• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Universal Geneve - den officiella tråden

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Denna var ju ganska sexig. 1954, SAS-stämplad.
0874DA89-4095-4BF0-8D98-2099B0AACD05.png

Fast är den det?
Förstår ju så klart att det är högst subjektivt om man tycker den är det eller ej. Visst har den någonting, men i mitt tycke så har jag sett klockor med Saddam Husseins nuna på som var ungefär lika snygga. ;)
Den traditionella Poleroutern har ju väldigt snygg boett och läckra tavlor. Denna har en konventionell guldboett som nästan lika gärna kunde suttit på valfri förtjänstklocka och en tavla som ser ut att innehålla någonting som nästan ser ut som en rest från nazi-Tyskland.

...överdriver jag ohyggligt? Ja, så klart.
Men jag undrar om man inte blir lite förblindad av just SAS-proveniensen och att sådana klockor verkar innebära rena hittepå-summor varje gång de är uppe för auktion.

Discuss! ;)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Fast är den det?
Förstår ju så klart att det är högst subjektivt om man tycker den är det eller ej. Visst har den någonting, men i mitt tycke så har jag sett klockor med Saddam Husseins nuna på som var ungefär lika snygga. ;)
Den traditionella Poleroutern har ju väldigt snygg boett och läckra tavlor. Denna har en konventionell guldboett som nästan lika gärna kunde suttit på valfri förtjänstklocka och en tavla som ser ut att innehålla någonting som nästan ser ut som en rest från nazi-Tyskland.

...överdriver jag ohyggligt? Ja, så klart.
Men jag undrar om man inte blir lite förblindad av just SAS-proveniensen och att sådana klockor verkar innebära rena hittepå-summor varje gång de är uppe för auktion.

Discuss! ;)
Jo, trissar priserna lite väl mycket. Men när allt kommer omkring så tillverkade väl inte UG en klocka enligt spec från Saddam för att klara sig extra bra i öknen? Däremot skulle Poleroutern kanske inte funnits om det inte vore för SAS och den blev ju den klockan som framför andra förknippas med UG :)

Hade inte UG fått frågan från SAS så kanske inte en väldigt ung Gerald Genta fått chansen att designa sin första klocka och därmed kanske inte slagit igenom. Så visst är det väl en tämligen viktig klocka?
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jo, trissar priserna lite väl mycket. Men när allt kommer omkring så tillverkade väl inte UG en klocka enligt spec från Saddam för att klara sig extra bra i öknen? Däremot skulle Poleroutern kanske inte funnits om det inte vore för SAS och den blev ju den klockan som framför andra förknippas med UG :)

Hade inte UG fått frågan från SAS så kanske inte en väldigt ung Gerald Genta fått chansen att designa sin första klocka och därmed kanske inte slagit igenom. Så visst är det väl en tämligen viktig klocka?
Haha, Saddam-kopplingen haltar så klart. Det var endast en rent estetisk jämförelse.
Jag förstår absolut Polerouters i allmänhet, och för all del även de SAS-märkta varianterna. Men de är ju åtminstone snygga. ;)


480090-a6f59c3df66386ecbb23ffd994ceb11d.png

universal geneve -all rose gold- polerouter de luxe_102.jpg

Bilder för effekt. Lånade från nätet.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Haha, Saddam-kopplingen haltar så klart. Det var endast en rent estetisk jämförelse.
Jag förstår absolut Polerouters i allmänhet, och för all del även de SAS-märkta varianterna. Men de är ju åtminstone snygga. ;)


480090-a6f59c3df66386ecbb23ffd994ceb11d.png

universal geneve -all rose gold- polerouter de luxe_102.jpg

Bilder för effekt. Lånade från nätet.

Jag hade gärna haft en iallafall :) Hade chansen en gång i tiden men tog den inte och lär knappast ja råd nu :p
 

Tachymeter

Cartier
Någon som vet vad en NOS Polerouter Reference 20366/1 är värd?
Den säljs av butik med låda och papper.
 
