• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Trevlig TT tråden

1000008336.jpg

Nitarna är inte problemet, utan problemet är flänsarna på vardera sida av varje länkbit. De sticker i ögonen och skapar disharmoni.
Det är samma som med nitarna: Man tänker inte på dem alls. Men med det sagt hade jag klarat mig bra utan nitar och flänsar. De gör inte länken bättre. Däremot drar de inte ner helheten så mycket att jag ens skulle börja tänka på femlänken eller AM-länkar – än mindre avhålla mig från själva klockan.

Nitarna är inte problemet, utan problemet är flänsarna på vardera sida av varje länkbit. De sticker i ögonen och skapar disharmoni.
Smaken är som r•ven klöven. Jag gillar den designen. Pss som trelänk är en modern version av nitad länk är en modern oyster en modern version av folded oyster.

Senast ändrad:
Vi vet att Tudor jobbar på ett nytt in-house kronografverk som inte riktigt är klart för produktion ännu.

Kan vi tolka dagens släpp som en bekräftelse på att den nya big block/small block/chrono Prince/vad-man-nu-vill-kalla-det kommer hamna i samma 39mm-boett?
Övertänker jag dagens släpp eller är det en del av R&D inför det stora kronografsläppet som kommer senare?
Om du frågar vilken klockhandlare eller klocktillverkare som helst, så är problemen Tudor har med sina egna urverk många. Vissa som till och med äger sådana kallar dem på engelska "finicky" vad det nu än betyder, inget bra misstänker jag. Så jag hoppas att den möda de lägger ner på sina kronografer kommer att vara bra, för jag servar hellre mina ETA Tudors för 3000 kr än att betala 12000 kr för kronografservice med Tudor (jag gissar att det kanske är 8000 idag, jag vet att Omega nu begär 12000 för service av Speedy, de är på crack").

Var lite i kvalet och valet gällande att köpa ny eller inte…
Blev en ”ny” från uret ändå(M79030N-0001).
Har tydligen bara lyckats ta en bild på den än så länge, får bli lite bättre på den fronten.

Bilagor

• IMG_8428.jpeg
    IMG_8428.jpeg
    569.1 KB · Visningar: 1
Hej!
Vill någon ge input på pris etc om detta är ett bra köp? Tänker även hemsidan om någon har erfarenhet

Alltså om jag får ta tillfället i akt … Det viktiga är skillnaden mellan det du får för 37k där och vad du får för 54k om du köper nytt (eller typ 50k för nästan-nytt). Det är alltså 17k vi pratar om. För 17k får du visshet om att klockan inte har blivit tappad i marken, du skjuter upp kostnaden för service flera år plus att du får de nyheter som kom med 2026 års modell (METAS, t-fit och förfinad design). Ekonomiskt värde är subjektivt, men i min värld och för mig är det värt 17k.

Alltså om jag får ta tillfället i akt … Det viktiga är skillnaden mellan det du får för 37k där och vad du får för 54k om du köper nytt (eller typ 50k för nästan-nytt). Det är alltså 17k vi pratar om. För 17k får du visshet om att klockan inte har blivit tappad i marken, du skjuter upp kostnaden för service flera år plus att du får de nyheter som kom med 2026 års modell (METAS, t-fit och förfinad design). Ekonomiskt värde är subjektivt, men i min värld och för mig är det värt 17k.
Håller med, för 10 000 mer får man tex en black bay 41 monochrome på chrono24.

Vet inte vad service kostar, men om ca 5 år skulle man nog behöva serva den begagnade klockan. Kan nog kosta mellan 5-10 000.

Tillbaka
Topp