• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

fedge

Breitling
Ni med Tudor: har en Rolex Sub 114060 som jag funderar på att sälja till förmån för kapital till annat samt en Tudor - troligtvis BB58. Kommer jag ångra mig, eller är Tudor ett substitut till Rolex (om man bortser från hela statusgrejen som jag vill ifrån litegrann)?
 

j0cke9100

Omega
Ni med Tudor: har en Rolex Sub 114060 som jag funderar på att sälja till förmån för kapital till annat samt en Tudor - troligtvis BB58. Kommer jag ångra mig, eller är Tudor ett substitut till Rolex (om man bortser från hela statusgrejen som jag vill ifrån litegrann)?
Tycker de är rätt stor skillnad, jag sålde en Rolex GMT förut och köpte en Tudor GMT men blev aldrig lika nöjd, är inte samma känsla i länken och detaljerna.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Ni med Tudor: har en Rolex Sub 114060 som jag funderar på att sälja till förmån för kapital till annat samt en Tudor - troligtvis BB58. Kommer jag ångra mig, eller är Tudor ett substitut till Rolex (om man bortser från hela statusgrejen som jag vill ifrån litegrann)?
Kolla Bark & Jacks video. Kanske kan skapa lite tankar, vad säger magkänslan? Har du några minnen associerade med klockan?
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Ni med Tudor: har en Rolex Sub 114060 som jag funderar på att sälja till förmån för kapital till annat samt en Tudor - troligtvis BB58. Kommer jag ångra mig, eller är Tudor ett substitut till Rolex (om man bortser från hela statusgrejen som jag vill ifrån litegrann)?
Har en 114060 samt har haft BB58 (och har en på väg in igen). Tycker 114060 är bättre på allt förutom power reserve. Tudor upplever jag mer ungdomlig på något sätt. Flyger även lite under radarn vilket gjorde att jag använde den mer. Om du måste sälja så är BB58 bästa substitutet. Man får samma DNA till en bråkdel av priset. Om du har råd att behålla den så skulle jag dock göra det.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Såg att det även kommer finns möjlighet att gå utan personlig invite. Kanske kan vara ngt?
Edit: too late - verkar vara fullbokat:/

Screenshot_20211013-202009_Instagram.jpg
Tack! Har lyckats skriva upp mig +1 redan. :)
 

BankAnden

Panerai
Ni med Tudor: har en Rolex Sub 114060 som jag funderar på att sälja till förmån för kapital till annat samt en Tudor - troligtvis BB58. Kommer jag ångra mig, eller är Tudor ett substitut till Rolex (om man bortser från hela statusgrejen som jag vill ifrån litegrann)?
Skulle isf mer jämföra BB58 med en 14060 före SEL - dvs lite mindre stabil känsla. 114060 har betydligt mer både robust och lyxkänsla.

Tycker isf att Black Bay Heritage är mer gedigen än bb58 - nu åker jag nog på stryk givet vilken tråd vi är i 🙂
 
Senast ändrad:

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Skulle isf mer jämföra BB58 med en 14060 före SEL - dvs lite mindre stabil känsla. 114060 har betydligt mer både robust och lyxkänsla.
Har du verkligen testat 114060, 14060 och BB58?
BB58 har både SEL och solid länk. Inte samma känsla som en ny sub, men en av dom bättre länkarna på marknaden och absolut robust och stabil. Länken på 14060 är inte ens i närheten av BB58.
 

BankAnden

Panerai
Har du verkligen testat 114060, 14060 och BB58?
BB58 har både SEL och solid länk. Inte samma känsla som en ny sub, men en av dom bättre länkarna på marknaden och absolut robust och stabil. Länken på 14060 är inte ens i närheten av BB58.
Jag har ägt båda Rolex ref och testat BB58.

Du får läsa en gång till - jag skrev inte att BB58 inte har SEL 🙂
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Jag har ägt båda Rolex ref och testat BB58.

Du får läsa en gång till - jag skrev inte att BB58 inte har SEL 🙂
Om du tycker att länken till BB58 går att jämföra med 14060 i stabilitet och känsla så borde du nog testa en gång till och dubbelkolla att det faktisk är en Tudor du har i handen 🙂

Har läst helt korrekt så det behövs inte och 14060 kom aldrig med SEL så alla 14060 är ”före” SEL 🙂
 

BankAnden

Panerai
Om du tycker att länken till BB58 går att jämföra med 14060 i stabilitet och känsla så borde du nog testa en gång till och dubbelkolla att det faktisk är en Tudor du har i handen 🙂

Har läst helt korrekt så det behövs inte och 14060 kom aldrig med SEL så alla 14060 är ”före” SEL 🙂
Nästa gång ska jag 1) vara tyst med min åsikt då den är fel och 2) vara noggrann att lägga till M eller andra ytterst viktiga saker, annars blir tydligen besserwissers ondsinta och utgår från att ingen har lika bra koll som denne själv...tröttsam attityd Ukjent.

