• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Universal Geneve - den officiella tråden

Lite bilder på min 20217-4 PolArouter från 1954
IMG_6884.jpg
IMG_6933.jpg
IMG_6925.jpg
IMG_6931.jpg
IMG_1722.jpg
IMG_1731.jpg
IMG_1754.jpg
IMG_1755.jpg
IMG_1762.jpg
IMG_1763.jpg
IMG_1771.jpg
IMG_7188.jpg

Kul! Man kan väl anta att en nyutgåva av Polerouter finns på agendan? Kan behöva reda ut diverse rättigheter med Genta dock.
Och på tal om Genta så gillar jag White/Gold Shadow-linjen, så en ny variant av den vore coolt.
Personligen tror jag Breitling kommer satsa på kronografer som Uni-compax, tri-compax etc. Ser fram emot nya Nina Rindt och Eric Clapton som jag ändå inte har råd att köpa :cool:

Hoppas att de gör riktiga high end kronografer med UGs designhistoria som gärna får kosta 100k+, riskerar annars att urvattna det starka varumärket äldre UG har.
Samma om de ska göra en Polerouter reissue bör de nog göra likt Omega gjorde med 50-tals Seamastern en modern version men med ursprungliga designen

Personligen tror jag Breitling kommer satsa på kronografer som Uni-compax, tri-compax etc. Ser fram emot nya Nina Rindt och Eric Clapton som jag ändå inte har råd att köpa :cool:
Ja, där har ju UG helt klart historia. Kronografer känns ju dock som Breitlings "grej", så frågan är om dom vill konkurrera med sig själva på det viset?
Däremot ser det inte ut som dom har mycket till dress/vardagsklockor, så där skulle nog en Polerouter kunna passa in fint.

Ja, där har ju UG helt klart historia. Kronografer känns ju dock som Breitlings "grej", så frågan är om dom vill konkurrera med sig själva på det viset?
Däremot ser det inte ut som dom har mycket till dress/vardagsklockor, så där skulle nog en Polerouter kunna passa in fint.
Hoppas att de gör riktiga high end kronografer med UGs designhistoria som gärna får kosta 100k+, riskerar annars att urvattna det starka varumärket äldre UG har.
Samma om de ska göra en Polerouter reissue bör de nog göra likt Omega gjorde med 50-tals Seamastern en modern version men med ursprungliga designen
Jo, det är så jag tänker också. Originaldesignen, men lätt uppdaterad till dagens standard. 37mm och microrotorverk.

Det här känns ju spännande! Men jag är lite orolig för att klassiska modeller lanseras på nytt i allt för stor storlek. Breitling är ju inte kända för sina nätta och smidiga klockor direkt.

Var det föresten någon mer än jag som köpte den nya Polerouter-boken? Det är riktigt härligt material de har fått tag på.

IMG_8850.jpeg

IMG_8852.jpeg

Det här känns ju spännande! Men jag är lite orolig för att klassiska modeller lanseras på nytt i allt för stor storlek. Breitling är ju inte kända för sina nätta och smidiga klockor direkt.

Var det föresten någon mer än jag som köpte den nya Polerouter-boken? Det är riktigt härligt material de har fått tag på.

IMG_8850.jpeg

IMG_8852.jpeg
En goding på 37 mm vore smutt. Original jag hade kändes tyvärr för nätt.

En goding på 37 mm vore smutt. Original jag hade kändes tyvärr för nätt.
Det finns flera fina kronografer och dykare som ligger runt 37 mm från UG. Polerouter, White Shadow med flera är jag rädd för skulle tappa sina proportioner, och med det sin charm, om man blåste upp dem för mycket i storlek.

Oaktat vilket så är det ju en spännande nyhet med det här köpet. Men Breitling har nog en ganska svår balansgång framför sig nu. Det ska bli intressant att se vad som kommer ur detta.

Det finns flera fina kronografer och dykare som ligger runt 37 mm från UG. Polerouter, White Shadow med flera är jag rädd för skulle tappa sina proportioner, och med det sin charm, om man blåste upp dem för mycket i storlek.

Oaktat vilket så är det ju en spännande nyhet med det här köpet. Men Breitling har nog en ganska svår balansgång framför sig nu. Det ska bli intressant att se vad som kommer ur detta.
Från pressreleasen:

With this acquisition, Breitling aims to restore the storied brand to its former glory, grounded in Swiss tradition yet poised for contemporary relevance.

Stort uppdrag, så en får la se hur det landar :)

IMG_8850.jpeg

IMG_8852.jpeg
Är nog trevlig läsning och snyggt paketerat man 225GBP för en bok känns väldigt överkant för min del

Universal_Geneve_uni-Compax_Big_Eye_AS02205_1.jpg

30976267-n0kbcmatcsymm7ltl49506zx-ExtraLarge.jpg

Universal_Geneve_Big_Eye_White_Dial_884100-02_AS01613_2.jpg

Det hade ju varit magiskt med en uppdaterad modern kronograflinje, även om de kommer kosta alldeles för mycket
Enig. UG kronograferna har alltid varit lite av en favorit. Men precis som du säger lär de fan kosta huggorm! Förhoppningen är väl att de behåller värdet på begmarknaden lika bra som Breitling så man kan göra någon form av ”fynd”

Evil Nina som remake kan väcka en del habegär

Känns som det vore fel move att konkurrera med sig själva, så hoppas på att nya UG blir mer klassiskt och classy jämfört med dagens Breitling. Speciellt om det blir samma prissegment, vilket nog inte är osannolikt.

IMG_8850.jpeg

IMG_8852.jpeg
Otroligt smakfullt bildarrangemang, @NiklasF! För övrigt en bok med starkt ha-begär. Omslaget med dess färgtoner, mönster och textur ser ju dessutom magiskt ut.

Tillbaka
Topp