• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är sugen på fler band till Tudorn gummi läder samt canvas.
Tror ni att det grå Hirsch dödar klockan?
BE58B341-E890-4994-9A3B-DA7802BBD2C5.jpeg

66DD7E95-A325-4712-B9E4-054FC5443C6A.jpeg
Bandet ser schysst ut, men spännet galet trist. Jag har gått på Tudors eget viklås, gillar looken och känslan av original.
Tricket blir sen att hitta läder som passar med originallåset. Den ena remmen hos originalet är rätt kort, medan den andra i gengäld är rätt lång.

Efter 2,5 månader med den blåa 58:an kommer här mina tankar jag haft om den.

Efter att ägt 2 stycken svarta var det dags att testa den blåa och första tanken var att denna var mycket bättre.

Sedan efter någon månad kom "meh-känslan", som @ironcastle skrev så saknar denna den varma tonen hos den svarta och förlorar lite av charmen.

Efter att nu använt klockan varje dag denna vecka har det svängt igen, klockan är perfekt :)
Visst kan den kännas lite tråkig men på samma gång är den riktigt bra, lite som en 214270.

Bonusbild:
20201029_100653.jpg
Verkligen en helt annan klocka. Visst kan man ana och se att det kan vara samma modell, men det enda som är riktigt likt är ju faktiskt formen på boett och tavla/visare. Känslan, åtminstone på bild, är en helt annan.

När den svarta andas vintage ger denna snarare tonerna av en modern stålsportklocka tycker jag.

Bandet ser schysst ut, men spännet galet trist. Jag har gått på Tudors eget viklås, gillar looken och känslan av original.
Tricket blir sen att hitta läder som passar med originallåset. Den ena remmen hos originalet är rätt kort, medan den andra i gengäld är rätt lång.
Ja tyvär en smäll man får ta vid bandbyte har ett Tudor Nato kanske det låset passar men inte direkt kul det heller.

Hur är tillgången på gilt/svart BB58 ftån svenska AD's? Var ett tag sen nu jag kollade, månne har introduktionen av den blå gjortatt det lättat lite på trycket...

Jag var inne på Bergströms Ur i GBG för 2-3 veckor sen och dom hade till min förvåning 2 års väntelista på den svarta. Fick inte ens sätta upp mig.
Dom mumlade något om att Tudor inte hade producerat så mycket under Coronakrisen... Går ju att hitta beggat och hos gråhandlare men priserna är ju väl tilltagna nu.

Är också på jakt efter en svart vid bra tillfälle, men jag har ingen brådska och hoppas på att priserna kommer igen.

Jag börjar bli intresserad av en Tudor kronograf, typ som 79160 eller liknande.
Finns det nån som har bra koll på dessa och liknande referenser som kunde skriva ett par rader om vad man ska kolla efter, fallgropar och styrkor, hur mkt de bör kosta osv?
Egentligen tycker jag att uppemot 60-70k är för mkt och skulle gärna se några alternativ kring typ 40k eller så, men det kanske är att hoppas på för mkt?
Når åt detta hållet alltså:
Tack på förhand!
6B4BF378-15E7-4E61-8696-252382A0C2CE.jpeg

Jag börjar bli intresserad av en Tudor kronograf, typ som 79160 eller liknande.
Finns det nån som har bra koll på dessa och liknande referenser som kunde skriva ett par rader om vad man ska kolla efter, fallgropar och styrkor, hur mkt de bör kosta osv?
Egentligen tycker jag att uppemot 60-70k är för mkt och skulle gärna se några alternativ kring typ 40k eller så, men det kanske är att hoppas på för mkt?
Når åt detta hållet alltså:
Tack på förhand!
6B4BF378-15E7-4E61-8696-252382A0C2CE.jpeg
Hittar du en Big Block för runt 40k så hojta, då tar jag en till ;)

@thomastheswede har skrivit en femplus-guide: https://klocksnack.se/threads/tudor-big-block-en-översikt.105711/

Min 79180 hälsar :)
PSX_20200106_113811.jpg

Jag var inne på Bergströms Ur i GBG för 2-3 veckor sen och dom hade till min förvåning 2 års väntelista på den svarta. Fick inte ens sätta upp mig.
Dom mumlade något om att Tudor inte hade producerat så mycket under Coronakrisen... Går ju att hitta beggat och hos gråhandlare men priserna är ju väl tilltagna nu.

Är också på jakt efter en svart vid bra tillfälle, men jag har ingen brådska och hoppas på att priserna kommer igen.
Jag har heller ingen brådska, men 2 års väntelista för en enkel dykare är lite skrattretande eller hur? 😂🤷‍♂️

Ytterligare några frågor:
Jag har för mig att jag läste att det går att byta bezel på Bigblock men nu hittar jag inte detta. Har jag drömt?
Det känns som om många föredrar 791XX framför 792XX. Stämmer det och vad är det som gör att folk tycker att 791 är bättre isf?

Mycket psykologi med när man ser en modell som säljs frekvent börjar man bli orolig vad är den värd, kommer jag förlora osv. Det är ändå ingen dyr klocka inom parantes, man kan på sin höjd har gjort ett par tusen kr Max. Lika lite förlorar man. Det där stagnerar till slut . BB 58an är en grym klocka . Det såldes också frekvent många blå när de var helt ny utkomna .Antingen gillar man sin klocka eller så är man orolig för värdet eller så gillar man den inte. För mig passar den inte storleksmässigt

Ju mer jag letar desto mer osäker blir jag på vilket utförande jag gillar mest. Ena sekunden är det 79180 med svart tavla, för att i nästa sekund ändras till 79160 med silvertavla. Fast oavsett vilken ring så tror jag att jag hade velat ha en med silvertavla först och främst.
Det är jobbigt också att spana på C24, för egentligen hade man ju velat inspektera skicket irl. Svårt med denna typen av lite äldre klockor på C24 tycker jag.
Sen är ju frågan om man måste ha fullset eller om man ska koncentrera sig på att hitta en i rätt skick. Klart skick är viktigast egentligen...

Jag har för mig att jag läste att det går att byta bezel på Bigblock men nu hittar jag inte detta. Har jag drömt?
Det känns som om många föredrar 791XX framför 792XX. Stämmer det och vad är det som gör att folk tycker att 791 är bättre isf?
Det går att byta, vet inte hur lätt/svårt det är jmf med att få loss en bezel på en gammal Sub vilket ju är plättlätt.

791=plexi och 792 är safir. 791 har Big Block-boett medan 792 har rn lite mer slimmad form.

Problemet med 792xx är nog att rätt mycket av marknaden är Tiger-varianter och helt ärligt så störtdyker taveldesignen ner i djupaste Tudorkällaren rätt fort. Sen är ju Rolex-känslan & kopplingen betydligt starkare i 791xx, 792xx känns inte lika mycket oyster, boetten är inte lika skarp, och länkarna blir fan så mycket fulare när man går från Rolexdelarna. Men det sagt, en tidig 792xx som är lite slimmare än BigBlocken men ändå snarlik hade jag gärna lagt till samlingen. Osäker på hur mycket billigare dessa är dock? Är väl framförallt Tiger-varianter som kryper ner i ditt ideala prisläge.

Ju mer jag letar desto mer osäker blir jag på vilket utförande jag gillar mest. Ena sekunden är det 79180 med svart tavla, för att i nästa sekund ändras till 79160 med silvertavla. Fast oavsett vilken ring så tror jag att jag hade velat ha en med silvertavla först och främst.
Det är jobbigt också att spana på C24, för egentligen hade man ju velat inspektera skicket irl. Svårt med denna typen av lite äldre klockor på C24 tycker jag.
Sen är ju frågan om man måste ha fullset eller om man ska koncentrera sig på att hitta en i rätt skick. Klart skick är viktigast egentligen...
Personligen tycker jag att den snyggaste är 79170 dvs den vridbara. Helt unik jmf med t.ex. Daytona och en härlig hybridlook mellan Sub och Chrono.

Jag kör på svarta ringar, mindre förtjust i stålringen på 79180.

1604228066326.jpeg

Det går att byta, vet inte hur lätt/svårt det är jmf med att få loss en bezel på en gammal Sub vilket ju är plättlätt.

791=plexi och 792 är safir. 791 har Big Block-boett medan 792 har rn lite mer slimmad form.
Du ska definitivt inte räkna med att man ska att sitta som hemmapulare och byta bezel fram och tillbaka på en BigBlock som du gör på en Sub.

Personligen tycker jag att den snyggaste är 79170 dvs den vridbara. Helt unik jmf med t.ex. Daytona och en härlig hybridlook mellan Sub och Chrono.

Jag kör på svarta ringar, mindre förtjust i stålringen på 79180.

1604228066326.jpeg
I see!
Jag har mest dykare för övrigt, och jag har aldrig ägt en kronograf. Jag tycker på nåt vis att en kronograf ska ha tachymeterskalan, så jag är inte särskilt sugen på just vridringen på 79170. Jag köper dock ditt resonemang!

I see!
Jag har mest dykare för övrigt, och jag har aldrig ägt en kronograf. Jag tycker på nåt vis att en kronograf ska ha tachymeterskalan, så jag är inte särskilt sugen på just vridringen på 79170. Jag köper dock ditt resonemang!
Med vridbar bezel på en kronograf så kan du hålla koll på två tidtagningar samtidigt - smidigt
Tachymetre ser kanske trevlig ut men den används aldrig

Problemet med 792xx är nog att rätt mycket av marknaden är Tiger-varianter och helt ärligt så störtdyker taveldesignen ner i djupaste Tudorkällaren rätt fort. Sen är ju Rolex-känslan & kopplingen betydligt starkare i 791xx, 792xx känns inte lika mycket oyster, boetten är inte lika skarp, och länkarna blir fan så mycket fulare när man går från Rolexdelarna. Men det sagt, en tidig 792xx som är lite slimmare än BigBlocken men ändå snarlik hade jag gärna lagt till samlingen. Osäker på hur mycket billigare dessa är dock? Är väl framförallt Tiger-varianter som kryper ner i ditt ideala prisläge.
Inser att det är 791 som gäller av precis de anledningar du nämner. Inte många roliga 792 på C24...
Sen har jag kommit till sans och accepterat prisläget. Inser att jag var fel ute och det är väl bara till att öppna lädret om nåt trevligt exemplar dyker upp.

Tillbaka
Topp