• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ultraljudstvätt

Jurutera

Breitling
Jag använder aldrig något annat än diskmedel, Skona parfymfri om vi går in på märken. Har en 2,5 liters maskin där jag blandar i ca 2 dl diskmedel. Mäter inte upp utan kör på känn.

Har du prövat med något starkare och i sådant fall märkt någon skillnad? Eller är det så att du är nöjd med Skona parfymfri och vatten? Kanske skall börja med det jag också och se om jag blir nöjd, för att om så ej är fallet, gå vidare med starkare medel. Ingen dyrgrip till länk så den kanske får agera försöksobjekt.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Har du prövat med något starkare och i sådant fall märkt någon skillnad? Eller är det så att du är nöjd med Skona parfymfri och vatten? Kanske skall börja med det jag också och se om jag blir nöjd, för att om så ej är fallet, gå vidare med starkare medel. Ingen dyrgrip till länk så den kanske får agera försöksobjekt.
Jag är helt nöjd med Skona och det använder jag yrkesmässigt, dagligen och på feta slip och polervaxer samt för att tvätta kundreparationer innan arbetets start.
 

rogart-63

Patek
Kör vatten i behållaren och sen små burkar med lock till rengöringsmedel . Skulle aldrig gå att fylla sprit i hela baljan . Om jag tvättar en länk eller boett använder jag yes och vatten i maskinen .
 

Lyckokaka

Cartier
2-Faktor
Ja, vibrationerna kan skada urverket. Ingen bra idé, alltså.

Ja, hänga direkt i en ultraljudstvätt dödar nog de flesta klockor.
Det skulle väl i annat fall möjligen vara @jabla och @Urkvinnan s I.N.O.X:ar som klarar den behandlingen.

Åh. Jag körde nämligen min Seiko Orange Monster i UL tvätt hos min bror för ett par år sedan. Den funkar lyckligtvis fortfarande. Hade väldig tur bara då! Men då vet jag att jag inte ska göra detsamma med min Rolex. :bag:
 

Magnus Ö-o

Cartier
En liten fråga. Renhör ni bara boetter och länkar i Ultraljudstvätten eller kan man köra verkdelar med i samband med service? Om inte, Hur tvättar ni alla små delar då?

// Magnus
 

Psykel

Patek
En liten fråga. Renhör ni bara boetter och länkar i Ultraljudstvätten eller kan man köra verkdelar med i samband med service? Om inte, Hur tvättar ni alla små delar då?

// Magnus
Nu servar jag inte själv, men verkdelar kan man köra också. Dock ska man väl använda destvatten eller nåt och inte kranvatten och diskmedel som jag kör till länkar och boetter.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Rogart: Är den nya du köpte värd merkostnaden. Blir det så mycket bättre och verkar kvaliten bättre än kjelle o klasse? Har länge velat ha en ultra rengörare och om jag nu kan tvätta klockdelar vid service så känns det försvarbart. Finns ju massor av coola grejer man kan tvätta med den. Mekar ju med lite av varje så nån maskin får det ju bli.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Rogart: Är den nya du köpte värd merkostnaden. Blir det så mycket bättre och verkar kvaliten bättre än kjelle o klasse? Har länge velat ha en ultra rengörare och om jag nu kan tvätta klockdelar vid service så känns det försvarbart. Finns ju massor av coola grejer man kan tvätta med den. Mekar ju med lite av varje så nån maskin får det ju bli.
Jag jobbar med en 3-litersmaskin som liknar @rogart-63 's. Jo, det är skillnad men sedan beror det mycket på hur mycket man använder den. K&Co-ultran är säkert prisvärd men använder man den som jag gör, den går åtskilliga timmar per dygn, vill man ha hållbara saker med bra effekt. Tveksam om K&Co:s håller måttet i längden.
 

Psykel

Patek
Jag jobbar med en 3-litersmaskin som liknar @rogart-63 's. Jo, det är skillnad men sedan beror det mycket på hur mycket man använder den. K&Co-ultran är säkert prisvärd men använder man den som jag gör, den går åtskilliga timmar per dygn, vill man ha hållbara saker med bra effekt. Tveksam om K&Co:s håller måttet i längden.
Jag har en Kjelltvätt, haft den i över två år nu. Kör den ett par gånger i månaden och funkar fortfarande utmärkt.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag har en Kjelltvätt, haft den i över två år nu. Kör den ett par gånger i månaden och funkar fortfarande utmärkt.
Som sagt, Kjelles ultra är prisvärd men det är skillnad på en tvätt på 50W och en med 400W.
Den jag använder är nu ca 15 år men liknar den på bilden.
IMG_20171123_223642.png
 

Psykel

Patek
Som sagt, Kjelles ultra är prisvärd men det är skillnad på en tvätt på 50W och en med 400W.
Den jag använder är nu ca 15 år men liknar den på bilden.
IMG_20171123_223642.png
Jo, det jag menar. Man får väl räkna lite på pris per tvätt eller nåt. Jag kan tänka mig att din då är billigare per tvätt under ett år. :D
Du kör säkert din lika mycket på en dag som jag kört min sen jag skaffade den. :p
 

rogart-63

Patek
Rogart: Är den nya du köpte värd merkostnaden. Blir det så mycket bättre och verkar kvaliten bättre än kjelle o klasse? Har länge velat ha en ultra rengörare och om jag nu kan tvätta klockdelar vid service så känns det försvarbart. Finns ju massor av coola grejer man kan tvätta med den. Mekar ju med lite av varje så nån maskin får det ju bli.
Absolut värd merkostnaden. Körde sönder 4 stycken clas olsson maskiner på ett år. Gick på garantin visserligen men ack så jobbigt. Dessutom tycker jag delarna blir renare.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Bara för att komma igång så fick jag snåla lite. Köpte en klas i sjön maskin på cybemåndagen o den får duga till att börja med. Är ju inte bara ett verktyg man skall handla. Nåja, nu till saken. Om jag vill tvätta verkdelarna så tror jag mig ha förstått ett en tät tesil funkar att lägga småsakerna i men är osäker på vatten o lösningsmedel. Är det destilerat vatten o yes som gäller för att tvätta drev mm eller hur gör ni?
 

rogart-63

Patek
Ren bensin och isopropanol funkar bra att tvätta i . Tvätta inte balans och gånghake i isopropanol. Annars är det fritt fram .
 

