• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Universal Geneve - den officiella tråden

Plötsigt har den här klockan börjat forta sig onormalt mycket. Det betyder nog att dags för service. Är det Farfars som gäller om man bor i Stockholm?
126C775C-FDEA-4B02-895D-FC8A2903EAFB.jpeg

Plötsigt har den här klockan börjat forta sig onormalt mycket. Det betyder nog att dags för service. Är det Farfars som gäller om man bor i Stockholm?
126C775C-FDEA-4B02-895D-FC8A2903EAFB.jpeg
Farfars Ur tar tyvärr inte emot Universal Geneve. Jag frågade honom i förra veckan. Han menar på att det är för svårt att få tag på reservdelar nimera.

Axel på Farfars Ur sa att Klockmaster Globen/Fältöversten kanske kunde göra något. Deras verkstad sa att de kunde ta sig en titt i alla fall när jag hörde av mig till dem. Werner har jag inte frågat ännu, men har honom i bakhuvudet.

Axel på Farfars Ur sa att Klockmaster Globen/Fältöversten kanske kunde göra något. Deras verkstad sa att de kunde ta sig en titt i alla fall när jag hörde av mig till dem. Werner har jag inte frågat ännu, men har honom i bakhuvudet.
Lämnade in klockan på Fältöversten idag. De tog emot den och sa att det inte borde vara några problem 👍🏽 Nu får man hoppas på det bästa

Hei!

Mitt første innlegg på forumet etter å ha fulgt med lenge. Takket være KS fant jeg Facebook gruppen for polerouter og la inn dette innlegget tidligere i dag:

A quick story from Norway about a pilot, hunting, guns and watches.

Bernt Balchen was a Norwegian pioneer polar aviator, navigator, aircraft mechanical engineer and military leader according to Wikipedia. He had been on expositions with Richard E. Byrd and Roal Amundsen and had an extensive and honourable military career. He was the first pilot to fly over both poles, and knew his arctic aviation. In the years after WW2 he was both involved in SAS and military operations.

My great grandfather knew little about aviation and polar expeditions, but knew his way around the forest along the sweetish borders here in Norway and was an experienced moose hunter.

In 1932 and 1933 the group of hunters had a pilot with them hunting, I was told that he was a tough guy, and with his Winchester Model 94 he had been hunting Bears in Alaska. As a guide, my great grandfather hadn’t seen a Winchester model 94 before, later made famous by Sergio Leone and Clint Eastwood, but he was impressed by the gun.

After the hunting was over, the famous pilot decided to gift the Winchester to my great grandfather, so apparently they got along quite well. My great grandfather buried it in the same woods to keep it from the Germans some years later, so it has some story’s to tell and some patina, but I still got it.

If the same pilot is the reason I also found a pole router in a desk drawer, the storey doesn’t tell, and I guess we will never know.

The pole router was found, brought to a well known Norwegian watchmaker for service. The watchmaker so well known that he unfortunately past away before finishing the service 9 years down the line. The watch is now sent to the next watchmaker, he is much younger, so hopefully I will see the watch on my wrist again one day.
3C99FD60-F323-4123-8766-B2494D68F847.jpeg
138576CD-8C82-485F-9FED-9E54C2256C60.jpeg
243DC718-3630-4217-8483-E12E253A9933.jpeg

8A4EFA03-3191-45A3-B275-1103B44E06C2.jpeg

Jag har för mig att jag har sett något på youtube om den modellen, eller om jag läste det någon stans. Kan försöka leta upp det senare ikväll.
Det är en bomb-timer!

The luminous numerals indicate the distance travelled by a dropped bomb in hm (hectometer: 100 meters). The operator, knowing the launch altitude, would set the arrow at the corresponding distance. Then, he would use the crown to start the timer, and press the button once the hand reached the desired distance to stop it. When the bomb is dropped, one more push on the crown would set the hand in motion counterclockwise, thus starting the countdown to the moment the bomb would reach the ground. At this point, another push on the button would stop the timer, and a last activation of the crown would reset the hand

Är rastlös, och har nu under julledigheten börjat övertala frugan att jag bara måste ha en Polerouter. Har försökt att läsa på lite men tänkte fråga er som kan lite mer. Har hittat ett exemplar i 18K. Ser ut som den vart polerad tidigare i sitt liv. Lite skrapsår på insidan av bakboetten som kan indikera på sliten rotor. Den går + 1,5 minuter per dygn enligt säljaren. Men största problemet är att det inte ser ut att vara original krona. Och vad jag förstår så är det svårt att få tag på för att byta ut. Vad tycker panelen? Värt att köpa? Priset är väldigt rimligt..
34A273CC-5DF2-4C9A-81C3-55BD7AB3977F.jpeg

0EC2A86A-370D-4375-82EC-8598F75E4E92.jpeg

Är rastlös, och har nu under julledigheten börjat övertala frugan att jag bara måste ha en Polerouter. Har försökt att läsa på lite men tänkte fråga er som kan lite mer. Har hittat ett exemplar i 18K. Ser ut som den vart polerad tidigare i sitt liv. Lite skrapsår på insidan av bakboetten som kan indikera på sliten rotor. Den går + 1,5 minuter per dygn enligt säljaren. Men största problemet är att det inte ser ut att vara original krona. Och vad jag förstår så är det svårt att få tag på för att byta ut. Vad tycker panelen? Värt att köpa? Priset är väldigt rimligt..

Originalkrona är svårt att få tag på till dessa och framförallt kan de vara svåra att serva, om inte priset är riktigt bra hade jag letat efter ett bättre exemplar.

Originalkrona är svårt att få tag på till dessa och framförallt kan de vara svåra att serva, om inte priset är riktigt bra hade jag letat efter ett bättre exemplar.
Tack för svaret.
Är som sagt newbie på dessa, vad kan vara ett bra pris på en i 18K ?
Har bara C24 att jämföra med och känns som priserna där är i överkant..

Fast det största problemet med den klockan är väl ändå missfärgningarna på tavlan?

Jag hade också passat på denna. Precis som @hejsam säger så är kronor mycket svåra att få tag på och kostar dessutom mycket pengar när man väl hittar en.
Om en Polerouter i stål är intressant så har jag en som jag inte använder längre.

Tillbaka
Topp