• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Instämmer, t-fit är bra! Jag uppskattar nog det mer än glide lock som jag har på min sub. Tycker t-fit har tillräckligt med justeringsutrymme och bättre när låset inte blir så stort. Gillar dock båda men ja. Skulle inte klara mig utan snabbjustering.
Tänkte skriva något om att Glidelock kanske slår T-fit, men det vet jag inget om då jag aldrig ägt en sub. Intressant att få din insikt där. Jag jämförde spännet på BB36 och BB54 med Explorer, den va i princip lika stor, däremot vet jag att Pelagos 39 har större spänne.

Helt enig vad gäller komfort och T-Fit. Easy link på Explorern är bra men upplever att 5mm blir ett för stort glapp. 2mm i taget upp till 8mm extension är mer användbart.
1754989364675.jpeg

1754989397039.jpeg
Jag kanske börjar bli gammal men blivit allt för petig med just komfort, det ligger högt på vad som höjer/sänker en klocka. Det jag ställer mig frågande till är dock varför Tudor kan erbjuda snabbjustering för i princip alla deras sportmodeller från 2023 men Rolex endast erbjuder det på sub 🤔.

Tänkte skriva något om att Glidelock kanske slår T-fit, men det vet jag inget om då jag aldrig ägt en sub. Intressant att få din insikt där. Jag jämförde spännet på BB36 och BB54 med Explorer, den va i princip lika stor, däremot vet jag att Pelagos 39 har större spänne.
Stora spännen är ett otyg kan jag tycka även om det är hyfsat relativt.Det på P39 blir långt och aningen vasst.
På Pro och BB36 däremot så har dom lyckats bra med proportionerna för låset.

Jag kanske börjar bli gammal men blivit allt för petig med just komfort, det ligger högt på vad som höjer/sänker en klocka. Det jag ställer mig frågande till är dock varför Tudor kan erbjuda snabbjustering för i princip alla deras sportmodeller från 2023 men Rolex endast erbjuder det på sub 🤔.
Jaså är det endast sub som dom erbjuder det på? Har inte ens tänkt på det. Rolex kanske förlitar sig mer på easy link.
Det jag gillar med låset på Explorern är att det går att finjustera så att första läget blir riktigt bra. Det gör att man klarar sig längre på det för mig. Men det hade inte skadat om det fanns fler snäpp i justeringen. Dock kanske låset blir mer otympligt då? 🤷‍♂️

Det är faktiskt mycket märkligt ja. Men det har nog som nämnt att göra med att låset blir otympligare. De kanske håller på med en lösning på ett annat lås as we speak. Blir ju mer och mer standard med microjustering och Kronan kommer säkerligen vilja ligga i framkant även där. Just nu så är ju Tudors lås och utbudet av dom på sina modeller bättre måste man säga!

Glidelock är bra men för egen del hade jag föredragit lite kortare justeringsmån och således ett mindre lås. Här är subbens lås jämfört med min BB58 GMT.

IMG_1548.jpeg

Glidelock är bra men för egen del hade jag föredragit lite kortare justeringsmån och således ett mindre lås. Här är subbens lås jämfört med min BB58 GMT.

IMG_1548.jpeg
Läste nu att Glidelock är upp till 20mm, BB58/54 är 8mm vad jag minns. Det måste nog vara för att Glidelock även fungerar som en ”dykarförlängning”.

Hej på er! Ny medlem här. Vill köpa min första dyrare klocka och har landat i en Tudor Black Bay. Har kollat på modellerna 54, 58 och 41 Monochrome. Alla har sin charm och har svårt för att bestämma mig. Hur hade ni resonerat mellan dessa modeller?
Har provat alla 3 men äger bara 58 (blå) tycker alla 3 är superfina. Prova alla i butik och se vilken storlek som passar dig bäst. Tror också att det är väntetid på monochrome

Bilagor

• IMG_8243.jpeg
    IMG_8243.jpeg
    416.3 KB · Visningar: 6
Om bara några månader så är vi i 2026 och då blir det 100 år sedan Mr Wildorf skapade Tudor. Vad tror vi? Kommer Tudor komma med några fantastiska pjäser som spelar på historien av märket eller blir det som vilket år som helst?

Man kan ju alltid hoppas att de återupplivar, i olika varianter, den Only Watch-kronografen som gjordes under pandemin eller kanske de överraskar med något som ingen tidigare sett (dock svårt i klockvärlden att komma med något revolutionerande).

Blir det mer bling på klockorna iom Beckhams 50-års present?

Frågorna är många och svaren få men låt spekulationerna börja!

Bild på "den första"
IMG_4554.jpeg

Ni som har en black bay 58 på länk med blå tavla, trivs ni bra me dem? Har någon kanske nån snygg bild på urtavlan och länken? Vad jag kan tyda är både länk och tavla åt de mattare hållet? Blev riktigt sugen på en att varva med min datejust 36.
Dom verkar stå sig hyfsat i pris på andrahandsmarknaden också ser det ut som.
Det är en av de mest avbildade klockorna i denna tråden. Gör en sökning och begränsa sökområdet till "Denna tråd" så kommer du få hundratals relevanta bilder.

Om bara några månader så är vi i 2026 och då blir det 100 år sedan Mr Wildorf skapade Tudor. Vad tror vi? Kommer Tudor komma med några fantastiska pjäser som spelar på historien av märket eller blir det som vilket år som helst?

Man kan ju alltid hoppas att de återupplivar, i olika varianter, den Only Watch-kronografen som gjordes under pandemin eller kanske de överraskar med något som ingen tidigare sett (dock svårt i klockvärlden att komma med något revolutionerande).

Bild på "den första"
IMG_4554.jpeg
En re-make på den vore ju kul! I autentisk storlek får väl tilläggas för många re-makes har ju en tendens att växa sig lite väl stora i storlek.

Bild på "den första"
IMG_4554.jpeg
1926-modellen är en av mina favoriter i den nuvarande lineupen. Vore kul att göra en uppfräschning av den. METAS-verk, ny länk med T-fit, kanske använda honeycombtavlan i en annan modell.
De kanske släpper modellen helt i gulguld för att fira? idag finns den bara i rosé.
Tyvärr har den glömts bort när Tudor erbjuder Blackbay one som är såpass lik och bättre

1000001448.jpg
1000009472.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp