte därför jag postade men det verkar vara det som alla valde att fokusera på från vad jag skrev så. Nu stänger vi snacket kring utslag osv.
 

Zac B

Breitling
Jag har testat alla BB58 förutom guldaren (dvs svart, blå, brons, silver) och haft två Sub, varav en har jag kvar än idag. Objektivt sett så är absolut BB58 en bättre klocka med ett grymt urverk och kvalitet för en mycket mindre peng än en Sub. Däremot så har Suben en otrolig charm och skön vintagekänsla som jag personligen gillar.

Jag har ingen BB58 kvar i samlingen och de stannade aldrig längre än 2-3 mån som mest. Däremot har jag kvar min Sub 76100 som jag haft i 1,5 år nu, och det säger väl nånting antar jag. Om man vill åt charmen med en äldre dykarklocka med vintagekänsla, men ändå är ok med lite rassliga länkar, bezels som inte klickar och det dyrare priset, då kan jag verkligen rekommendera en Sub!
IMG_8972.jpeg
Aa, kan tänka mig det, det är nånting speciellt med dem. Bb är ju extremt bra för pris och vad man får men kan känna ibland att den saknar den karaktären som subarna har…
 

Zac B

Breitling
Jag har haft båda samtidigt och sålde BB58 för att den ratades till förmån för flingan nästan varje gång. Med det sagt så hänger det helt och hållet på förväntningarna man har. Om man accepterar eller gillar den enklare, lite rassligare känslan i en vintageklocka så är det en no-brainer. Men om du är typen som är van vid och förväntar dig samma tunga solida känsla som i en modern klocka med en tight klickande vridring (och/eller mäter gångavvikelse stup i kvarten) och inte är beredd att acceptera att en 70-80-tals-klocka är något annat så är 58an ett mycket bättre sätt att få vintagekänsla.
Ja, precis. Blir svårt nu, kanske får överväga att låta bb gå… men det jag kan tycka är lite jobbigt är utbudet av att testa vintage/äldre klockor i Sverige. Ganska dåligt utbud om man spanat in en speciell modell. Får väl bli nästa trip utanför det avlånga. Tack för din synvinkel!
 
Topp