Rolfen

Rolex
Jag skulle nog inte rekommendera bensin och andra starka lösningsmedel i en lågpristvätt då dom är rätt plastiga. Korgen är i plast men den kan man kanske vara utan men även kanten längst upp är plast och där kommer bensinen hamna när man häller ut den. Håll dig till Yes och varmt vatten i den och köp en dyrare variant i metall för starkare medel.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag skulle nog inte rekommendera bensin och andra starka lösningsmedel i en lågpristvätt då dom är rätt plastiga. Korgen är i plast men den kan man kanske vara utan men även kanten längst upp är plast och där kommer bensinen hamna när man häller ut den. Håll dig till Yes och varmt vatten i den och köp en dyrare variant i metall för starkare medel.

Men man bör väl ändå inte fylla hela maskinen med rengöringsvätska? En kopp med rengörings- vätska i ett vattenbad är väl att föredra?
 

rogart-63

Patek
Visst, man tappar lite effekt men det är en helt okay lösning och man sparar på bensinen.
Inte nödvändigtvis. Tycker effekten blir minst lika bra i en glasburk som direkt i maskinen. Nästan så burken kommer i svängning av ultraljudet. Körde labbburkar på jobbet i ultraljudstvätten. Botten gick ur på burken med jämna mellanrum. Men då hängde dom en bit upp i vattnet. Tror inte det är bra att fylla hela maskinen med bensin eller isopropanol. Snacka om nästan livsfara. Har kört med en lite burk med lock eller en äggkopp i stål. Och sen vanligt vatten i badet.
Tänk på att lufta ur eller tömma tvätten när den inte används. Bildas kondens som tar sig in i elektroniken. Döda mina maskiner.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Så typ om jag fyller tvätten med vatten och ställer ett decilitermått i rostfritt (eller liknande) fyllt med isopropanol i plastkorgen. Sen kan jag plocka ur och i delar med korntången mellan körningarna. Om jag sen fattar rätt så går alla verkdelar att köra i spriten men inte balans och gånghake. Sen lärde jag mig på egen hand att urtavlan inte skall köras heller. Jag har just infört 20 timmars dygn när jag exprimenterade med seiko tavlan. Mycket att lära sig i början, särskilt som allt är så smått så det går sönder bara man rör det.

Får göra lite tvätt experiment med övningsseikon. Tack för hjälp o tips.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Så typ om jag fyller tvätten med vatten och ställer ett decilitermått i rostfritt (eller liknande) fyllt med isopropanol i plastkorgen. Sen kan jag plocka ur och i delar med korntången mellan körningarna. Om jag sen fattar rätt så går alla verkdelar att köra i spriten men inte balans och gånghake. Sen lärde jag mig på egen hand att urtavlan inte skall köras heller. Jag har just infört 20 timmars dygn när jag exprimenterade med seiko tavlan. Mycket att lära sig i början, särskilt som allt är så smått så det går sönder bara man rör det.

Får göra lite tvätt experiment med övningsseikon. Tack för hjälp o tips.

Kärlet får inte vara för lågt eftersom maskinen har en lägsta nivå för vätska. Dessutom kan du få problem att kärlet flyter iväg om det är för lätt.
På så sätt är förslaget med en glasburk bra. Bra vikt dessutom kan du skruva på ett lock på burken när du är klar.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Kärlet får inte vara för lågt eftersom maskinen har en lägsta nivå för vätska. Dessutom kan du få problem att kärlet flyter iväg om det är för lätt.
På så sätt är förslaget med en glasburk bra. Bra vikt dessutom kan du skruva på ett lock på burken när du är klar.
Glasburk får det bli. Tackar.
 

rogart-63

Patek
Så typ om jag fyller tvätten med vatten och ställer ett decilitermått i rostfritt (eller liknande) fyllt med isopropanol i plastkorgen. Sen kan jag plocka ur och i delar med korntången mellan körningarna. Om jag sen fattar rätt så går alla verkdelar att köra i spriten men inte balans och gånghake. Sen lärde jag mig på egen hand att urtavlan inte skall köras heller. Jag har just infört 20 timmars dygn när jag exprimenterade med seiko tavlan. Mycket att lära sig i början, särskilt som allt är så smått så det går sönder bara man rör det.

Får göra lite tvätt experiment med övningsseikon. Tack för hjälp o tips.
Funkar fint. Tänk dock på att isopropanol är flyktigt så det ångar snabbt bort och man bör kanske inte sitta under eller i närheten av ångorna. Barnmatsburkar funkar fint. Balans och gånghake har ofta stenar som är fastsatta med shellac. Och shellac löses upp i isopropanol. Seiko däremot tror jag använder nåt annat för att fäösat stenarna men är lite osäker. För säkerhets skull tvätta dessa i kemisk ren bensin.
 
Topp