• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns det någon vänlig själ som vet om man fortfarande kan få tag på en tudor 78500-länk via AD? Misstänker att denna ev har utgått sedan en tid..
Hej! De går att få tag på, både begagnade och NOS oftast från Italien, de har av någon anledning mycket delar där. Men de är dyra. Se länk nedan.


Det går att få tag på använda i bra skick för ca 12-14 tusen. Har inte sett någon under 12 000. De gjordes rätt få av dem.

Möjligen kan någon AD i Sverige få tag på en ny, Tudor håller ett lager för service av äldre klockor.

Annars funkar ju ett armband från en Rolex från deras äldre submariners, ref nr på länk är 93150 med 501 endlinks om du ska ha det på en äldre Tudor SUB.
 
Senast ändrad:

Uggl4n

Breitling
Hej! De går att få tag på, både begagnade och NOS oftast från Italien, de har av någon anledning mycket delar där. Men de är dyra. Se länk nedan.


Det går att få tag på använda i bra skick för ca 12-14 tusen. Har inte sett någon under 12 000. De gjordes rätt få av dem.

Möjligen kan någon AD i Sverige få tag på en ny, Tudor håller ett lager för service av äldre klockor.

Annars funkar ju ett armband från en Rolex från deras submariner, ref nr 93150 med 501 endlinks om du ska ha det på en äldre Tudor SUB.
Stort tack! Precis, är ute efter en mer solid länk till min 79090. Blev så nyfiken när jag såg avslutade annonser där säljaren hänvisade till ”nyuttagna” länkar för ca 1-2 år sedan. Att Tudor håller reservdelslager på dessa förklarar ju saken. Nu vet jag var jag ska börja leta, tack!! :)
 

Karl-Alfred

Omega
2-Faktor
Jag har gjort mitt förhandsval av nya 2021 kollektionen!

Det kommer med största sannolikhet bli en Black Bay 58 925.

Jag gillar tanken på ett helt borstat/matt case i en liten varmare ton än stål. Tillsammans med vad som på de flesta bilder ser ut som en Ghost Bezel och tavla (mer grå än brun dvs).

Jag är inte mycket för öppen baksida men det gör att klockan växer från 11.9 mm tjock till 12.7 mm tjock, vilket jag tror kommer ge klockan lite mer närvaro på handleden (BB58 Svart/Blå som jag har haft båda blir lite lite för nätta på min handled). Även kronan är lite omarbetad och ser snäppet större ut (har enligt vad jag läst på flera ställen en annan känsla/textur).

All in all tror jag starkt på denna, har jag tur dröjer det inte allt för länge innan den sitter på handleden!

Bifogar en snodd IG bild (smal handled på killen ska tilläggas).

F61F6B41-B6D6-4F23-9801-7BEFB1F416E8.jpeg
Bra val, hojta när du ska flippa 😁
 

Uggl4n

Breitling
Jag har en sådan länk på min 79090, de är betydligt bättre än de enklare med vikta länkar, har en sådan också och det är mycket rassel.
Det låter lovande. Jag blev framför allt lite orolig när jag läste på om hur man kortar en vikt länk. Lät inte helt enkelt, inte ens för en kvalificerad urmakare. Den solida känns lite mer praktisk👍🏻
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har en sådan länk på min 79090, de är betydligt bättre än de enklare med vikta länkar, har en sådan också och det är mycket rassel.
”Betydligt bättre” är ju rätt subjektivt.

Personligen föredrar jag 9315 framför 93150. (äger båda)

Jag tycker 9315 sitter bättre på mig, är lättare och bekvämare i allmänhet men alla har ju olika preferenser.
 

admdze

Breitling
Jag hade BB Chrono en kort period och nu när de två nya släppts blir man riktigt sugen igen.
Men vilken är snyggast, den svarta eller vita...?
Vad tycker ni?

Bild på min gamla för uppmärksamhet :)

IMG_6357.jpg
Hur kändes den på handleden? kändes den tung och kändes skruvkronerna i vägen ibland? jag är själv sugen på någon chrono just nu då jag testat allt från vanliga BB till BB58 men även dressmodellerna 41 och 36..
 

m_s

Patek
2-Faktor
Om jag måste välja så skulle jag välja den svarta då denna bild visar knappt tiden på den vita. ”Vita” visare på vit tavla är inte optimalt
273F5A70-084F-40A6-BFEF-B3579B03BF80.jpeg
Sant - Intressant detalj! Känns som de skulle gjort svart kontur på dem (eller mörkare än silver/vitt guld vad det nu är).

Men som alltid så tror jag man måste uppleva det själv, klart att när ljuset faller som på bilden så flyter de bort, samtidigt sett flera bilder där den syns tydligt.
 
Senast ändrad:
Om jag måste välja så skulle jag välja den svarta då denna bild visar knappt tiden på den vita. ”Vita” visare på vit tavla är inte optimalt
273F5A70-084F-40A6-BFEF-B3579B03BF80.jpeg

Vita visarna var verkligen inte bra på den där bilden! Och synd att de använder sin snowflake här, som det skrivits om tidigare.
Det är liksom väldigt nära en fullträff. Kapa lite höjd, byt ut visarna och vips har du en enorm succé.
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Hur kändes den på handleden? kändes den tung och kändes skruvkronerna i vägen ibland? jag är själv sugen på någon chrono just nu då jag testat allt från vanliga BB till BB58 men även dressmodellerna 41 och 36..
Jag hade samtidigt en 47mm Panerai med kronskydd så den kändes liten och nätt :)
Föredrar när lite "tooliga" klockor påminner om sin närvaro så jag störde mig inte på något gällande storleken eller kronorna, däremot hade den röda texten fått vara lite lite större (så den syns i verkligheten o inte bara på bild) och så gillade jag inte riktigt timvisaren med "klumpen".
I övrigt så bra att jag funderat på att köpa igen.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Sant - Intressant detalj! Känns som de skulle gjort svart kontur på dem (eller mörkare än silver/vitt guld vad det nu är).

Men som alltid så tror jag man måste uppleva det själv, klart att när ljuset faller som på bilden så flyter de bort, samtidigt sett flera bilder där den syns tydligt.
Instämmer, hade vita visare på min AT med silver sunburst. Det var en mardröm att försöka se tiden.
 

Christoban

Cartier
Om jag måste välja så skulle jag välja den svarta då denna bild visar knappt tiden på den vita. ”Vita” visare på vit tavla är inte optimalt
273F5A70-084F-40A6-BFEF-B3579B03BF80.jpeg

Sant - Intressant detalj! Känns som de skulle gjort svart kontur på dem (eller mörkare än silver/vitt guld vad det nu är).

Men som alltid så tror jag man måste uppleva det själv, klart att när ljuset faller som på bilden så flyter de bort, samtidigt sett flera bilder där den syns tydligt.

Instämmer, hade vita visare på min AT med silver sunburst. Det var en mardröm att försöka se tiden.
Man ska väl inte heller glömma att det där ”butiksljuset” sällan är något som lyfter en klocka. Kan ju se bättre ut i normalt vardagsljus, kanske.. men håller med om att en svart kontur hade varit att föredra där
 
Topp