• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har säkert diskuterats innan, men vad tror vi händer nu under 100års jubileet? Nya modeller? Nya färger? Limited editions?

Jag tror/hoppas på minst en ny modell, dress och/eller tool-kronograf. Deras dresslinje har det inte hänt så mycket kring på länge, hede vart intressant. En tool-kronograf hade vart i linje med hur de gjort tidigare. Findykare (black bay) och tooldykare (pelagos), fin gmt (black bay gmt) och tool gmt (black bay pro), finnstålsport (black bay one och tool stålsport (ranger). Chrono saknar en partner!

Sen hoppas jag på 58a gmt utan gilt samt en blå 54a utan gilt
Vågar man hoppas på t-fit över hela produktlinjen? Eftersom jag själv spanar på en svart BB58 hoppas jag att de stoppar in MT5400-U från burgundyversionen i den.

Vågar man hoppas på t-fit över hela produktlinjen? Eftersom jag själv spanar på en svart BB58 hoppas jag att de stoppar in MT5400-U från burgundyversionen i den.
Jag är av lite två tankar här. På ett sätt känns det fullt logiskt att de skulle göra det nu för jubileet. Men, på ett sätt så hade det vart typiskt av dom att inte göra det. Det har på senare år, vad jag vet, inte gjort mindre förändringar på existerande linjer.

När de har gjort förändringar så har de istället skapat en ”ny” klocka. När de uppgraderade gamla 36an mer bättre urverk blev det One. När de skulle göra både Pelagos och Gmt mindre så gjorde de större förändringar på båda. Det har enkelt inte riktigt varit i linje med Tudor att bara göra en liten uppgradering.

Hoppas jag har fel för det hade vart trevligt med metas och t-fit rakt igenom.

Jag är av lite två tankar här. På ett sätt känns det fullt logiskt att de skulle göra det nu för jubileet. Men, på ett sätt så hade det vart typiskt av dom att inte göra det. Det har på senare år, vad jag vet, inte gjort mindre förändringar på existerande linjer.

När de har gjort förändringar så har de istället skapat en ”ny” klocka. När de uppgraderade gamla 36an mer bättre urverk blev det One. När de skulle göra både Pelagos och Gmt mindre så gjorde de större förändringar på båda. Det har enkelt inte riktigt varit i linje med Tudor att bara göra en liten uppgradering.

Hoppas jag har fel för det hade vart trevligt med metas och t-fit rakt igenom.
Tudors VD har gått ut offentligt och sagt att det långsiktiga målet är att ha METAS genom hela kollektionen. Har väldigt svårt att se att nya modeller/varianter släpps utan det.
Senaste 1926 med månfas kom lite som ett chock utan METAS och jag hoppas det bara är ett experimentellt undantag för att känna lite på marknaden hur vi reagerar på månfas/dressklockor/komplikationen

Tudors VD har gått ut offentligt och sagt att det långsiktiga målet är att ha METAS genom hela kollektionen. Har väldigt svårt att se att nya modeller/varianter släpps utan det.
Senaste 1926 med månfas kom lite som ett chock utan METAS och jag hoppas det är ett undantag bara för att känna lite på marknaden om hur vi reagerar på månfas/dressklockor/komplikationen
Det hade jag faktiskt missat. Då kanske de gör så att de bara pillar in det helt enkelt. Vi får hoppas på det. Men ja alla nya släpp kommer ha Metas och t-fit, det är jag också rätt övertygad om.

Senaste 1926 med månfas kom lite som ett chock utan METAS och jag hoppas det bara är ett experimentellt undantag för att känna lite på marknaden hur vi reagerar på månfas/dressklockor/komplikationen
De nya Ranger som kom så sent som i november har inte heller METAS-certifiering.

Den grå karborre-loopen som gör att klockan ligger dikt an mot handleden är helt otroligt. Rekommenderar verkligen!
IMG_1877.jpeg

Det som behövs är en ny chrono i ett något nättare utförande. Det tror jag på för 2026!
Självklart* är det detta som är det stora huvudnumret för jubileumet. En fristående kronograf-linje utanför BlackBay. Med nytt verk, tre varianter: svart, vit och någon typ av exotic tavla som anspelar på Homeplate eller Monte Carlo. Vet inte ens varför någon tvekar på att det kommer hända?

* Är väl inne på år 4 eller däromkring där jag förutspår detta som en självklarhet. Men ni vet vad man säger om klockor som stannat.....

