• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Universal Geneve - den officiella tråden

Yes. På insidan av boettlocket finns en hammare med nummer 104. Detta är Pointcon de Maitre ”mästarstämpeln” för Cartierfabriken i La-Chaux-de-Fonds i Schweiz.
Låter lite märkligt då de flesta Cartieruren inte var tillverkade av Cartier under denna tid. Kan iofs ha varit så att de kunde tillverka enkla guldur. kan lite för lite om deras historia tyvärr.

Låter lite märkligt då de flesta Cartieruren inte var tillverkade av Cartier under denna tid. Kan iofs ha varit så att de kunde tillverka enkla guldur. kan lite för lite om deras historia tyvärr.
Finns rätt mycket information här: https://www.vintagewatchstraps.com/blogpdm.php
På insidan av mitt boettlock är det ett hammarhuvud med nummer 104.
Hammarhuvudet används för guld, platinum och palladium klockboetter tillverkat i Schweiz, utanför Geneve.
104 står för Cartiers fabrik där de än idag tillverkar klockor, samt har sitt huvudkontor som jag förstår det.

Ni som har polerouter, vad känner ni med minirotorn. Hört att den känns mycket när man har klockan på sig. Stämmer det?
Den känns och hörs absolut i min Polerouter. Men det är inget som stör mig, jag tycker snarare att det är lite charmigt.

C82454D6-EF43-4968-88E3-C2933F2AAE48.jpeg

En bild bara för bildens skull

Bidrar med ännu en åsikt då. Har både bumper och microroter. Tycker bumpern känns helt klart men inte låter något nämnvärt (litegrann). Medan microrotern låter liiiiite mer men fortfarande inget galet, känner inte microrotorn alls.

Bumpern drar upp sig mycket bättre än microrotorn trots att microrotorn är nyservad.

Tack för alla svar! Nästa fråga: Hört av samma källa att det är en svårköpt klocka då man måste inspektera axeln. Om den är skadad, är det svårt att byta ut den och klockan blir värdelös. Är detta något ni känner igen?
Tack på förhand!

De är ju redan dyra och modellen Hodinkee har i sin artikel är ju den minst populära senare modellen Super så tror knappast de påverkar de tidiga Polerouter nämnvärt!

Är väl medveten om att när det kommer till UG så är det vintage som gäller. Tänkte kolla om det är någon här i tråden som testat något modernare från dem? Har sett en Compax i NOS skick som jag blev lite sugen på att testa🙂

Edit: Såg aty detta är en tråd under vintage-delen, men tänkte kolla ändå!
50289792-2510-46F6-B9BC-44DF792FC7A7.jpeg

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: SFS
Är väl medveten om att när det kommer till UG så är det vintage som gäller. Tänkte kolla om det är någon här i tråden som testat något modernare från dem? Har sett en Compax i NOS skick som jag blev lite sugen på att testa🙂

Edit: Såg aty detta är en tråd under vintage-delen, men tänkte kolla ändå!
50289792-2510-46F6-B9BC-44DF792FC7A7.jpeg
Tycker de är snygga, funderar på att köpa en som beater!

Hej på er,
Jag har börjat spana lite mer seriöst på en Polerouter Sub mkii och undrar om det är något särskilt man ska vara vaksam på? Jag håller på att läsa in min på modellen, men tar tacksamt emot tips och råd från kunnigt Polerouter-folk.

Bilden är inte på den specifika klockan jag tittar på. Den är bara för att tydliggöra vilken modell jag är intresserad av.

9B9D8526-6718-4326-92DB-70BE35E08C67.jpeg

Tillbaka
Topp