Senast ändrad:

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Bytt band och batteri på min UG anno 1979. Låg ute här på köp&sälj men sålde inte, nu senast för 1600kr vilket var mindre än jag igentligen var beredd att sälja den för. Är det värt tycker ni som kan UG att låta den ligga kvar, är 1600kr verkligen för mycket och tror ni att jag kanske har lättare att sälja den på Tradera?

Tack på förhand :)
1BA11068-1A10-4051-811B-65807BB6FA1D.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bytt band och batteri på min UG anno 1979. Låg ute här på köp&sälj men sålde inte, nu senast för 1600kr vilket var mindre än jag igentligen var beredd att sälja den för. Är det värt tycker ni som kan UG att låta den ligga kvar, är 1600kr verkligen för mycket och tror ni att jag kanske har lättare att sälja den på Tradera?

Tack på förhand :)
1BA11068-1A10-4051-811B-65807BB6FA1D.jpeg
Helt klart ett riktigt bra pris!
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Vad vi tror om den? Vi tror att den är min. Vad vill du veta?

21469759590_ef39b881ac_o.jpg

21469748748_43ef4353ba_o.jpg

21036567333_926966e63f_o.jpg

21469651750_9665ec30c4_o.jpg

Det jag mest var nyfiken på var om någon visste något om bakgrund/proveniens och liknande då ju dessa inte är speciellt vanliga - jag hade ju läst om hur du fick tag på din... :)

Nu vet jag - tack!
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Det skall bli intressant att se om det fortfarande finns intresse på den nivån som är satt, 8´-12´ CHF - min är dessutom mer "bruksig" än den andra kända. Vill poängtera att skrivningen kring statsministrar inte kommer från mig. Jag har tvärtom skrivit att det är nät-spekulation och att jag finner det osannolikt. Att de gavs till dignitärer är sannolikt men till vilka är något helt annat.

Oavsett så skall det bli spännande att se om den säljer och i så fall för hur mycket.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det skall bli intressant att se om det fortfarande finns intresse på den nivån som är satt, 8´-12´ CHF - min är dessutom mer "bruksig" än den andra kända. Vill poängtera att skrivningen kring statsministrar inte kommer från mig. Jag har tvärtom skrivit att det är nät-spekulation och att jag finner det osannolikt. Att de gavs till dignitärer är sannolikt men till vilka är något helt annat.

Oavsett så skall det bli spännande att se om den säljer och i så fall för hur mycket.
Lycka till! :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vad får man betala för en schysst Polerouter idag? Tänker på den klassiska svarta, prisskillnad på date / no date?
B_S_W-578_Universal_Geneve_Polerouter_C_1200x1200.jpg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Vad får man betala för en schysst Polerouter idag? Tänker på den klassiska svarta, prisskillnad på date / no date?
B_S_W-578_Universal_Geneve_Polerouter_C_1200x1200.jpg
Jag betalade 11 för min. Inte perfekt skick men helt ok.
IMG_20190527_081719_587.jpg
IMG_20190429_155428_770.jpg
IMG_20190429_155428_776.jpg


Edit. Jag har fått veta att min var billig i efterhand (och jag bjöd också mer men hade tur). Allt handlar om skick. Tror min kanske är värd 17-20, och skicket är nog vad folk skulle kalla mkt bra men jag är sjukt petig. En perfekt tror jag du får betala 25-30 för i alla fall.
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag betalade 11 för min. Inte perfekt skick men helt ok.
IMG_20190527_081719_587.jpg
IMG_20190429_155428_770.jpg
IMG_20190429_155428_776.jpg


Edit. Jag har fått veta att min var billig i efterhand (och jag bjöd också mer men hade tur). Allt handlar om skick. Tror min kanske är värd 17-20, och skicket är nog vad folk skulle kalla mkt bra men jag är sjukt petig. En perfekt tror jag du får betala 25-30 för i alla fall.
Hade varit mer än nöjd med en i motsvarande skick, men man får räkna med typ 10-15k för ett helt okej exemplar då? Är inte ute efter något perfekt exemplar :)
Har fått för mig att no-date är dyrare än date? Undrar också om date ska ha datumbubbla eller inte, eller varierar det beroende på modell/år?
 
Topp