• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ja, det är väl enklast att tappert köa. :) Fanns en butik där man kunde betala handpenning på 20 % och då blir kön naturligt kortare. Men tycker det är lite obekvämt att committa pengar så långt i förväg - plötsligt ändrar jag mig! Blir mitt första "riktiga" klockköp. Köpa utomlands känns för mig mer komplicerat än att bara bita ihop och köa. Kommer inte resa någonstans kommande året heller. Så det är inte alternativ för mig. Köpa begagnat kan vara intressant om man hittar rätt person att köpa av! Är lite paranoid som person. :)

Snyggt! Gillar verkligen den blåa! Jag är ute efter den svarta. Men står på de flesta kölistorna nu, så bara att hoppas! :)

Det låter som du redan bestämt dig för att köa :)
Jag har den svarta och kan lugnt säga att den är värd väntan, om du nu inte får för dig att köpa den begagnad. Jag har gjort en del köp här via KS och verkligen ALDRIG blivit dåligt bemött av en säljare. Men kolla om personen som säljer en BB58 också har fina referenser i en GG-tråd. Om inte, avstå. Om ja, inget att tveka på. Lycka till!

Ja, det är väl enklast att tappert köa. :) Fanns en butik där man kunde betala handpenning på 20 % och då blir kön naturligt kortare. Men tycker det är lite obekvämt att committa pengar så långt i förväg - plötsligt ändrar jag mig! Blir mitt första "riktiga" klockköp. Köpa utomlands känns för mig mer komplicerat än att bara bita ihop och köa. Kommer inte resa någonstans kommande året heller. Så det är inte alternativ för mig. Köpa begagnat kan vara intressant om man hittar rätt person att köpa av! Är lite paranoid som person. :)

Snyggt! Gillar verkligen den blåa! Jag är ute efter den svarta. Men står på de flesta kölistorna nu, så bara att hoppas! :)

Finns en riktigt vänlig själ i detta forumet som ibland erbjuder sin hjälp att plocka hem från utlandet. Det var så jag köpte min BB58 925.

Otroligt smidigt, snabb leverans direkt från AD, helt ny och inplastad till listpris när den var helt ny :D

Testade på Bergströms först men dom hade inte ens en kölista som det gick att sätta upp sig på:cool:

Det låter som du redan bestämt dig för att köa :)
Jag har den svarta och kan lugnt säga att den är värd väntan, om du nu inte får för dig att köpa den begagnad. Jag har gjort en del köp här via KS och verkligen ALDRIG blivit dåligt bemött av en säljare. Men kolla om personen som säljer en BB58 också har fina referenser i en GG-tråd. Om inte, avstå. Om ja, inget att tveka på. Lycka till!
Kan instämma med ovan. Om det inte brådskar så är det en riktigt skön känsla och kunna plocka ut den efter ett tids väntan. Däremot skulle jag tipsa om att ringa stundtals och kolla. Ofta får AD in och istället för att ringa runt kan de finnas för den som ”är först på bollen att fråga efter den”, eller så kan det vara bra att hålla koll på var man ligger på listan (men ring för gudsskull inte en ggr i veckan ;) ). Sedan är det ju även bra att skapa historik och relation med AD för framtida köp.

Däremot låter 12mån konstigt (det kan ju variera mellan butiker), men hörde runt 6mån när jag frågade idag av ren nyfikenhet.

Finns en riktigt vänlig själ i detta forumet som ibland erbjuder sin hjälp att plocka hem från utlandet. Det var så jag köpte min BB58 925.

Otroligt smidigt, snabb leverans direkt från AD, helt ny och inplastad till listpris när den var helt ny :D

Testade på Bergströms först men dom hade inte ens en kölista som det gick att sätta upp sig på:cool:

Förstår inte hur de kan få tag i plastade klockor. På Gassan var de väldigt noga med att plasta av den. Plasten sparades i en liten påse med lappen på serienumret.

Kan instämma med ovan. Om det inte brådskar så är det en riktigt skön känsla och kunna plocka ut den efter ett tids väntan. Däremot skulle jag tipsa om att ringa stundtals och kolla. Ofta får AD in och istället för att ringa runt kan de finnas för den som ”är först på bollen att fråga efter den”, eller så kan det vara bra att hålla koll på var man ligger på listan (men ring för gudsskull inte en ggr i veckan ;) ). Sedan är det ju även bra att skapa historik och relation med AD för framtida köp.

Däremot låter 12mån konstigt (det kan ju variera mellan butiker), men hörde runt 6mån när jag frågade idag av ren nyfikenhet.
Bra tips! :) Hittat tre återförsäljare i Stockholm och en i Uppsala. Krons och Nymans Ur hade 6-12 månader och "det tar 12 månader om alla som står på listan ska köpa, men sen kan det ju vara folk som ändrar sig eller hoppar av och då går det fortare, men är svårt att sia om". Rob. Engström hade 4-7 månader, men med en bindande 20 % handpenning. Bergströms var lite vaga om de skrev upp mig på en lista när jag pratade med dem. Men ska ligga på.

Var frågade du, Deskdiversthlm?

Har funderat på att köpa via en vänlig själ på forumet, men har inte fått möjlighet att testa/klämma/känna på klockan ännu.

Blev mycket vitt här i kväll för mig🐼🐼🐼
C206FB79-8B72-4300-9508-A454CFFFAC7C.jpeg

Efter en flygning med för mycket vin på planet blev det ett spontanköp av en blå bb58. Tänkte inte på att jag inte gillar klockor utan datum. Kommer att lägga upp den på köp och sälj imorgon.
Var Tudorägare i två dygn, kanske skulle göra ett försök med en Pelagos istället. Någon som kan svara på om den känns FÖR lätt med tanke på materialet ?

Var Tudorägare i två dygn, kanske skulle göra ett försök med en Pelagos istället. Någon som kan svara på om den känns FÖR lätt med tanke på materialet ?
Jag har en Pelagos LHD (mest pga att jag gillar roulettdatumhjul) sedan något år. Jag älskar färgen av titan men inte varit nöjd med de titanklockor jag testat tidigare pga just att de känts ”plastiga” viktmässigt. Pelagos är inte direkt ”tung”, jag skulle vilka säga att den är perfekt balanserad. Jag älskar typ Seadweller och Omega PloProf, men med höjd på uret så känns klockan lätt obalanserad på armen. Pelagos känns tack vare titanet inte topptung men ändå ”gedigen” som sagt helt perfekt balanserad utan att vara fjäderlätt. Jag tror att Pelagos väger ungefär som en BB58. Även känslan när man hanterar Pelagos känns gediget, inte som lättare titanur. Den enda varningen som jag kan komma på är att klockan är helborstad, även vridringen är matt keramik. Jag älskar matta verktygsklockor men vill man ha polerat så är nog inte Pelagos rätt.
Länken är av världsklass, titanlänkar kan kännas ”leksakiga” men Tudor har verkligen lyckats få till en otroligt bra länk. Du bör helt klart testa.

Tillbaka
Topp