• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ajfa

Cartier
2-Faktor
IMG_7248.jpg

Bild från tidigare i veckan - kvällssolen gör sitt. Glad TT vänner!
 

olarsson

Cartier
2-Faktor
Funderade på att sälja den här nu när den fått svart sällskap i lådan i form av FXD cycling, men den är för bra för det. Den får nog stanna.

(Däremot (heads-up) är min North Flag uttagen 2021 på väg ut på annons bara jag får tummen loss att fota den...)

#torsdag

IMG_3789.jpeg
 

Zac B

Breitling
Tja! Tänkte kika med gänget här, någon som har gjort hoppet från en bb58 till en tudor sub? Och vad är åsikterna! Vill ha lite mer vintage känsla.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Tja! Tänkte kika med gänget här, någon som har gjort hoppet från en bb58 till en tudor sub? Och vad är åsikterna! Vill ha lite mer vintage känsla.
Jag har haft båda samtidigt och sålde BB58 för att den ratades till förmån för flingan nästan varje gång. Med det sagt så hänger det helt och hållet på förväntningarna man har. Om man accepterar eller gillar den enklare, lite rassligare känslan i en vintageklocka så är det en no-brainer. Men om du är typen som är van vid och förväntar dig samma tunga solida känsla som i en modern klocka med en tight klickande vridring (och/eller mäter gångavvikelse stup i kvarten) och inte är beredd att acceptera att en 70-80-tals-klocka är något annat så är 58an ett mycket bättre sätt att få vintagekänsla.
 

_bb58_

Cartier
IMG_6950.jpeg
IMG_6953.jpeg
IMG_6954.jpeg
Nu var det länge sedan jag postade här. Jag är nästan framme vid årsdagen och klockan har suttit på hela tiden. Men tyvärr måste jag nu ta av klockan då jag fått utslag och eksem av den.
Min 58a har varit med och hängt med på allt jag gjort, vilket inte har varit några överdriva äventyr utan mer Svensson grejer. Den har även sovits med badats med och duschats med, den har inte tagits av förutom att ställa om den!
Hur som haver så har den klarat av det här året galant. Den håller tiden otroligt bra jag har ställt om den fyra eller fem gånger under det här året inklusive vinter och sommartid.

Skicket är fortfarande skitbra. Det som slitits är spännet och lite på armbandet från deskdiving och liknande.

Så vad säger framtiden, ska den stanna?

För ett par dagar sedan så var svaret 100% JA den ska stanna. Men med det utslag som jag nu fått så måste jag avvakta och se hur det utvecklas. Jag hoppas det räcker med en liten (med betoning på liten vila ifrån klockor) och huden bara behöver en paus. Och jag ska sluta sova med den när den väl börjat bäras igen.

Skulle det inte gå med 58an så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Blir det så är det, den dagen, den sorgen. Tyvärr gillar jag inte klockor i titan då de inte har någon vikt. Men i värsta fall får jag väl prova Pelagos 39 igen.

Det ända negativa jag har ”stört mig på” under året är avsaknaden av datum (jag tittar förgäves på klockan vid brödhyllan..) och att det inte finns t-fit. Sen hade jag föredragit lite bättre grepp på vridningen men det är inget som stört mig, mer att det hade varit nice to have. Annars har jag faktiskt inget att klaga på.

Så det blev lite kortare än tänkt då 11 juli var årsdagen. Och som ni troligtvis förstått så är jag otroligt nöjd men just nu skaver vår relation lite pga utslaget.

IMG_6947.jpeg
IMG_6948.jpeg
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tja! Tänkte kika med gänget här, någon som har gjort hoppet från en bb58 till en tudor sub? Och vad är åsikterna! Vill ha lite mer vintage känsla.
Jag har testat alla BB58 förutom guldaren (dvs svart, blå, brons, silver) och haft två Sub, varav en har jag kvar än idag. Objektivt sett så är absolut BB58 en bättre klocka med ett grymt urverk och kvalitet för en mycket mindre peng än en Sub. Däremot så har Suben en otrolig charm och skön vintagekänsla som jag personligen gillar.

Jag har ingen BB58 kvar i samlingen och de stannade aldrig längre än 2-3 mån som mest. Däremot har jag kvar min Sub 76100 som jag haft i 1,5 år nu, och det säger väl nånting antar jag. Om man vill åt charmen med en äldre dykarklocka med vintagekänsla, men ändå är ok med lite rassliga länkar, bezels som inte klickar och det dyrare priset, då kan jag verkligen rekommendera en Sub!
IMG_8972.jpeg
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
IMG_6950.jpeg
IMG_6953.jpeg
IMG_6954.jpeg
Nu var det länge sedan jag postade här. Jag är nästan framme vid årsdagen och klockan har suttit på hela tiden. Men tyvärr måste jag nu ta av klockan då jag fått utslag och eksem av den.
Min 58a har varit med och hängt med på allt jag gjort, vilket inte har varit några överdriva äventyr utan mer Svensson grejer. Den har även sovits med badats med och duschats med, den har inte tagits av förutom att ställa om den!
Hur som haver så har den klarat av det här året galant. Den håller tiden otroligt bra jag har ställt om den fyra eller fem gånger under det här året inklusive vinter och sommartid.

Skicket är fortfarande skitbra. Det som slitits är spännet och lite på armbandet från deskdiving och liknande.

Så vad säger framtiden, ska den stanna?

För ett par dagar sedan så var svaret 100% JA den ska stanna. Men med det utslag som jag nu fått så måste jag avvakta och se hur det utvecklas. Jag hoppas det räcker med en liten (med betoning på liten vila ifrån klockor) och huden bara behöver en paus. Och jag ska sluta sova med den när den väl börjat bäras igen.

Skulle det inte gå med 58an så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Blir det så är det, den dagen, den sorgen. Tyvärr gillar jag inte klockor i titan då de inte har någon vikt. Men i värsta fall får jag väl prova Pelagos 39 igen.

Det ända negativa jag har ”stört mig på” under året är avsaknaden av datum (jag tittar förgäves på klockan vid brödhyllan..) och att det inte finns t-fit. Sen hade jag föredragit lite bättre grepp på vridningen men det är inget som stört mig, mer att det hade varit nice to have. Annars har jag faktiskt inget att klaga på.

Så det blev lite kortare än tänkt då 11 juli var årsdagen. Och som ni troligtvis förstått så är jag otroligt nöjd men just nu skaver vår relation lite pga utslaget.

IMG_6947.jpeg
IMG_6948.jpeg
Sett till hur mycket klockan verkar använts kanske utslagen & eksemen beror på bakterier som funnits på huden samt klockan? Det samlas ju en del skit om klockan ständigt sitter på, särskilt vid dusch och sömn.
 

_bb58_

Cartier
Sett till hur mycket klockan verkar använts kanske utslagen & eksemen beror på bakterier som funnits på huden samt klockan? Det samlas ju en del skit om klockan ständigt sitter på, särskilt vid dusch och sömn.
Jo kanske, men vid dusch så tar jag av och tvättar klockan samt handleden så bakterierna bör inte vara ett problem.
 
Topp