• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppdatering Lemania 1965

Jag har en likadan klocka Ansdan. Köpte den 1971 av en resande klock-nasare som åkte runt till olika urmakare. Jag hade en rörelse ( Bensinmack o Verkstad)
och han hade en husvagn som han önskade att jag skulle ta hand om när han skulle söderut för och sälja klockor. Efter ett några dagar var han tillbaka för att hämta sin husvagn och erbjöd mig att köpa en klocka till rätt pris som tack för hjälpen. Min tanke var då att köpa en guldklocka till min mor som jag också gjorde.
Men i sitt visnings etui såg jag denna Lemania och fastnade för den, och om jag inte mins fel betalade jag 850:- för den. Då jag även körde rally på den tiden så har jag använt som tidtagare en hel del. Sorgligt nog så har min Bezel lossnat och jag tror den ligger inuti en ram-balk på en BMW 320.
Jag har också letat efter info om klockan och till min glädje har jag funnit detta på denna sidan. Jag bifogar en bild som den ser ut idag. Armbandet satt på klockan när jag köpte den. Jag vill gärna få tips vad jag kan vända mig för service och ersätta de förlorade ringen.
IMG_5019.JPG
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag har en likadan klocka Ansdan. Köpte den 1971 av en resande klock-nasare som åkte runt till olika urmakare. Jag hade en rörelse ( Bensinmack o Verkstad)
och han hade en husvagn som han önskade att jag skulle ta hand om när han skulle söderut för och sälja klockor. Efter ett några dagar var han tillbaka för att hämta sin husvagn och erbjöd mig att köpa en klocka till rätt pris som tack för hjälpen. Min tanke var då att köpa en guldklocka till min mor som jag också gjorde.
Men i sitt visnings etui såg jag denna Lemania och fastnade för den, och om jag inte mins fel betalade jag 850:- för den. Då jag även körde rally på den tiden så har jag använt som tidtagare en hel del. Sorgligt nog så har min Bezel lossnat och jag tror den ligger inuti en ram-balk på en BMW 320.
Jag har också letat efter info om klockan och till min glädje har jag funnit detta på denna sidan. Jag bifogar en bild som den ser ut idag. Armbandet satt på klockan när jag köpte den. Jag vill gärna få tips vad jag kan vända mig för service och ersätta de förlorade ringen.
IMG_5019.JPG

Oroa dig inte för service, jag kan utan problem ta över ditt huvudbry gällande klockan :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: Ako

Psykel

Patek
Det finns medlemmar här på Klocksnack som besitter ett stort kunnande som har hjälp till med att hitta detta Bezel. Tydligen så användes boeten av ytterligare 1 samt att VD för Lemania gjorde en model som uppkallats efter honom.Klockor med samma bezel , och en snäll person offrade en klocka för att hjälpa mig.
Så ligger det till om inte jag fick allt om bakfoten.
En rengöring av verket samt ett nytt glas gjorde susen. Och det var det naturligtvis värt./ Lennart
 

Kamelen

Cartier
Det finns medlemmar här på Klocksnack som besitter ett stort kunnande som har hjälp till med att hitta detta Bezel. Tydligen så användes boeten av ytterligare 1 samt att VD för Lemania gjorde en model som uppkallats efter honom.Klockor med samma bezel , och en snäll person offrade en klocka för att hjälpa mig.
Så ligger det till om inte jag fick allt om bakfoten.
En rengöring av verket samt ett nytt glas gjorde susen. Och det var det naturligtvis värt./ Lennart


Det är ingen jätteovanlig bezel den används bland annat av Zenith, men måste säga väldigt fin klocka.
 
  • Like
Reactions: Ako

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Det finns medlemmar här på Klocksnack som besitter ett stort kunnande som har hjälp till med att hitta detta Bezel. Tydligen så användes boeten av ytterligare 1 samt att VD för Lemania gjorde en model som uppkallats efter honom.Klockor med samma bezel , och en snäll person offrade en klocka för att hjälpa mig.
Så ligger det till om inte jag fick allt om bakfoten.
En rengöring av verket samt ett nytt glas gjorde susen. Och det var det naturligtvis värt./ Lennart
Vilken solskenshistoria, vilken underbar klocka. Stort grattis!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Den läggs ut på ett av de större internationella auktionshusen och därefter får vi besked om intresse finns och vad någon är villig att betala. Spännande ska det bli.
Du skriver "den", är det din klocka som ska auktioneras ut då eller är det Lennarts? Hade varit häftigt med en bild på båda klockorna bredvid varandra, vilken värdehöjare!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Du skriver "den", är det din klocka som ska auktioneras ut då eller är det Lennarts? Hade varit häftigt med en bild på båda klockorna bredvid varandra, vilken värdehöjare!
Tvärt om va? Då är det ingen unik prototyp. :)

Tror absolut att klockan kan vara värd 50k så här tre år senare. Håller tummarna för ett fint resultat.

Vad sätter de för estimat på klockan @Andsan?
 

Joakim C

Cartier
Skoj att läsa igenom tråden med gamla kommentarer. Det som var fel då är ännu mer fel idag milt uttryckt. Det finns två ur och jag tror i och med det att den säljs dyrt. Det finns ingen verifierad proveniens och den är haussad på allehanda forum. Det kan bli två tulpanlökar som kanske vissnat om några år eller så. Det verkligt intressanta är hur auktionshuset presenterar uret i katalogen... En fin kronograf är det absolut :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Som sagt, spännande att följa. Jag har svårt att tro att ett seriöst auktionshus skulle sälja den om de misstänkte att den var franken.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Snart kommer det kommentarer från de missunsamma att du gör reklam för din egen auktion. Medans det är helt okej att prångla ut kinaskit till ungdomarna på forumet och dessutom verka trovärdig i övrigt.

Så otroligt onödigt att kasta bensin på något som i det här fallet inte ens glöder. Du har läst tråden och vet att flera har efterfrågat info när den kommer ut på auktion.
 
Senast redigerad av en moderator:
Topp