Jag menar att som en helhetskänsla tycker jag 14060/14060M är mer jämförbar med BB58 än en 114060. Fel, förstås, men det var min åsikt.

Kan lägga till, så det blir tydligt, att jag ändå tycker 14060/14060M är mycket härligare än BB 58.
 
Senast ändrad:

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Nästa gång ska jag 1) vara tyst med min åsikt då den är fel och 2) vara noggrann att lägga till M eller andra ytterst viktiga saker, annars blir tydligen besserwissers ondsinta och utgår från att ingen har lika bra koll som denne själv...tröttsam attityd Ukjent
Det här är ett forum för klockdiskussioner + lite till. Att ha olika åsikter är mer än okej.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Nästa gång ska jag 1) vara tyst med min åsikt då den är fel och 2) vara noggrann att lägga till M eller andra ytterst viktiga saker, annars blir tydligen besserwissers ondsinta och utgår från att ingen har lika bra koll som denne själv...tröttsam attityd Ukjent.

Jag menar att som en helhetskänsla tycker jag 14060/14060M är mer jämförbar med BB58 än en 114060. Fel, förstås, men det var min åsikt.

Kan lägga till, så det blir tydligt, att jag ändå tycker 14060/14060M är mycket härligare än BB 58.
Håller med dig ang din känsla men 14060M hade inte heller SEL.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Nästa gång ska jag 1) vara tyst med min åsikt då den är fel och 2) vara noggrann att lägga till M eller andra ytterst viktiga saker, annars blir tydligen besserwissers ondsinta och utgår från att ingen har lika bra koll som denne själv...tröttsam attityd Ukjent.

Jag menar att som en helhetskänsla tycker jag 14060/14060M är mer jämförbar med BB58 än en 114060. Fel, förstås, men det var min åsikt.

Kan lägga till, så det blir tydligt, att jag ändå tycker 14060/14060M är mycket härligare än BB 58.
Om du skriver din åsikt får jag väl svara och säga min?

Första nodate sub med SEL var 114060 så 14060M hade inte det den heller 🙂
 

Back

Vacheron
2-Faktor

FredrikRolex

Omega
2-Faktor
Testar MN ifrån Erikas på min BB58. Hade egentligen tänkt köpa BB58 på länk men fick chansen att köpa på nato till bra pris så jag slog till.
Jag har testat med länk ifrån Miltat olika Natoband mm men inte hittat rätt och ångrat att jag inte köpte på länk ifrån början.
Tidigt att säga men MN bandet känns fantastiskt, historien med Marine Nationale och Tudor gör ju att det känns rätt på något sätt.
8A5FC356-845E-4839-B35F-D543092E45E2.jpeg
0D5B4520-FDA0-4BA2-83F2-4488997C5114.jpeg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Testar MN ifrån Erikas på min BB58. Hade egentligen tänkt köpa BB58 på länk men fick chansen att köpa på nato till bra pris så jag slog till.
Jag har testat med länk ifrån Miltat olika Natoband mm men inte hittat rätt och ångrat att jag inte köpte på länk ifrån början.
Tidigt att säga men MN bandet känns fantastiskt, historien med Marine Nationale och Tudor gör ju att det känns rätt på något sätt.
8A5FC356-845E-4839-B35F-D543092E45E2.jpeg
0D5B4520-FDA0-4BA2-83F2-4488997C5114.jpeg
Förstår känslan hade min första ’58 på läder och använde mest MN. Men sedan dess har de bara varit på länk. Varvar fortfarande med MN ganska mkt och på sommaren är det nästan bara de på.
 
Testar MN ifrån Erikas på min BB58. Hade egentligen tänkt köpa BB58 på länk men fick chansen att köpa på nato till bra pris så jag slog till.
Jag har testat med länk ifrån Miltat olika Natoband mm men inte hittat rätt och ångrat att jag inte köpte på länk ifrån början.
Tidigt att säga men MN bandet känns fantastiskt, historien med Marine Nationale och Tudor gör ju att det känns rätt på något sätt.
8A5FC356-845E-4839-B35F-D543092E45E2.jpeg
0D5B4520-FDA0-4BA2-83F2-4488997C5114.jpeg
Gillar bandet! Kanske något för min 👍 tack för inspiration 😊
 
Topp