• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

10 månader? Hur är det ställt med Tudor i Sverige? Finns ju i skyltfönster lite över allt i övriga Europa...!
Bra fråga! Jag frågade hur många de fått in under året och det var verkligen inte många (knappt en handfull!).
Rolex och Tudor stängde väl ner sin verksamhet ett rätt bra tag i början på kinesviruset, och sen när de gick igång igen så har de väl bara kört på halvfart, om jag fattat det rätt..

Bra fråga! Jag frågade hur många de fått in under året och det var verkligen inte många (knappt en handfull!).
Rolex och Tudor stängde väl ner sin verksamhet ett rätt bra tag i början på kinesviruset, och sen när de gick igång igen så har de väl bara kört på halvfart, om jag fattat det rätt..
Jo jag kan förstå att tillgången blivit begränsad pga Corona! Men märkligt att den finns på vissa platser att köpa över disk och att det är väntelista i Sverige! Hört fler exempel detta och Tudor bla med GMTn... Men men stort grattis till en trevlig klocka :) Väl värd att vänta på :)

Jo jag kan förstå att tillgången blivit begränsad pga Corona! Men märkligt att den finns på vissa platser att köpa över disk och att det är väntelista i Sverige! Hört fler exempel detta och Tudor bla med GMTn... Men men stort grattis till en trevlig klocka :) Väl värd att vänta på :)
GMT:n fanns på hyllan på Nymans förra veckan om någon är sugen. Rätt najs får man ju ändå påstå :)

Bild från tidigare idag men nu är jag åter med en BB36. Kände mig helt enkelt inte färdig med modellen! Får se hur det funkar att ha BB36 och BB58 i min ägo samtidigt. :D

IMG_20201020_144317.jpg

Nytt på armen dagen till ära.
Många har sagt det förut, men jag måste ändå säga att den är riktigt bra.
Tonen i tavlan, boettens storlek och tjocklek samt den icke-rassliga länken skapar tillsammans ett paket som är lätt att uppskatta!
Mycket pengar, javisst, men sammantaget känns den snudd på mycket prisvärd.
Nöjd!
20201021_104143.jpg
20201021_102130.jpg

Exakt, urmakare borrade det extra hålet. Istället för att slipa ned niten så gjorde han en liten infräsning på insidan av spännet.

Japp, nu sitter den som det ska. Vem kunde tro att 2mm kunde göra en sådan skillnad :)
Kan du ta lite fler bilder och visa slutresultatet ännu tydligare?
Det blev onekligen bra med det fjärde hålet. Men hur ser insidan på spännet ut? Blev det några battlescars eller ser det fabriksgjort ut?
Och vart vände du dig? Kostnad för jobbet?

Kan du ta lite fler bilder och visa slutresultatet ännu tydligare?
Det blev onekligen bra med det fjärde hålet. Men hur ser insidan på spännet ut? Blev det några battlescars eller ser det fabriksgjort ut?
Och vart vände du dig? Kostnad för jobbet?
Det blev helt klart battlescars. Deras resonemang var att det är bättre att modifiera spännet än att även slipa ner nitarna. Gjorde det hos Nymans men var en specialare, jag var försökskanin så fick ett bra pris. Vet inte vad det kostar i normala fall.
20200930_080150.jpg
20200930_080134.jpg

Söker en Black Bay 41mm Heritage verkar dock dåligt på beg marknaden.
BB58 verkar däremot finnas mer av.
Funderar på att slå till på en BB58 istället men är orolig för att den ska kännas liten.

Senast ändrad:
Söker en Black Bay 42mm Heritage verkar dock dåligt på beg marknaden.
BB58 verkar däremot finnas mer av.
Funderar på att slå till på en BB58 istället men är orolig för att den ska kännas liten.
Jag hade ett tag BB 41 Heritage och gillade den klockan mycket förutom att den bars tungt och klumpigt. Nu har jag köpt en BB58B och är nöjd med storleken och tyngden. Tror att problemet med BB 41mm är höjden och tyngden och inte att den är 41mm. BB58 känns inte mycket mindre än BB 41 Heritage i bredd.

Jag hade ett tag BB 41 Heritage och gillade den klockan mycket förutom att den bars tungt och klumpigt. Nu har jag köpt en BB58B och är nöjd med storleken och tyngden. Tror att problemet med BB 41mm är höjden och tyngden och inte att den är 41mm. BB58 känns inte mycket mindre än BB 41 Heritage i bredd.
Kan va så upplevde du även 41an som topptung?

Det blev helt klart battlescars. Deras resonemang var att det är bättre att modifiera spännet än att även slipa ner nitarna. Gjorde det hos Nymans men var en specialare, jag var försökskanin så fick ett bra pris. Vet inte vad det kostar i normala fall.
20200930_080150.jpg
20200930_080134.jpg
Tack! De fjärde hålen ser helt perfekta ut. Bra jobbat av dem. Insidan, tja inte riktigt lika proffsigt utfört, men visst det funkar.
Märkligt att de inte ville slipa ner nitarna tycker jag. Det är ju bara att ta en av de förmodade överblivna bitarna om man vill återställa. Eller köpa en till om alla redan nyttjas.
Som det borde ha varit från första början tycker jag, en länkbit hade kunnat vara utan nitar, alt så kunde de ha fräst spåret från början.

Tack! De fjärde hålen ser helt perfekta ut. Bra jobbat av dem. Insidan, tja inte riktigt lika proffsigt utfört, men visst det funkar.
Märkligt att de inte ville slipa ner nitarna tycker jag. Det är ju bara att ta en av de förmodade överblivna bitarna om man vill återställa. Eller köpa en till om alla redan nyttjas.
Som det borde ha varit från första början tycker jag, en länkbit hade kunnat vara utan nitar, alt så kunde de ha fräst spåret från början.
Det är inget man tänker på. Är väldigt litet så det ser värre ut på fotona. Jag sa att de kunde slipa ner en länkbit men urmakaren tyckte detta var snyggare. Då är det även "bara" spännet som modifierats och är enklare att återställa (dvs köpa nytt spänne).
Håller helt med att detta är ngt som borde kommit från fabrik. Enl. ADn så är det väldigt många som har problem med passformen.

Nytt på armen dagen till ära.
Många har sagt det förut, men jag måste ändå säga att den är riktigt bra.
Tonen i tavlan, boettens storlek och tjocklek samt den icke-rassliga länken skapar tillsammans ett paket som är lätt att uppskatta!
Mycket pengar, javisst, men sammantaget känns den snudd på mycket prisvärd.
Nöjd!
20201021_104143.jpg
20201021_102130.jpg
Läcker som Sören !

Ni med BB, hur upplever ni saknandet av datumkomplikation?
Nu är ju min sprillans för mig, men med 36:an jag hade gick det faktiskt över förväntan. Man behöver ju bara ha koll när man är på jobbet. Och kollar du på morgonen, så har du koll sen, resten av dagen. Eller en snabb refresh bara på datorn, så kommer du ihåg det sen.
Att det skänker symmetri är ju uppenbart, och att det går snabbare att ställa klockan, är en bonus.
Kort sagt; frågan är om inte fördelarna överväger nackdelarna.

Nu är ju min sprillans för mig, men med 36:an jag hade gick det faktiskt över förväntan. Man behöver ju bara ha koll när man är på jobbet. Och kollar du på morgonen, så har du koll sen, resten av dagen. Eller en snabb refresh bara på datorn, så kommer du ihåg det sen.
Att det skänker symmetri är ju uppenbart, och att det går snabbare att ställa klockan, är en bonus.
Kort sagt; frågan är om inte fördelarna överväger nackdelarna.
Okej, makes sense. Men kanske inte bestämma klockan att ha till semestern. Man glömmer lätt bort vad det är för dag och datum.

Okej, makes sense. Men kanske inte bestämma klockan att ha till semestern. Man glömmer lätt bort vad det är för dag och datum.
Nej, har man behov av att ha koll på dag och datum på semestern så är det väl inte rätt klocka. Personligen tycker jag att semesterkänslan är på riktigt först när man inte längre har koll på vilken dag det är, eller åtminstone inte datum just på semestern. Så ur den aspekten är den väl då alldeles utmärkt, på sätt och vis.

Jag skulle nog säga att den ändå inte är en semesterklocka för mig, för att den är för fin. G-shock är mer passande för egen del med tanke på vad jag brukar ha för mig.

Ni med BB, hur upplever ni saknandet av datumkomplikation?
Jag skulle säga att det kan vara drygt ibland när man är på jobbet (jag använder klockan ganska mycket både för tid och datum i vanliga fall), men jag tycker samtidigt att klockan får en symmetri och en känsla som jag inte tror att den hade haft om den haft datum. Och även om det var lite frustrerande i början så älskar jag den, och jag skulle inte vilja byta den mot en lika dan fast med datum om det fanns. :)

Tillbaka
Topp