• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lite nya Tudors lagom till TudorTorsdag
IMG_2521.jpeg

Hej,
Jag har känt att jag skulle vilja få en Tudor till lådan ett tag nu. Det började med Pelagos efter inspirerande bilder här men nu har jag fastnat för BB 41 monochrome, och den verkar ju svår att få tag på. Snackat med Krons och Nymans (samt provat en annan BB 41:a) men de verkar inte veta när en sådan kan komma in. Är det någon här som har nån idé om väntetider, är det bara att ge upp?

Hej,
Jag har känt att jag skulle vilja få en Tudor till lådan ett tag nu. Det började med Pelagos efter inspirerande bilder här men nu har jag fastnat för BB 41 monochrome, och den verkar ju svår att få tag på. Snackat med Krons och Nymans (samt provat en annan BB 41:a) men de verkar inte veta när en sådan kan komma in. Är det någon här som har nån idé om väntetider, är det bara att ge upp?
Varför köper du inte begagnat?

Plan B, men får kanske gå det hållet om begäret inte avtar 🙂
Om du hittar någon på forumet så är det värt, tycker jag.

Jag hade fortsatt kolla med andra återförsäljare i Sverige t.ex i Göteborg etc. Jag personligen hade aldrig stått i kö för en Tudor som jag kan köpa billigare på andrahandsmarknaden. Hoppas du hittar en lösning🙏🏼

• Like
Reactions: r9t
Hej Tudortråden,

Jag har intresserat mig för en Pelagos 39 och tänkte kolla med er som är insatta i träsket, kanske till och med äger eller ägt en, om ni har något bu eller bä att säga om den modellen? Tanken är att den ska ersätta min nuvarande dykare som arbetshäst i vardagen då jag har ett semifysiskt arbete och tycker att den jag har idag är något tung.

Jag har nördat ner mig tillräckligt mycket för att veta ”allt” som går att läsa sig till på hemsidan och kollat recensioner på YT så jag tänker mer personliga erfarenheter; ex. om det är så att titan känns ”billigt” på handleden eller om det repas lätt. Känns den så lätt som jag tänker att den borde? Alltså hur är den att äga dag till dag :)

Hej Tudortråden,

Jag har intresserat mig för en Pelagos 39 och tänkte kolla med er som är insatta i träsket, kanske till och med äger eller ägt en, om ni har något bu eller bä att säga om den modellen? Tanken är att den ska ersätta min nuvarande dykare som arbetshäst i vardagen då jag har ett semifysiskt arbete och tycker att den jag har idag är något tung.

Jag har nördat ner mig tillräckligt mycket för att veta ”allt” som går att läsa sig till på hemsidan och kollat recensioner på YT så jag tänker mer personliga erfarenheter; ex. om det är så att titan känns ”billigt” på handleden eller om det repas lätt. Känns den så lätt som jag tänker att den borde? Alltså hur är den att äga dag till dag :)
Titan är grymt bra. Ungefär samma hårdhet som stål så det repas ungefär lika lätt.

Och de bärs fantastiskt enligt mig. Lätt men känns absolut inte billigt. Har haft en Pelagos FXD, den var hur skön som helst. Enda titanaren jag har just nu är en Seiko, också riktigt riktigt bra.

Så inget att tveka på alls tycker jag

Hej Tudortråden,

Har hanterat en pelagos 39 tidigare och absolut inga klagomål. De känns riktigt lätta på handleden, speciellt om man jämför med en BB41 (samma känsla som när man tar en lägre vikt i gymmet efter att ha maxat ett set 😂 ) och de känns inte billiga. Rekommenderar starkt, om du har möjligheten att testa i butik så är det även ett plus.

Hej Tudortråden,

Beror helt på vad du är ute efter både i form av tycke och komfort. Har ägt en P39 och utan är det den absolut bästa Tudorn jag ägt.
Visst är det dom du säger; lättheten kan få den inledningsvis att ge lite känsla av plastklocka. Men det är en vanefråga.

Det enda ”negativa” jag har att säga om den är att Tudors grade 2 Titan som kan kännas som att det ”klibbar fast” vid huden men det är individuellt så värt att testa först. Jämför jag känslan med min Grand Seiko som har grade 5 så är det en avsevärd känsla. Dock är gummit som kommer på P39 ett av de mer
bekväma jag kört.

Summerat är P39 är en fenomenal klocka. Och jag skulle inte tveka att äga en igen. Men testa innan köp. 😀

DO01018069.jpeg
DO01017600.jpeg

Hej Tudortråden,

Utmärkt klocka. Oduglig clasp, då dykarförlängningen gör att hela låset glappar och skramlar. Bra länk i övrigt, men på grund av det kunde jag inte med att bära P39 på länk. Vilket i förlängningen förmodligen medförde att jag sålde den. Riktigt dåligt designat lås. Så det beror väl på hur mycket du stör dig på sådant.

Utmärkt klocka. Oduglig clasp, då dykarförlängningen gör att hela låset glappar och skramlar. Bra länk i övrigt, men på grund av det kunde jag inte med att bära P39 på länk. Vilket i förlängningen förmodligen medförde att jag sålde den. Riktigt dåligt designat lås. Så det beror väl på hur mycket du stör dig på sådant.
Kan instämma med att låset är lite väl långt. Men hade egentligen aldrig något problem med längden. Men därav vikten att testa själv innan eftersom erfarenheterna kan vara väldigt olika.

Tack för alla svar. Det blir att åka ner på stan och klämma på en live när jag kommer hem från semestern.

Jag byter från en SS Landsort så känslan kommer nog vara att ha en plastklocka på armen men det är också vad jag skulle vilja ha eftersom jag arbetar med händerna hela dagarna

Tack för alla svar. Det blir att åka ner på stan och klämma på en live när jag kommer hem från semestern.

Jag byter från en SS Landsort så känslan kommer nog vara att ha en plastklocka på armen men det är också vad jag skulle vilja ha eftersom jag arbetar med händerna hela dagarna
Känn på låset också när du testar som jag upplevde var ganska vasst vid kanterna. Men i övrigt grym klocka!

Hej,
Var inne hos en AD i Finland nu i veckan som hade Monochromen i lager. Har handlat av dom på distans tidigare inga som helst problem.

• Like
Reactions: r9t
Coolt med 2 nya tudors på raken i tråden!

Kör på med Malmen även idag ⌚

IMG_4623.jpeg

Suget efter en ny Tudor börjar dock smyga sig på. Kan inte riktigt motivera ytterligare en GMT i samlingen annars hade nog FXD GMT varit omöjlig att motstå.

IMG_4024.jpeg

Senast ändrad:
Kan instämma med att låset är lite väl långt. Men hade egentligen aldrig något problem med längden. Men därav vikten att testa själv innan eftersom erfarenheterna kan vara väldigt olika.
Jag hade inte heller några större bekymmer med längden egentligen. Mest glappet mellan länk och lås som blir då mycket av länken ”hänger löst” under låset.
En FXD-duo✌️
Trodde jag skulle gilla den blåa mer men nä jag är verkligen helt fast i GMT. Rätt otippat för jag har aldrig fastnat för den på bild, men när jag väl fick hem den och kört den ett tag så år jag helt såld!
IMG_2543.jpeg
Min upplevelse är exakt den samma. Tyckte att det var ett medelmåttigt släpp när GMT:n avslöjades. Men efter att jag skaffade den har jag burit den dagligen hela året. Jag ser inga bekymmer med att MN och GMT kan samexistera även i en samling av tämligen modest storlek.

Tillbaka
Topp