Hur (bra) exakt den funkar i praktiken törs jag inte svara på. Jag läste villkoren några ggr innan jag köpte min 58:a. Viktigt är att du betalar på rätt sätt, dvs via kort eller paypal. Inte banköverföring, men det är det inte så många säljare som kräver.
Sen om det blir problem, ja då får man ta det då. Det jag har lärt mig av ebay-tvister är att det MÅSTE bli rätt när du väljer att klaga. Tänk igenom innan du gör det, för du har bara EN chans. Gör du fel är du rökt. Åtminstone var det så tidigare.
Du kan också bara antingen klaga via paypal, om du nyttjat den metoden, eller via ebay. Välj själv.
Personligen har jag ledsnat på paypal. Avgifterna blir höga och när ebay har moneyback garanti så blir ju effekten densamma. Kreditkortet man betalar med är ändå detsamma i slutänden.
Ett dilemma med att handla klockor från ebay är enligt min erfarenhet att säljaren ofta är en människa som köpt sig en fin klocka utan något större intresse av den, vilket gör att den
- kan vara dåligt beskriven
- kan vara rätt tufft använd
- (kan också vara i det närmaste oanvänd)
- ofta har dåliga bilder
- säljaren inte förstår vad man vill se om man ber om bättre foton på den
Min erfarenhet av rätt många köp över åren från olika forum är att på ett forum är intresset för det man säljer generellt sett större, vilket påverkar punkterna positivt i listan ovan.
Min 58:a kom fullset, knappt använd, delvis med plasten kvar, och med inköpskvitto från AD. Som jag vill ha det.