• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har experimenterat med länkbitar/tfit och nu hittat rätt där jag nu har väldigt mycket spelrum med tfit beroende på hur svälld armen är.

Sitter bekvämt på armen, inte helt van med tyngden men det brukar ge sig efter nån dag :)

Det lär du gör, helt klart värt det :)
Verkar lovande :) Har en på ingång så det ska bli spännande att testa. Hoppas också på en bra passform med T-Fit 👌

jubilee med t-fit är verkligen en stor jäkla vinst för tudor.

Sen gillar jag den mer matta svarta färgen på bezeln, även tavlan vilket gör att index och visare poppar mer.
Kan bara hålla med, två rätt i en bra kombo. Ska bli intressant att prova även om den troligtvis ej blir långvarig.Hade den röda på oyster ett tag men den svarta på 5-link blir något helt annat.

Heads up! Villhöver konsolidera inför 2026 🥳
1767183213799.jpeg
Är det klockan på bild som får lämna? Är långt ifrån ointresserad i så fall 🤩

Gott nytt år och god fortsättning Tudortråden!

Upplevt att det är onödigt bökigt att få på oem-länken på min 54GMT, undrar om nån eller några har provat uppgradera till snabbstift?

Om ja, gick det bra och vilken tillverkares stift använder ni?
Krävdes modifiering av någon del?

Ögongodis bara för att:
IMG_9419.jpeg

Gott nytt år och god fortsättning Tudortråden!

Upplevt att det är onödigt bökigt att få på oem-länken på min 54GMT, undrar om nån eller några har provat uppgradera till snabbstift?

Om ja, gick det bra och vilken tillverkares stift använder ni?
Krävdes modifiering av någon del?

Ögongodis bara för att:
IMG_9419.jpeg

Bökigt är det väl endast om man har fel verktyg och en ostadig hand 😉 Nä jag kan väl hålla med om att det är lite pilligt men det går rätt så smidigt till med rätt verktyg. Bergeon 7825 är en gamechanger!

Prishöjningarna från Tudor verkar ha landat på ca 4-5 %

Här är några exempel:

BB58 Burgundy: Nytt pris 54500:- (52100)
BB58 Blå. : Nytt pris 49400:- (47200)
BB58 GMT. : Nytt pris 56300:- (54000)

Pelagos 39. : Nytt pris 57600:- (55200)
Är i Vietnam för stunden, AD här sa att dom förväntade sig höjningar mellan 8 och 23%. Men då verkar ju valutan ha gått knackigt i år. En svart FXD gick på 40 800 SEK, vilket ju var väldigt bra kurs, så jag kan förstå att dom justerar.

Men tycker att priserna dragit iväg lite väl nu i Sverige. Jag har följt min BB Crono sedan jag köpte den. Även om jag älskar den så känns nästa 30k upp på fem år tämligen orimligt, speciellt då den känns lite som en hyllvärmare hos AD.

2021:
IMG_1986.png

2025:
IMG_9267.png

2026:

IMG_3313.png

Bökigt är det väl endast om man har fel verktyg och en ostadig hand 😉 Nä jag kan väl hålla med om att det är lite pilligt men det går rätt så smidigt till med rätt verktyg. Bergeon 7825 är en gamechanger!

Hahah jomen verktyget är halvt olämpligt faktiskt: har en motsvarande konstruktion av stål i budgetvariant, gafflarna är liiite för breda så det får bli ett par filtag och polering på vardera sida så kanske det går bättre.

Ta av den var inget problem (löste med en vanlig Bergeon stiftpinne) utan det är just sätta tillbaka länken som är en mycket större utmaning med tweezern jag har.
Får bli en tur ner i verkstan helt enkelt.

Men det hade varit smutt med quick-changers.

Har säkert diskuterats innan, men vad tror vi händer nu under 100års jubileet? Nya modeller? Nya färger? Limited editions?

Jag tror/hoppas på minst en ny modell, dress och/eller tool-kronograf. Deras dresslinje har det inte hänt så mycket kring på länge, hede vart intressant. En tool-kronograf hade vart i linje med hur de gjort tidigare. Findykare (black bay) och tooldykare (pelagos), fin gmt (black bay gmt) och tool gmt (black bay pro), finnstålsport (black bay one och tool stålsport (ranger). Chrono saknar en partner!

Sen hoppas jag på 58a gmt utan gilt samt en blå 54a utan gilt

Har säkert diskuterats innan, men vad tror vi händer nu under 100års jubileet? Nya modeller? Nya färger? Limited editions?

Jag tror/hoppas på minst en ny modell, dress och/eller tool-kronograf. Deras dresslinje har det inte hänt så mycket kring på länge, hede vart intressant. En tool-kronograf hade vart i linje med hur de gjort tidigare. Findykare (black bay) och tooldykare (pelagos), fin gmt (black bay gmt) och tool gmt (black bay pro), finnstålsport (black bay one och tool stålsport (ranger). Chrono saknar en partner!

Sen hoppas jag på 58a gmt utan gilt samt en blå 54a utan gilt
Usch...tudor dressare..nä du. Det kan de lägga i runda arkivet.

Prishöjningarna från Tudor verkar ha landat på ca 4-5 %

Här är några exempel:

BB58 Burgundy: Nytt pris 54500:- (52100)
BB58 Blå. : Nytt pris 49400:- (47200)
BB58 GMT. : Nytt pris 56300:- (54000)

Pelagos 39. : Nytt pris 57600:- (55200)
Känns som att klockindustrin håller på med självsanering.. Visst är det kul med klockor men det finns ju en gräns för vad som är rimligt och den gränsen tror jag börjar vara uppnådd för dom allra flesta.

Usch...tudor dressare..nä du. Det kan de lägga i runda arkivet.

Däremot, Pro kmr uppdateras. Kommer en ny bb58, kanske monokrom? Ny FXD.

Kom ihåg var ni hörde det först.

Märklig inställning. Hade gärna sett en reboot på tex Royal. 1926 Luna tycker jag är grym, förutom att jag har svårt för arabiska siffror på den typen av klocka, det blir för mycket mellanstadie på nåt vis.

Jag har däremot lite svårt att hetsa upp mig över ytterligare en massa varianter på bb58/pelagos etc med minimala förändringar.

Enig om bbpro dock, borde finnas potential där med en lite mer slimmad boett etc.

Senast ändrad:
Känns som att klockindustrin håller på med självsanering.. Visst är det kul med klockor men det finns ju en gräns för vad som är rimligt och den gränsen tror jag börjar vara uppnådd för dom allra flesta.
Självsanering i vilken bemärkelse? Att de inte höjer priserna så mycket som förväntat eller hur menar du? Eller att de höjer priserna så mycket så att de stöter bort gemene man?

Självsanering i vilken bemärkelse? Att de inte höjer priserna så mycket som förväntat eller hur menar du? Eller att de höjer priserna så mycket så att de stöter bort gemene man?
Så mycket att dom stöter bort gemene man. Sen kan man diskutera vad som är förväntat, jag vet inte riktigt vad du menar med det, men man får inte glömma att det rör sig om massproducerade produkter utan ädelmetall som är överprisade redan som marknaden är nu. Detta är ingenting unikt för Tudor men jag tror att det blir jobbigare för kunderna att förlika sig med prissättningen än om det tex vore Rolex som för övrigt säkert också fått det kämpigare på sistone även om man vill ge sken av annat.

Tillbaka
Topp