Verkar vara många här som väljer Pelagos framför BB. Får jag fråga varför? Jag spanar på en BB58 och börjar tänka att jag kanske har missat något. Är ert val rent estetiskt, eller finns det andra faktorer?

Verkar vara många här som väljer Pelagos framför BB. Får jag fråga varför? Jag spanar på en BB58 och börjar tänka att jag kanske har missat något. Är ert val rent estetiskt, eller finns det andra faktorer?
Om det är Pelagos FXD du tänker på vilket jag antar eftersom att det är de som postats här till stor del de senaste så är det ju två väldigt olika klockor rent estetiskt. Så är nog inte svårare än så. Grymma klockor båda två men väldigt olika ju.

Om det är Pelagos FXD du tänker på vilket jag antar eftersom att det är de som postats här till stor del de senaste så är det ju två väldigt olika klockor rent estetiskt. Så är nog inte svårare än så. Grymma klockor båda två men väldigt olika ju.
Nja, jag tänkte faktiskt på hela Pelagoslinjen. Tycker mig se samma höga frekvens av Pelagos även på internationella forum. Men jag kanske ser i syne. Magkänslan är ju som bekant inte tillförlitlig.

Så är det.

Pelagos - och framför allt FXD - är ju väldigt mycket tooligare på alla sätt. Så det handlar ju bara om personlig tycke och smak.

Anledningen till att jag sålde min blåa FXD var att jag störde mig på att glaset var så platt. Jag tyckte att hela tavlan påverkades negativt av det på något konstigt sätt. Min BB41 GMT med välvt glas är däremot en keeper.

Nja, jag tänkte faktiskt på hela Pelagoslinjen. Tycker mig se samma höga frekvens av Pelagos även på internationella forum. Men jag kanske ser i syne. Magkänslan är ju som bekant inte tillförlitlig.
Ja okej! Nej du har nog rätt. Pelagoslinjen är väldigt populär den också och inget märkligt med det. Mer tudor-dna. Men i slutändan är det nog estetiken som är den avgörande faktorn. En bb58 är en tålig och robust klocka det med som även den tål stryk men kanske funkar bättre än en pelagos till uppklätt om man nu vill ha det i åtanke! Båda grymma som sagt så du kommer inte bli besviken vilken du än väljer! Lycka till 😁

Tror att det funnits en stor uppdämd efterfrågan på Tudordykare/snowflake utan hela fauxtina viben som Pelagos svarar upp mot, och det är mycket av förklaringen. Ser det även i mottagandet av monokrom BB som nog hade varit ännu större om den funnits med ett oyster utan fejknitar.

Tror att det funnits en stor uppdämd efterfrågan på Tudordykare/snowflake utan hela fauxtina viben som Pelagos svarar upp mot, och det är mycket av förklaringen. Ser det även i mottagandet av monokrom BB som nog hade varit ännu större om den funnits med ett oyster utan fejknitar.
Ja, både du och @Trix nämner fauxtinan hos BB. Det kan nog vara en vattendelare.

Föredrar P39 framför BB58. Kanske för att jag ägde ett par BB58or men rent designmässigt är den lite nyare roligare och kändes fräschare. Den var även mer bekväm. Sedan är det ju en skillnad med både FXD och Pelagos som är i titan varav BB58 är stål. BB58 var skoj en stund men hela "hommage" grejen känns som samma sak som alla andra brands gör. Dock känns den blå som lite mer egen än den svarta med gilt detaljerna.
DO01005470.jpeg

DO01005339.jpeg
DO01017600.jpeg

Kan också kommentera eftersom jag recent valde en Pelagos FXD över något från BB familjen.

För mig känns Pelagos serien helt enkelt mer unik och eget för Tudor än BB serien. Samt att den är mindre populär utanför entusiast världen hjälper också. Gillar BB54 t ex också, men på något sätt känns snowflake visare på ”rolex” indexes mer som en konstig mix än ett eget design som full snowflake tavlan gör.

Samt är jag biased för tooligare klockor och är FXDn helt enkelt ascoolt 🙃

Som många har varit inne på var en stor grej för mig att jag saknade en ordentligt toolig och rejäl klocka. Känslan med p39 (och pelagos generellt) är att man kan göra precis vad som helst, vart som helst utan att behöva tänka på att vara försiktig eller rädd om den. Den tål stryk helt enkelt.
En monokrom design som går under radarn och som inte har massa gimmicks (t.ex fejknitar på länken)

Bb58 gav inte riktigt samma känsla för mig

Tillbaka
Topp