• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Matchar byxor med klocka
image.jpg

Jag vet att jag är vintageskadad men för mig är det definitivt tunnheten som gör hela skillnaden. Jag har verkligen gillat 58an och ännu mer P39an, som med sin totala brist på faux-vintage inslag känns som den bästa moderna Tudorn för mig, men på handleden så är 54an bara oslagbar för mig personligen. Den sitter på nästan hela tiden just nu.
Enig. Jag föredrar nog faktiskt P39 tavlan för den känns mer Tudor än Sub-homage, men BB54 bärs bättre, särskilt för mina handleder.

God morgon från mig och min favorit för tillfället. Bb54 är den perfekta ”beatern” i mitt tycke. Pålitlig, bra proportionen och med lite vintagekänsla. Mycket klocka för pengarna helt enkelt.
Håller med dig med att det är en bra beater, bra proportioner och mycket klocka för pengarna. Hoppas att de kommer släppa den i monochrome, dvs utan gilt dial/hands. Hade bytt direkt om de gjort det!

vet någon vilka endlinks man ska ha till en Tudor 7019/4 till ett Rolex Jubilee 625.......har 55 idag o tycker dom glappar lite, mkt tacksam för tips

Vet inte hur intressant det är, men jag kontaktade Steelreef och frågade om de har planer på att göra bezel inserts till BB54. Fick faktiskt svar rätt snabbt den 15 oktober — de sa att inom 1–2 veckor kommer inserts till BB54! Nämde inget om vilka färger, men jag hoppas på röd.

Hjälp, min bezel verkar ha blivit gulnad, någon som vet vad man kan göra? Allt började med att jag tyckte att den såg patinerad ut och sedan insåg jag att det är gult istället för vitt

Bilagor

• 1000015001.jpg
    1000015001.jpg
    983.2 KB · Visningar: 7
  • Like
Reactions: r9t
Hjälp, min bezel verkar ha blivit gulnad, någon som vet vad man kan göra? Allt började med att jag tyckte att den såg patinerad ut och sedan insåg jag att det är gult istället för vitt
Jag vet att det finns de som drabbats av detta förr, men på den större Pelagosen. Det har funnits fall där det varit smuts, så det har försvunnit vid tvättning med sprit. Kanske prova det?
Min Pelagos 42 har patinerats lätt, så den är inte kritvit längre utan med en dragning till gräddvit. Det är förhållandevis jämnt fördelat och inte till närmelsevis så påtagligt som på din. Jag gick till Rob Engström för ett utlåtande, men de menade att allt var i sin ordning och att den skulle se ut så.

Men din har väl fortfarande garanti kvar? Jag hade gått till någon ÅF och talat med dem, om inte tvätt-tricket funkade. Så där vill man ju inte ha den.

Jag vet att det finns de som drabbats av detta förr, men på den större Pelagosen. Det har funnits fall där det varit smuts, så det har försvunnit vid tvättning med sprit. Kanske prova det?
Min Pelagos 42 har patinerats lätt, så den är inte kritvit längre utan med en dragning till gräddvit. Det är förhållandevis jämnt fördelat och inte till närmelsevis så påtagligt som på din. Jag gick till Rob Engström för ett utlåtande, men de menade att allt var i sin ordning och att den skulle se ut så.

Men din har väl fortfarande garanti kvar? Jag hade gått till någon ÅF och talat med dem, om inte tvätt-tricket funkade. Så där vill man j

Men din har väl fortfarande garanti kvar? Jag hade gått till någon ÅF och talat med dem, om inte tvätt-tricket funkade. Så där vill man ju inte ha den.

Japp, garanti kvar så bör ju gå att få åtgärdat. Vad är det för sprit man ska använda?

@mruhr jag provade det jag hade hemma. Rödsprit och även desinfektionsmedel. Inget funkade dock. I mitt fall är det lätt patina skulle jag säga. Men är det skit tror jag att någon sprit, vilken som helst, funkar.

Har du någon idé hur det kan ha uppkommit? Kanske jag som är helt oinsatt men känns som alldeles för kort tid för ”naturligt åldrande”. Frågar för att jag är intresserad av den modellen :)

Har du någon idé hur det kan ha uppkommit? Kanske jag som är helt oinsatt men känns som alldeles för kort tid för ”naturligt åldrande”. Frågar för att jag är intresserad av den modellen :)
Ingen aning, badar inte med den, skrivbordsjobb, ingen särskild exponering för solljus. Enda anledningen till att jag "märkte av det" var ett litet litet mörkare parti på lumen och det är först när jag googlade på hur man kan rengöra som jag läste att det egentligen ska vara vitt. Jag hade dock inget minne från att den skulle haft en annan färg än den som är just nu (se bild från morgonens promenad) men om jag jämför med gamla bilder så var den kanske mer vit (tänker att ljuset spelar stor roll om man jämför gårdagens bild med dagens, har inte gjort något däremellan).

Jag får väl svänga förbi AD och titta/jämföra och prata med de- det ser naturligt och jämnt ut så kan vara att jag själv gått in i ett läge där jag letar ett fel som inte finns- därför tacksam om någon som har kan kommentera/jämföra

Bilagor

• 1000015005.jpg
    1000015005.jpg
    461.3 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:
Ingen aning, badar inte med den, skrivbordsjobb, ingen särskild exponering för solljus. Enda anledningen till att jag "märkte av det" var ett litet litet mörkare parti på lumen och det är först när jag googlade på hur man kan rengöra som jag läste att det egentligen ska vara vitt. Jag hade dock inget minne från att den skulle haft en annan färg än den som är just nu (se bild från morgonens promenad) men om jag jämför med gamla bilder så var den kanske mer vit (tänker att ljuset spelar stor roll om man jämför gårdagens bild med dagens, har inte gjort något däremellan).

Jag får väl svänga förbi AD och titta/jämföra och prata med de- det ser naturligt och jämnt ut så kan vara att jag själv gått in i ett läge där jag letar ett fel som inte finns- därför tacksam om någon som har kan kommentera/jämföra
Snabb googling men du kanske redan sett tråden
Ena verkar ha löst med eltandborste och gissat att set kom från kläder :j

Är det nån i tråden som har erfarenhet av gamla fef urverken eller mer specifikt fef390 som sitter o vintage Tudor? Sneglar lite på en tudor från 60-talet men känner mig lite tveksam till urverkets hållbarhet och även hur det är att serva.

Tillbaka
Topp