Rolex Submariner 14060M - Should I Stay or Should I Go!?
Jag hade min Rolex 14060M Two-liner i en månad. Den gick i mitt tycke från mycket bra skick till mindre bra efter jag började stöka runt med macrobilder, lupp och annat... Jag tog circa hundra bilder som jag sedan studerade. Gör inte det, då duger inget. För min del så retade jag mig på att bevel på luggarna inte motsvarade mina förväntningar. Visst, beveln fans kvar på alla luggar, men kanske inte helt jämt på alla i mitt tycke. Sedan började tanken mala, är den inte polerad, är den inte mycket polerad till fan den är ju väldigt polerad. Sanningen ligger någonstans mitt emellan. Men när idén väl satt sig så kunde jag inte skaka av mig känslan. Den motsvarade inte mina förväntningar så min Graalklocka skickas vidare till någon som inte är lika petig som jag.
Efter det har jag tillbringar en bra stund för att hitta en 14060M som motsvarar mina förväntningar, då blir det fort dyrt runt 130-160 tusen, dvs vi pratar NOS. Men 14060M är inte i min mening värd de pengarna. En 14060M är inte en vintageklocka som en Rolex 5513 eftersom den inte kommer att få samma patina pga av materialet på lumen. Tavlan på en 14060M kommer inte att ändra färg med tiden som en som har tritium som lume och målade markörer. Lägg därtill ett armband och ett lås som är som ett skämt för de pengar du lägger ned på klockan, fr a om man har smala handleder som jag, låset ligger mycket snett, ännu en sak att reta sig över. På det hela taget tycker jag att klockan känns rätt fragil, för att vara en sportklocka. Har svårt att sätta fingret på det.
Sedan är det ju en djungel att hitta rätt klocka, med begrepp som fullset, box och papper, ref nr, polering. När det gäller box och papper kan det vara ett hopplock, köpt på annat håll för att ge klockan ett bättre intryck och högre pris. Min klocka var ute till försäljning som som en 2005a, men visade sig vara en 2002a (var kritisk och ställ frågor, jag gjorde inte det så jag får skylla mig själv) Lärdom: dubbelkolla allt, fråga efter referens nummer och kolla upp produktionsåret, det är inte alltid säljare upplyser om det och vissa tycker nog att året då klockan lämnade butik för första gången är en korrekt tidsangivelse. Dessutom är det mycket svårt att hitta en bra 14060M som inte är polerad, många är det fast det inte uppges. Sedan, fråga alltid när den är servad om de inte kan svara på det, så pruta! En service kostar. Så, även klockor som ligger runt 100k är i inte alltid i bra skick. Ni som drömmer om en 14060M (som jag gjorde i 1 år och letade i ett halv år) innan jag köpte, ångrade mig och slängde några tusen i papperskorgen (lärpengar) tänk er för. Att hitta och köpa urmodern till alla submariners är svårt.
Mina lärdom så här långt: man ska inte vara otålig, men man blir lätt det då man är rädd att någon annan ska hinna köpa ett bra ex., ha is i magen. Och när man blir otålig och stressad fattar man inga bra beslut. Det blir ju så här när det finns färre och färre bra ex till salu. Summa summarum: behåller min 79190 och skickar min 14060M vidare även om det är en grymt snygg klocka.
Den får stanna!
Den får gå!