• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega säger väl explicit officiellt att det är ok att sporta med uret. Hela Tudors koncept bygger ju på att använda dem under olika aktiviteter. Men var person gör som de vill såklart, skulle inte säga att det är fel att ta av den inför golfrundan men om man vill ha den på, kör!

Jag använde en manuell Enicar Star Jewels i hela mitt tonårsliv, från jag var 12-13 tills jag var 22 och köpte en Certina quartz. Jag minns inga problem med den, köpte inte Certinan för att den slutade funka utan för att quartz var häftigt, gick exakt och att jag plötsligt ville ha en. Fatta vad den där Enicaren var med om! Den hade t o m plexiglas som var intakt om än givetvis väldigt repigt.

Idag tvekar folk en Speedy Pro för att hesaliten kan krackelera och man kan inte cykla med sin Tudor :oops: Eller var det bättre förr? Enicar hade ju Incabloc.
Är nog mer priset som skaver för mig. En klocka för säg max 2-3k har jag inga problem med att ha på mig vid alla aktiviteter, men en Tudor är jag mer rädd om. Även om en Tudor funktionellt hade klarat av det hade den tagit för mycket stryk ytligt.

Är nog mer priset som skaver för mig. En klocka för säg max 2-3k har jag inga problem med att ha på mig vid alla aktiviteter, men en Tudor är jag mer rädd om. Även om en Tudor funktionellt hade klarat av det hade den tagit för mycket stryk ytligt.
Det var inget svar specifikt till dig egentligen så skulle ha svarat ociterat… (så också fortsättningen)

Jag har också eller har haft mina safequeens förstås. Ja, har mycket med priset att göra och om inskaffad helt ny/oanvänd. Enicar var billiga, en dyr klocka var förstås folk rädda om även på den tiden.

Men alla hade (billigare) mekaniska ur då och det var inget snack om att urverket inte skulle tåla vissa aktiviteter. Det var bara en sak alla blev uppfostrade att inte göra med den och det var att ha den på i vattnet. Sådant sitter i, min fru tar av sin 150m AT trots att jag upprepat sagt att det är inga problem. Men ungefär bara då.

Men lite OT för tråden detta, Nymans skrev ju inte att det var specifikt Tudor.

Senast ändrad:

Nymans: ”… om det inte är en Pelly, då är det fritt fram 👍
väldigt imponerande!

Väldigt imponerande!Inte lika imponerande som att ha den här på, men ändå väldigt imponerande. :D

Jag gillar verkligen att Tudor har skapat en nisch för operatörsur. Bra marknadsföringsdrag. Jag jobbade tidigare i USA för ett företag som levererade dykutrustning till Navy SEALs och den kontakten värdesattes alltid av marknadsföringsfolk. Jag är säker på att Tudor-folket är nöjda med att den här FXD sakta men säkert blir en favorit bland mellanspec.

Bilagor

• Photos Library.jpg
    Photos Library.jpg
    485.4 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Så gick man med i Tudor-klubben. Min första Tudor, och det fick bli en Pelagos i Titanium och blått! En somrig klocka som inte skäms för sig utan säger ”hej, här är jag” ! 💙!
IMG_8900.jpeg

Bilagor

• IMG_8907.jpeg
    IMG_8907.jpeg
    387.6 KB · Visningar: 1
  • IMG_8906.jpeg
    IMG_8906.jpeg
    493.5 KB · Visningar: 1
  • IMG_8905.jpeg
    IMG_8905.jpeg
    791.4 KB · Visningar: 1
  • IMG_8904.jpeg
    IMG_8904.jpeg
    486.5 KB · Visningar: 1
  • IMG_8902.jpeg
    IMG_8902.jpeg
    381.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_8901.jpeg
    IMG_8901.jpeg
    881.4 KB · Visningar: 1
  • IMG_8897.jpeg
    IMG_8897.jpeg
    728.1 KB · Visningar: 1
  • IMG_8894.jpeg
    IMG_8894.jpeg
    252 KB · Visningar: 2
Jag använde en manuell Enicar Star Jewels i hela mitt tonårsliv, från jag var 12-13 tills jag var 22 och köpte en Certina quartz. Jag minns inga problem med den, köpte inte Certinan för att den slutade funka utan för att quartz var häftigt, gick exakt och att jag plötsligt ville ha en. Fatta vad den där Enicaren var med om! Den hade t o m plexiglas som var intakt om än givetvis väldigt repigt.

Idag tvekar folk en Speedy Pro för att hesaliten kan krackelera och man kan inte cykla med sin Tudor :oops: Eller var det bättre förr? Enicar hade ju Incabloc.
Klart man cyklar med sin cykeltudor!
IMG_2028.jpeg

Senast ändrad:
IMG_3588.jpeg

Vad tror ni om framtiden för Black Bay Pro? Den har aldrig riktigt funnits på min karta eftersom jag har varit inställd på Longines Spirit Zulu som första GMT-alternativ. Är BB Pro en vinnare i uppställningen som kommer att få den vanliga behandlingen (METAS, tunnare boett, mm) eller tror ni att den kommer att fasas ut? Orelaterad bild från dagens första dopp.

Här har vi min tudor på cykeltur.

Har absolut älskat att cykla med 54an, den är så slim att man kan ligga över styret utan att den är ivägen.

Senaste cykelturerna har jag försökt öka mitt tempo, speciellt skarpa svängar i nedförsbacke. Tycker de är skitläskigt och är lagom rädd för att vurpa så har börjat köra seiko tuna istället
Att vurpa med dyr cykel är en sak, att vurpa med dyr cykel + dyr klocka är bara onödigt.

Måste dock erkänna att jag har vurpat med klockan på 🫪 Men den grejade det, inga märken, avvikande tidshållning eller något alls 👍🏼

Bilagor

• NO_FUSION_0702_004.jpeg
    NO_FUSION_0702_004.jpeg
    337.3 KB · Visningar: 1
  • NO_FUSION_0702_005.jpeg
    NO_FUSION_0702_005.jpeg
    509.1 KB · Visningar: 2
Thanks! Det har några år på nacken men om jag minns rätt är det från CNS.

*Här har vi det: https://cnswatchbands.com/products/classic-canvas-camouflage

Gillar bandet i sig, men man får ändå vad man betalar för. Framför allt känns quick-release sprintarna ganska billiga. Men kul band att variera med 👍
Stort tack för länk. Tänker att det nog inte kommer att användas i så jättestor utsträckning så är inte intresserad av att lägga så mycket pengar så det blir perfekt! 👌🏼

Här har vi min tudor på cykeltur.

Har absolut älskat att cykla med 54an, den är så slim att man kan ligga över styret utan att den är ivägen.

Senaste cykelturerna har jag försökt öka mitt tempo, speciellt skarpa svängar i nedförsbacke. Tycker de är skitläskigt och är lagom rädd för att vurpa så har börjat köra seiko tuna istället
Att vurpa med dyr cykel är en sak, att vurpa med dyr cykel + dyr klocka är bara onödigt.

Måste dock erkänna att jag har vurpat med klockan på 🫪 Men den grejade det, inga märken, avvikande tidshållning eller något alls 👍🏼
Vad är det för band du kör på klocka? Såg riktigt bra ut.

Tillbaka
Topp